Loading...
Jedzenie

Czym jest cholesterol?

Mężczyzna grilluje

Cholesterol jest organicznym związkiem chemicznym, który w organizmie człowieka znajduje się w tkankach i osoczu krwi. Czerpiemy go z pożywienia, jak również jest on produktem biosyntezy. Wchłaniany w jelitach cholesterol, jest dzielony na dwie pule, z czego większa – ok. 70% przepływa przez naczynia limfatyczne, aby  w końcu znaleźć się w żyłach. W ten oto sposób, trafia on do wątroby, z której po pewnym czasie, jego część zostanie znów wydzielona do dwunastnicy.

Działa on na komórkę stabilizująco ale również decyduje o wielu jej własnościach.  Pojęcie to kojarzy nam się raczej negatywnie, przywodząc na myśl różne ciężkie choroby, jednak nic bardziej mylnego! Jest on niezbędny do prawidłowej pracy organizmu. Stanowi również bazę, do wielu ważnych dla naszego organizmu przemian, takich jak wytwarzanie kwasu żółciowego czy syntezy witaminy D3. Niektóre badania wykazały nawet, że mógłby działać on jako antyoksydant.

 

Mówiąc o cholesterolu i przełamując mity dotyczące jego złej sławy, potrzeba rozgraniczyć dwa jego rodzaje, czyli cholesterol dobry i zły.

Dobry i zły cholesterol

Aby móc mówić o pełnym stężeniu cholesterolu w naszym organizmie, musimy brać pod uwagę poziom dwóch lipoprotein, którymi są: cholesterol LDL (niskiej gęstości), który cieszy się dobrą sławą, oraz cholesterol HDL (wysokiej gęstości), któremu to właśnie potoczne określenie „cholesterol” zawdzięcza swoją złą sławę. Są one różne od siebie, i mają również różne oddziaływanie na nasz organizm. Dzięki zbadaniu stosunku „dobrego” i „złego” cholesterolu w osoczu, możemy określić ryzyko wystąpienia u nas zawału serca, udaru czy miażdżycy.

Czy cholesterol jest groźny?

Jak wspomniane było na początku tego artykułu, cholesterol jest nam niezbędny! Ale niestety, w nadmiarze, może powodować dla naszego organizmu poważne konsekwencje. Z badań wynika, że zaburzenia gospodarki lipidowej, których skutkiem jest podwyższenie cholesterolu w surowicy krwi, są podstawowym czynnikiem ryzyka wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego, miażdżycy, zawału serca, udaru mózgu i nie tylko.

Nadmiar cholesterolu szkodzi nie tylko układowi krwionośnemu, związek ten jest również głównym budulcem kamieni żółciowych. Każdy kto chce uniknąć konsekwencji podwyższonych norm cholesterolu, powinien się z nimi zaznajomić a co najważniejsze – przestrzegać.

Cholesterol – normy

Cholesterol całkowity

Najlepszym poziomem cholesterolu jest ten, który utrzymuje się w granicach: 138-200 mg/dl (3,6-5,2 mmol/l); wartości graniczne – 200-250 mg/dl (5,2-6,5 mmol/l). Wyższe wartości (nieprawidłowe) – powyżej 250 mg/dl (> 6,5 mmol/l), oznaczają zbyt duże stężenie cholesterolu we krwi, co może być przyczyną wystąpienia poważnych chorób serca.

Cholesterol LDL

Najlepszy wynik to ten poniżej 135 mg/dl (3,5 mmol/l); wartości graniczne – 135-155 mg/dl (3,5-4,0 mmol/l); Wynik powyżej 155 mg/dl (4,0 mmol/l) jest już wartością nieprawidłową.

Cholesterol HDL

Wartości prawidłowe dla mężczyzn: 35-70 mg/dl (0,9-1,8 mmol/l),a dla kobiet: 40-80 mg/dl (1,0-2,1 mmol/l). Jeśli wynik będzie niższy, niż wskazuje norma, oznacza to, że poziom cholesterolu jest nieprawidłowy, natomiast wyższe wskazuje na to, że stężenie HDL jest w granicach normy

Dobra dieta = dobry poziom cholesterolu

Skoro cholesterol wchłaniany jest z jedzeniem, to nie bez znaczenia dla utrzymania prawidłowego jego poziomu będzie sposób, w jakim się odżywiamy. A jest on kluczowy, jeśli chcemy utrzymać nasz organizm w równowadze. Żywienie i przestrzeganie diety jest z pewnością kluczową metodą obniżania, jak i utrzymywania normy cholesterolu. Zanim pójdziemy do lekarza z prośbą o wystawienie nam recepty na leki, które unormują poziom cholesterolu, warto najpierw spróbować zadbać o jego prawidłowy poziom we własnej kuchni.

Co podwyższa nasz cholesterol?

Z pewnością będą to produkty spożywcze, które są źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych, należą do nich np. żółty ser, kiełbasy, oleje oraz nabiał. Również możemy do tej kategorii zaliczyć bliskie naszym sercom i żołądkom słodycze, potrawy smażone i tłuste mięsa.

Co jeść, aby obniżyć cholesterol?

Polecany na obniżenie poziomu cholesterolu jest olej rybny, jak i również tłuszcze roślinne, w tym np. oliwa z oliwek. Kiełbasę i tłuste mięsa doskonale zastąpią ryby i drób. Sięgając po przyprawy, nie powinniśmy zapominać o cebuli i czosnku, który również pomaga obniżyć ciśnienie. Zamiast niezdrowych przekąsek jedzonych przed telewizorem, lepiej przerzucić się na orzechy, a białe pieczywo zastąpić żytnim lub razowym. Powinno się również unikać cukru i jego pochodnych, a w jego miejsce postawić np. syrop klonowy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *