Loading...
Pytania

Odczuwam bóle w okolicy lędźwiowej

Pytanie:
Mam 36 lat i wykonuję siedzącą pracę. Od kilku lat odczuwam bóle w okolicy lędźwiowej, które ostatnio są nie do zniesienia, szczególnie nocą. Po kilku godzinach snu, budzi mnie ból, który nawet po zmianie pozycjii nie ustępuje. Nie ma też mowy o położeniu się na brzuchu, bo wtedy czuję, jakby ktoś chciał mnie przełamać. W okolicy lędźwiowej wyczuwam nienaturalne wgłębienie do środka, gdzie kręgi bolą nawet przy dotyku. W ciągu dnia po tzw. rozruszaniu się ból nie jest tak uporczywy, ale nie mogę długo stać i wykonywać pracy w pochylonej pozycji. Prześwietlenie wykazało skrzywienie odcinka lędźwiowego z rotacją kręgów. Niedawno zaczęłam odczuwać też ból pod prawą łopatką promieniujący do dłoni. Poza środkami przeciwbólowymi lekarz zalecił mi ćwiczenia, ale nie określił dokładnie, jakie są wskazane przy tego typu schorzeniach. Dlatego moje pytanie dotyczy rodzaju tych ćwiczeń i czy tylko to jest rada na mój problem.

Odpowiedź:
Precyzyjne wytyczenie planu terapii możliwe jest dopiero po postawieniu diagnozy i określeniu przyczyny cierpienia bądź czynników wpływających na zaostrzenia. Wzmiankowane skrzywienie kręgosłupa może być defektem leżącym u podstaw dolegliwości, może również być wtórnym, odruchowym wygięciem, będącym swoistą reakcją obronną kręgosłupa na drażnienie. W przypadku, gdy przyczyną dolegliwości jest statyczne przeciążenie kręgosłupa, należałoby podjąć działania zaradcze, szersze niż przyjmowanie leków zdolnych jedynie doraźnie wygasić ból lub rozluźnić napięte mięśnie. Działania profilaktyczne powinna Pani rozpocząć od eliminacji źródeł przeciążeń – przeorganizowania wymaga system pracy; warto wprowadzić do niej więcej przerw i ruchu. Powinna Pani zastanowić się, czy korzysta z odpowiedniego materaca, i czy do snu nie powinno się układać w jednej z pozycji rozluźniających. Dobrze wprowadzić jest do planu każdego dnia jakąś formę leczniczego ruchu. Wzorce bezpiecznych ćwiczeń znajdują się na stronie. Oczywiście przestrzegam przed treningiem w sytuacji, gdy boli kręgosłup. Nie wolno wykonywać tych ćwiczeń, które wywołują lub wzmagają dolegliwości.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *