Loading...
Zdrowie

Acesulfam K – czy należy się go obawiać?

Acsulfan K leży koło cukry na niebieskim stoliku

Acesulfam K to słodzik, który staje się coraz bardziej popularny na rynku żywności dietetycznej. Nadaje słodki smak produktom spożywczym, a ponadto nie dostarcza kalorii i nie powoduje próchnicy! Słodziki jednak nie zawsze cieszą się dobrą sławą. Nierzadko oskarża się je o szkodliwy wpływ na organizm. A więc, w obliczu zalet, ale i obaw, czy warto włączyć acesulfam K do diety?

Czym jest acesulfam K?

Acesulfam K to związek chemiczny odkryty w 1967 roku. Jego dodatek do żywności oznacza się symbolem E950 na liście składników. Warto wiedzieć, że związek ten właściwie nie występuje w środowisku naturalnym, a jego źródłem powstania jest synteza chemiczna. Z związku z tym dodawanie acesulfamu K do artykułów spożywczych jest regulowane przez zasady określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008.

Acesulfam K, z uwagi na swoje właściwości słodzące, jest zaliczany do grupy słodzików (intensywnych substancji słodzących). Przyjęty wraz z pożywieniem jest wchłaniany całkowicie z przewodu pokarmowego, ale w organizmie człowieka nie ulega przemianom metabolicznym, nie gromadzi się w tkankach i jest wydalany w formie niezmienionej. W konsekwencji, pomimo słodkiego smaku, nie dostarcza kalorii!

Czy należy obawiać się acesulfamu K?

Przede wszystkim warto podkreślić, że jak dotąd, w dobrej jakości badaniach, nie wykazano szkodliwego działania acesulfamu K na człowieka. Ponadto, zgodnie z obecnym ustawodawstwem, wszystkie dodatki do żywności, jeszcze zanim zostaną wprowadzone do obrotu na rynku artykułów spożywczych, muszą mieć wykonaną analizę bezpieczeństwa i potwierdzony brak szkodliwego działania na organizm człowieka.

Podobnie jest także w przypadku acesulfamu K. Po raz pierwszy bezpieczeństwo jego stosowania zostało potwierdzone w 1984 roku przez SCF (Komitet Naukowy Unii Europejskiej do spraw Żywności). Zgodnie ze stanowiskiem SFC, analiza wtedy dostępnych danych naukowych, pozwalała na spożycie acesulfamu K przez zdrowe osoby, zgodnie z zaleceniami. Takie postępowanie miało potwierdzać bezpieczeństwo słodzika i wskazać, że jego regularna konsumpcja nie stanowi zagrożenia dla zdrowia. Co więcej, analiza bezpieczeństwa stosowania tego słodzika została zaktualizowana. W 2000 roku ponownie potwierdzono bezpieczeństwo acesulfamu K.

Co jednak oznacza sformułowanie “zgodnie z zaleceniami”? Mianowicie, analizując bezpieczeństwo wszystkich słodzików, kluczowe jest oznaczenie ADI (ang. acceptable daily intake – dopuszczalne dzienne spożycie). Wartość ADI pozwala określić, ile słodzika (w miligramach na kilogram masy ciała) można przyjąć każdego dnia i nie przyczyni się to do szkodliwego wpływu na organizm człowieka. Dla acesulfamu K ilość ADI wynosi od 0 do 9 mg/kg. W praktyce oznacza to, że przeciętna, zdrowa osoba o masie ciała 75 kg może dziennie spożyć do 675 mg acesulfamu.

Korzyści wynikające ze spożywania acesulfamu K

Dokonując oceny korzyści wynikających ze spożywania słodzików, zamiast całej grupy słodzików, warto zawsze indywidualnie analizować każdą ze spożywanych substancji. W przypadku acesulfamu K, dzięki temu, że nie mamy obaw o jego bezpieczeństwo, możemy skupić się na zaletach wynikających z jego spożycia.

Wydaje się, że najbardziej istotną kwestią jest fakt, że słodzik ten nie dostarcza energii. Dzięki temu, zastępując cukier, pozwala na zmniejszone spożycie energii. W konsekwencji może wspierać proces redukcji masy ciała (odchudzanie). Co więcej, jako że nie ulega trawieniu, to nie wpływa na mechanizmy głodu i sytości, a także na poziom glukozy we krwi. Dzięki temu nie oddziałuje również na stężenie insuliny czy insulinowrażliwość. Właśnie dzięki temu jest rekomendowany dla diabetyków (w cukrzycy).

Ponadto, wydaje się, że dodatek acesulfamu K do słodyczy również stanowi ważny kierunek do rozwoju. Wynika to z tego, że substancje intensywnie słodzące takie jak acesulfam K, nie stanowią źródła pożywienia dla bakterii zasiedlających jamę ustną. Dzięki temu nie przyczyniają się do rozwoju próchnicy.

Gdzie znajdziemy acesulfam K?

Acesulfam K występuje w artykułach spożywczych bez dodatku cukru. Są to na przykład:

  • żywność dietetyczna i dla diabetyków,
  • napoje gazowane bez cukru,
  • posiłki i przekąski dla sportowców,
  • żywność wysoko przetworzona, przekąski i słodycze.

Co ciekawe, acesulfam K w przeciwieństwie do wielu innych substancji słodzących jest odporny na działanie wysokiej temperatury. Dzięki temu z tym słodzikiem możemy przygotować dietetyczne produkty cukiernicze takie jak drożdżówki, ciasta i ciasteczka. Aby dowiedzieć się więcej na temat tego, jak acesulfam K plasuje się na tle innych słodzików, warto zajrzeć tutaj: https://dietetycy.org.pl/acesulfam-k/.

Podsumowując, acesulfam K stanowi ciekawą alternatywę dla klasycznych substancji słodzących takich jak cukier. Nie dostarcza kalorii, nie powoduje próchnicy, może wspierać odchudzanie, a także kontrolę poziomu glukozy we krwi. Podejmując codzienne decyzje żywieniowe warto rozważyć spożywanie acesulfamu K w swojej diecie.

Bibliografia:

  1. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r.
  2. SCF (Scientific Committee on Food) 2000. Opinion of the European Commission Scientific Committee on Food on “Re-evaluation of acesulfame K”. Opinion expressed on 9 March 2000.
  3. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego. Zalecenia kliniczne dotyczące postępowania u chorych na cukrzycę 2019. Diabetologia Praktyczna 2019; 5:1. Polskie Towarzystwo Diabetologiczne, Via Medica.
  4. E. Wierzbicka. „Słodziki” – aspekty żywieniowe i zdrowotne. WSZECHNICA ŻYWIENIOWA SGGW, maj 2014.
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.