Loading...
Sport

Zaburzenia miesiączki u kobiet sportowców

Do tej pory przypisywano je zbyt obciążającemu treningowi. Okazuje się jednak, że identyczne objawy wraz z zatrzymaniem miesiączki występują też u osób głodzonych. Mechanizm jest niejasny choć prawdopodobnie wiąże się z zaburzeniem osi hormonów płciowych w związku ze stresem podczas wysiłku.

Zapobieganie jest na szczęście nad wyraz proste. Aby przywrócić regularne cykle menstruacyjne, wystarczy zwiększyć ilość spożywanych pokarmów. Ryzyko dla kobiet sportowców kryje się przede wszystkim w przedłużonym niedoborze estrogenów. Wpływa to na spadek gęstości mineralnej kości prowadząc do osteoporozy, a także na rozwój miażdżycy, wtórnie zwiększając ryzyko zawału serca i udaru mózgu. Powyższe spostrzeżenia i teorie zostały potwierdzone w eksperymencie na małpach z podobnym do ludzkiego cyklem miesięcznym. Mimo że małpy poddawane wysiłkowi nie traciły na wadze, wystąpiły u nich spadek stężenia hormonów płciowych i zaburzenia cyklu. Osobniki, którym zwiększono normy żywieniowe, najszybciej wracały do zdrowia, a znajdujące się na diecie o zwiększonej kaloryczności przez cały okres ćwiczeń, nie wykazywały zatrzymania miesiączki.

Możliwe że badania te przyczynią się do zweryfikowania potocznej opinii, że kobiety nie powinny uprawiać sportu, gdyż wiąże się to ze zbyt wieloma skutkami ubocznymi. Prawdopodobnie wystarczy więcej jeść.

2 comments
  1. Wiśnia

    Kiedyś jeździłam na rowerze dużo i faktycznie było niewesoło. Dlatego sobie dałam spokój i po jakimś czasie wróciłam do normy ze wszystkim. Szkoda tylko, że o tym odżywianiu nie wiedziałam. Wtedy bym może dalej jeździła tak rowerem.

  2. Elka

    Często kobiety razem ze zwiększonym wysiłkiem zaczynają dietę i zmniejszają ilość jedzenia. Jak widać nieuzasadnione jest takie działanie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *