Loading...
Styl życiaZdrowie

10 sposobów na zdrowy styl życia

Regularne treningi to podstawowy element zdrowego stylu życia

Dużo mówi się o zdrowym stylu życia. Żyjąc zdrowo, jesteśmy silniejsi, odporniejsi, szczęśliwsi. Co jednak oznacza zdrowy styl? Niektórym kojarzy się z ograniczeniami przyjemności, z nudą. Czy faktycznie tak jest? Faktycznie chcąc żyć zdrowo, musimy pozbyć się przyjemności? Czy oznacza to ścisłe ograniczenia tego, co robimy, jak śpimy, co jemy? Jak prowadzić zdrowy tryb życia i nie stracić radości i wolności? 

Zdrowe życie, czyli jakie?

Zdrowe życie to przede wszystkim życie zrównoważone. Żyjąc zdrowo, zachowujemy organizm w odpowiedniej kondycji. Chodzi zarówno o kondycję fizyczną, jak i psychiczną. Zdrowe życie pozwala uniknąć groźnych chorób, zaburzeń, lęków. Nie ma zbioru zasad, które dokładnie określą, jak żyć zdrowo. Jest jednak zbiór wskazówek, do których należy się zastosować.

Najważniejszy jest umiar. Ważna jest zdrowa dieta, odpowiednia higiena snu, aktywność fizyczna. Nie możemy spać zbyt długo ani zbyt krótko. Aktywność fizyczna to podstawa, ale nie możemy ćwiczyć cały dzień. Powinniśmy unikać niezdrowych przekąsek, alkoholu, papierosów. Czasem lepiej wypić jeden kieliszek wina, niż uporczywie walczyć z ochotą wyjścia z przyjaciółmi do baru. Wszystko jest kwestią odpowiednich proporcji.

Co jest ważne? Jak zacząć zdrowo żyć? Ważne, aby zacząć od drobnych zmian. To pozwoli powoli, drobnymi kroczkami dotrzeć do zdrowego stylu życia. Zbyt radykalne zmiany i zbyt szybkie mogą się nie udać. Lepiej zmienić najpierw drobne rzeczy i stopniowo przystosowywać się do nowych, zdrowych nawyków.

Zdrowa dieta jako jeden ze sposobów na zdrowy styl życia
Źródło: Pexels

Zdrowa dieta

Jednym z najważniejszych elementów zdrowego stylu życia jest odpowiednia dieta. Jakie są zasady zdrowego żywienia? Przede wszystkim należy jeść świeże, nieprzetworzone produkty. Warto uzupełnić dietę w warzywa i owoce. Niezbędne jest spożywanie odpowiedniej ilości białka i zdrowych tłuszczów.

Należy wyeliminować przetworzone produkty. Nadmiar soli, cukru, niezdrowych tłuszczów jest destrukcyjny. Nie powinno się jeść dań smażonych, szczególnie na głębokim oleju. Warto poczytać blog o zdrowym odżywianiu. Znaleźć zdrowe przepisy i inspiracje i zacząć zdrowo jeść.

Czy to oznacza, że musimy pożegnać się z burgerami, czipsami i słodkimi napojami? Niezupełnie. Można przyrządzić zdrowego burgera. Wystarczy kupić pełnoziarniste pieczywo, kiełki, świeże warzywa oraz mięso. To może być mięso roślinne. Lepiej jest je upiec, niż smażyć. Najlepiej, jeśli byłoby duszone. Każda niezdrowa przekąska ma swoje zdrowe odpowiedniki.

Blogi o zdrowym odżywianiu wyraźnie sugerują, że należy jeść 5 razy dziennie. Porcje powinny być małe, ale sycące. Warto poczytać o zdrowym odżywianiu i sprawdzić jak wprowadzić te zasady do naszego życia. Jeśli lubisz dania mięsne, to wystarczy, że zaczniesz przygotowywać mięso na parze. Jeśli nie lubisz jakichś warzyw, to nie musisz ich jeść. Można wybrać cokolwiek, co nam smakuje, a co nie jest przetworzone. Warto sprawdzić przepisy i inspiracje, żeby przekonać się, że zdrowa dieta, to też smaczna dieta.

Sport to zdrowie

Ważna jest też aktywność fizyczna. Nie oznacza to, że codziennie musisz spędzać kilka godzin na siłowni. To może być basen raz w tygodniu, joga. To może być też zwykły, codzienny spacer. Ważne, aby się ruszać. To w sposób szczególny dotyczy osób, które pracują przy komputerze. Zamiast jechać do pracy samochodem, wybierz rower. Zamiast przeglądać przed snem wiadomości na telefonie, poćwicz jogę.

Chodzi przede wszystkim o to, aby się regularnie ruszać. To, jaki sport wybierzemy, zależy wyłącznie od nas. Należy tylko pamiętać o tym, aby nie uprawiać sportu, który jest zły dla naszego organizmu. To dotyczy osób, które są chore, mają jakieś schorzenia albo kontuzje.

Zdrowy styl życia to przede wszystkim sport i aktywność fizyczna
Źródło: Pexels

Śpij smacznie i zdrowo

Bardzo ważny jest też zdrowy sen. Powinniśmy spać około 7,5 godziny dziennie. Pobudka powinna nastąpić od razu po usłyszeniu budzika. Żadnych drzemek, leżenia w łóżku, dosypiana. Sypialnia powinna być wywietrzona. Musi być w niej ciemno, cicho i chłodno. Snu nie powinno nic zakłócać.

Materac musi być wygodny. Najlepiej spać na plecach albo na boku. Powinniśmy spać mniej więcej w tych samych godzinach. Możemy chodzić spać o 9 wieczorem albo o północy. To bez większego znaczenia. Ważne jednak, aby każdego dnia o tej samej porze się kłaść. A także, aby o tej samej porze wstawać.

Unikaj używek

Należy unikać używek. Spożywanie nadmiernych ilości kawy, słonych przekąsek też jest niewskazane. Picie alkoholu i palenie papierosów destrukcyjnie wpływa na nasz styl życia. Należy to wyeliminować. Nie chodzi o to, aby nigdy nie pić. Wypicie kieliszka wina z przyjaciółmi może przyczynić się do polepszenia naszego stanu. Niech to będzie jeden kieliszek, a nie dwie butelki. Ważne też, aby nie pić codziennie.

Nawet jeśli niektóre używki są źródłem przyjemności, to należy je ograniczyć. Nie trzeba ich całkowicie eliminować z życia. Oczywiście tak byłoby najlepiej. Czasem jednak potrzebujemy sobie zostawić małe, grzeszne przyjemności. Warto jednak pamiętać, że jeden papieros może przyczynić się do powrotu do nałogu.

Znajdź czas dla siebie

Bardzo ważne jest to, aby mieć czas dla siebie. Chodzi o spędzanie czasu z rodziną, z przyjaciółmi, samotnie. Życie nie może być ciągłą pracą i obowiązkami. Musimy mieć czas na odpoczynek, relaks, wyciszenie się. Prowadzić zdrowy tryb życia to także mieć chwilę dla siebie. Co będziemy robić w tym czasie, zależy tylko od nas.

Rób to, co kochasz

W czasie wolnym powinniśmy robić to, co kochamy. Może to być amatorska fotografia, kurs tańca. To może być prowadzenie bloga. Możemy wybrać długie kąpiele w wannie z pielęgnacją ciała. Wizyty w saunie, na siłowni, grę w szachy. To może być cokolwiek, co daje nam szczęście. Coś, co pozwala się wyciszyć i zapomnieć o stresie i problemach.

Zdrowy sen, aktywność fizyczna i odżywianie i zdrowe nawyki są ważne. Ważne jest jednak też to, że się samorealizujemy. Spełnianie swoich marzeń, pasje, zainteresowania. To może być też życie duchowe. W naszym życiu powinno być miejsce dla wszystkiego, co dla nas ważne.

Czas dla siebie to jeden z elementów zdrowego stylu życia
Źródło: Pexels

Zdrowie psychiczne

Ważne jest zachowanie zdrowia psychicznego. Czasem wystarczy nam długi spacer. W niektórych przypadkach niezbędna jest terapia. Trzeba słuchać uważnie siebie i reagować na sygnały od naszego organizmu. Stres jest bardzo destrukcyjny. Jeśli chcemy żyć zdrowo, to musimy go wyeliminować. Problemy powinniśmy rozwiązywać. Czasem z pomocą specjalisty.

Bez przesady z tymi zasadami

Pielęgnacja ciała i duszy jest bardzo ważna. Należy zadbać o każdy aspekt naszego życia. Zdrowe odżywianie obejmuje jedzenie nieprzetworzonej żywności, warzyw i owoców. Zdrowy sen trwa około 7,5 godziny. Każdego dnia powinniśmy mieć jakąś aktywność fizyczną. Wskazane jest uprawianie sportu.

Niewskazane picie alkoholu, palenie papierosów, branie narkotyków, czy dużej ilości leków. To zasady. Powinniśmy jednak podchodzić do nich z rezerwą. Nie musimy zmieniać wszystkiego. Zmiana jednego elementu jest już dużym krokiem. Zmieniając po kolei wszystkie nawyki na zdrowe, przekonamy się o tym, jak one wpływają na nas. Poczujemy się zdrowsi, silniejsi i szczęśliwsi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.