Loading...
KręgosłupSportZdrowie

5 domowych sposobów na ból kręgosłupa

Rozciąganie jako jeden ze sposobów na ból kręgosłupa

Ból kręgosłupa jest jedną z najpowszechniejszych dolegliwości na całym świecie. Siedzący tryb życia i duże wartości przeciążeń tej części ciała decydują o tym, że dolegliwości pojawiają się na pewnym etapie życia każdego człowieka.

Najskuteczniejszymi sposobami walki z uciążliwym bólem pleców jest regularna aktywność fizyczna. Wizyta u lekarza ortopedy lub fizjoterapeuty nie jest jedyną możliwością wyeliminowania dolegliwości. Domowe sposoby na ból kręgosłupa obejmują wdrożenie odpowiednich ćwiczeń wzmacniających oraz rozciągających. Pomoże także wprowadzenie elementów profilaktyki zdrowotnej.

Co zatem stosować na ból pleców na dole? Oto pięć najlepszych technik, które pozwolą raz na zawsze uwolnić się od nieprzyjemnego bólu i poprawić sprawność struktur wchodzących w skład tylnej części tułowia!

Zadbaj o odpowiednią długość, czyli ćwiczenia rozciągające

Ćwiczenia rozciągające są podstawą każdej skutecznej terapii. Lokalizacja struktur anatomicznych, wchodzących w skład odcinka szyjnego i lędźwiowego sprawiają, że obszar ten jest bardzo mocno narażony na niekorzystne działania sił mechanicznych. Stabilizujący elementy kostne gorset mięśniowy staje się podatny na przeciążenia.

Mikrouszkodzenia powstające w tkankach miękkich powodują nie tylko osłabienie prostowników kręgosłupa. Przyczyniają się też do pojawienia nadmiernej kifotyzacji lub lordotyzacji tułowia. Ćwiczenia rozciągające są profilaktycznym działaniem zabezpieczającym struktury mięśniowe przed rozwojem przykurczów i związanych z nimi dolegliwości bólowych.

Elongacja kręgosłupa jest najczęściej kojarzona z przyjemnym uczuciem wydłużania. Skutkuje ono nie tylko odciążeniem silnie skompresowanych dysków międzykręgowych. Wzmacnia też elastyczności mięśni przyczepiających się do kręgosłupa. Dodatkowe badania obrazowe są bardzo często zbędnym elementem szukania przyczyny dolegliwości. W większości przypadków skuteczniejsze okazuje się regularne wykonywanie skłonu japońskiego, ćwiczenie jogi oraz wykorzystywanie drabinek gimnastycznych do klasycznego zwisu.

W zależności od obciążonych struktur największą ulgę można osiągnąć angażując do ekscentrycznej pracy mięśniowej tkliwe struktury. Dlatego warto poszukać pozycji, w której uczucie ulgi i relaksacji jest odczuwane najintensywniej.

Stretching tego typu sprawdza się również doskonale jako element przygotowujący do treningu. Każda osoba jest go w stanie wykonać w warunkach domowych. Wielokrotnie okazuje się bowiem, że zażywanie środków przeciwbólowych i stosowanie maści rozgrzewających daje o wiele gorsze rezultaty, niż parę ćwiczeń na zdrowy kręgosłup.

Stretching w walce z bólem kręgosłupa
Źródło: Pexels

Siła to podstawa – ćwiczenia wzmacniające na ból pleców na dole

Jeśli zastanawiasz się, co na ból pleców na dole jest najskuteczniejsze, warto zaznajomić się wcześniej z podstawami reakcji, które są przyczyną nieprzyjemnych dolegliwości w tej okolicy. Brak aktywności fizycznej i długotrwała pozycja siedząca powoduje osłabienie siły mięśniowej struktur. Odpowiedzialnych za ból szyi lub lędźwi.

Wprowadzenie do grafiku dnia kilkunastu minut ćwiczeń wzmacniających przekłada się w sposób pozytywny na wytrzymałość tkanek miękkich. Jest to widoczne w poprawie sylwetki ciała i zmniejszeniu ogólnych dolegliwości.

Według niektórych teorii leczenia bólu mięśniowo-powięziowego, za większość tego typu doznań odpowiedzialne są struktury o obniżonym napięciu mięśniowym. Plank, ćwiczenia na materacu lub cykliczne ściąganie łopatek do tyłu będą skutkować pozytywnymi efektami już po kilku dniach od wprowadzenia tych czynności do treningu. Wykonaj te ćwiczenia w domu i przekonaj się sam o ich skuteczności!

Zadbaj o właściwą pozycję!

Lumbago, zmiany przeciążeniowe oraz ból pleców u kobiet w ciąży mają przyczyny zewnętrzne. W oczywisty sposób wynikają one ze zmian strukturalnych tkanek. Do innej sytuacji dochodzi podczas przyjmowania wielogodzinnej pozycji siedzącej przy biurku.

Domowe sposoby na ból kręgosłupa obejmują także działania prewencyjne. Opierają się na zachowaniu jak najbardziej ergonomicznego ułożenia ciała. Również podczas snu nasz kręgosłup narażony jest na siły grawitacji oraz niekorzystny wpływ źle dobranego materaca.

Ból kręgosłupa w odcinku lędźwiowym można wyeliminować, podkładając na czas odpoczynku nocnego zrolowany ręcznik lub poduszkę pod dolną część pleców. Jeśli dolegliwości pojawiają się w okolicy szyi, tego typu rozwiązanie można zastosować również w tym miejscu.

Warto pamiętać o tym, że niektóre pozycje mogą nasilać dolegliwości bólowe. Dlatego wsłuchanie się w bodźce odbierane przez układ nerwowy, będzie kluczem do rozwiązania problemu. Uczucie ulgi osiągnięte dzięki określonej pozycji będzie oznaczać, że właśnie w tym położeniu mięśnie i więzadła okolicy pleców są w fazie największej relaksacji.

Śpiący mężczyzna z bólem kręgosłupa
Źródło: Pixabay

Co za dużo, to nie zdrowo

Na przeciążania kręgosłupa lędźwiowego wpływ ma również masa całego ciała. W domowych warunkach warto zwrócić uwagę na składniki odżywcze dostarczane do organizmu. Redukcja nadmiernych kilogramów wpłynie w sposób korzystny na mięśnie i stawy, dzięki czemu poprawi się również ogólna kondycja ciała.

Wprowadzenie do diety potraw z wysoką zawartością białka będzie miało również wpływ na skuteczny proces budowania tkanki mięśniowej, zwłaszcza w przypadku bólu wynikającego z osłabienia siły mięśniowej.

Dolegliwości dolnej części pleców są bardzo często pierwszym etapem rozwinięcia się dyskopatii lub kręgozmyku. Z tego powodu warto pamiętać o tym, że odpowiednio zbilansowana dieta odgrywa istotną rolę w ogólnym wyglądzie i prezencji. Dodatkowo właściwe żywienie ma istotne znaczenie w procesie prawidłowej regeneracji i odżywienia tkanek narażonych na ból.

Aktywność fizyczna? Powiedz tak!

Domowe sposoby na ból kręgosłupa w większości przypadków opierają się na wprowadzeniu kilku lub kilkunastu ćwiczeń fizycznych, które poprawią ogólną kondycję uszkodzonych struktur. Ból pleców podczas codziennego funkcjonowania można też wyeliminować, decydując się na uprawianie konkretnego sportu.

Dla wielu osób to właśnie bieganie, gra w piłkę nożną lub koszykówkę jest przyjemniejszym spędzaniem wolnego czasu, niż klasyczne ćwiczenia siłowe.

Aktywności tego rodzaju można w wielu przypadkach wykonywać w zaciszu domu, bez konieczności inwestowania w kosztowne karnety na siłownię. Regularny wysiłek fizyczny ma również ogromny wpływ na psychologiczny aspekt bólu. Modyfikacja poziomu stresu podwyższa próg odczuwanych dolegliwości, przez co wiele osób uprawiających sport zauważa ustąpienie nieprzyjemnych objawów nawet już po kilku godzinach aktywności.

Pływająca kobieta walczy w ten sposób z bólem kręgosłupa
Źródło: Pixabay

Co zatem stosować na ból pleców na dole?

Ból kręgosłupa jest powszechną dolegliwością, lecz nie oznacza to, że nie wymaga on podjęcia odpowiednich kroków i działań służących jego zmniejszeniu. W wielu przypadkach wizyta u lekarza lub innego specjalisty będzie mniej skuteczna niż wprowadzenie w życie kilku sposobów domowej walki z bólem. Zadbaj o własne ciało i zmniejsz nieprzyjemne dolegliwości bez wychodzenia z domu!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.