Loading...
Dom i rodzinaJedzenie

Bób – kalorie, właściwości odżywcze, sposoby wykorzystania w kuchni!

Zielony bób w misce z wieloma właściwościami odżyczymi

Bób należy do roślin z rodziny motylkowatych. Grupa ta charakteryzuje się wytwarzaniem nasion umieszczonych w strąkach, które z kolei charakteryzują się stosunkowo wysoką zawartością białka.  Bób strączek, który jest najdłużej uprawiany przez człowieka. Nic dziwnego – nasiona bobu można w kuchni wykorzystać na wiele różnych sposobów. Co więcej, kaloryczność bobu jest niska, ale jednocześnie jego nasiona są bogate w szereg wartościowych związków odżywczych. Obecnie bób cieszy się coraz większym wzrostem zainteresowania konsumentów i szacuje się, że do 2025 roku jego spożycie wzrośnie o 1,9%. Dowiedz się, jakie bób wartości odżywcze posiada oraz ile kalorii ma bób.

W dzisiejszych czasach popularnością cieszą się przede wszystkim te produkty, które są smaczne, ale jednocześnie niskokaloryczne. Jednym z takich produktów jest bób. Bób wartości odżywcze ma niesamowite, a przy tym bób kcal sa znikome.

Bób kalorie – czyli ile bób kcal zawiera!?

Bób kcal w 100 gramach zawiera 76, czyli prawie tyle samo co ziemniaki (77 kcal), ale ma też aż cztery razy więcej białka – aż 8 g/100 g. Co prawda bób kcal gotowany ma trochę inne, to jednak jest to około 110 kcal, zatem nadal niewiele. Przykładowo, tradycyjny stugramowy kotlet schabowy, ma aż 316 kcal, z kolei 100 g kotleta mielonego to odpowiednik 247 kcal. Bez wątpienia warto więc, chociaż raz na jakiś czas, tradycyjny polski obiad zastąpić ciekawym daniem, w którym główną rolę będzie grał bób. Bób kalorie ma naprawdę znikome.

Bób właściwości ciąg dalszy!

Jakie jeszcze bób właściwości posiada? Strączek ten charakteryzuje się wysokim poziomem błonnika (5,4g/100g). Błonnik to włókno pokarmowe, które co prawda nie jest trawione przez organizm człowieka, ale mimo to jest niezbędne w prawidłowym funkcjonowaniu jelit. Drażniąc ściany końcowego odcinka jelita grubego, zapobiega uporczywym zaparciom. Co szczególnie ważne — regularne dostarczanie włókna pokarmowego do organizmu znacząco obniża ryzyko wystąpienia nowotworu jelita grubego. Kolejnym pozytywnym faktem na temat bobu jest to, że zawiera on szereg prozdrowotnych substancji, które pełnią w organizmie różnorodne funkcje.

Bób właściwości, które warto znać!

Bób wartości odżywcze to:

  •  Żelazo (Fe) – jeden ze składników krwi, wspomaga regenerację uszkodzonych tkanek,
  •  wapń (Ca) – główny makroelement układu kostnego,
  •  magnez (Mg) – zapobiega pojawianiu się skurczy,
  •  miedź (Cu) – ma działanie bakteriostatyczne oraz opóźnia procesy starzenia się skóry,
  •  fosfor – odpowiedzialny za mocne zęby i kości,
  •  witaminy z grupy B – niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego,
  •  witamina K – uczestniczy w procesie krzepnięcia krwi.

Bez wątpienia na pytanie „Czy bób i jego wartości odżywcze są cenne?” można odpowiedzieć „tak!”. Jednakże bez wątpienia każdy chciałby jeść nie tylko zdrowo, ale również smacznie. Na szczęście roślina ta daje duże pole do popisu również tym osobom, które nie mają szczególnego talentu kulinarnego.

Jak wykorzystać bób w kuchni i jak ugotować bób?

Wiedząc, ile kalorii ma bób oraz jakie ma bób wartości odżywcze, warto byłoby również określić, jak ugotować bób. Otóż przed spożyciem należy go ugotować.

Jak zatem ugotować bób? Do gotującej się wody, z dodatkiem płaskiej łyżeczki cukru (cukier podkreśla smak bobu), wsypujemy nasiona. W zależności od tego, czy jest to młody bób, czy nieco starszy, gotujemy go od 4 do 12 minut. Odcedzamy, gdy w środku jest miękki, ale nadal jędrny. Przelewamy zimną wodą i obieramy z łupinek. W ten sposób mamy gotową bazę do różnorodnych potraw. Bądź gotową smaczną przekąskę, którą warto dodatkowo oprószyć szczyptą soli.

bob właściwości i możliwości wykorzystania w kuchni
Źródło: Pexels.com

Ile kalorii ma bób gotowany? Zupy z bobu

Zupa to jeden z najłatwiejszych sposobów na wykorzystanie bobu. Będzie idealnym dodatkiem do szeregu różnych zup: jarzynowej, ogórkowej, buraczkowej, pomidorowej. Warto nie bać się eksperymentować, ponieważ strączek ten ma bardzo uniwersalny smak i dobrze komponuje się z większością warzyw. Ponadto, dodatek bobu sprawi, że zupa stanie się lepiej zbilansowana — będzie miała wyższą zawartość białka. Wystarczy garść obrobionych wcześniej nasion bobu dorzucić pod koniec gotowania się potrawy.

Bób kcal — na jakie dietetyczne sałatki z bobu postawić?

Tworząc prostą bazę sałatkową, składającą się z dowolnego rodzaju sałaty, świeżego ogórka oraz pomidorów, za pomocą kilku nieoczywistych dodatków, możemy stworzyć coś naprawdę oryginalnego. Bób sam w sobie może być niecodziennym składnikiem sałatki, ale aby przełamać jego delikatny smak, warto połączyć go z bardziej wyrazistymi dodatkami.

Dobrym pomysłem jest miksowanie go z produktami słonymi (np. feta, kapary, oliwki, różnego rodzaju mięsa) oraz kwaśnymi (np. czereśnie, truskawki, winogrona, cytrusy). Komponując sałatki z bobu w rozmaity sposób, dodając różne warzywa, możemy tworzyć praktycznie nieograniczoną listę ponadczasowych przepisów, które zaskoczą najbliższych. Najważniejsze, by trzymać się zasady: baza sałatkowa + bób + coś słonego + coś kwaśnego. Zwieńczeniem całej potrawy będzie prosty sos składający się z dobrego tłuszczu (np. oliwa, olej rzepakowy) i słodkiego dodatku (np. miód, syrop klonowy) w proporcji 1:1.

Bób kcal: Kasze/makarony/ryż/ziemniaki

W przypadku różnego rodzaju dań obiadowych podobnie, jak w przypadku zup — tradycyjnych przepisów nie trzeba praktycznie w ogóle modyfikować. Pod koniec przyrządzania ulubionego dania warto po prostu na koniec dorzucić nieco bobu. Ciekawą propozycją może być purée ziemniaczane z dodatkiem strączka. Bób należy przed dodaniem do ziemniaków dokładnie zblendować. Oprócz ciekawego koloru uzyskamy w posiłku zwiększoną dawkę wartościowego białka i błonnika, dzięki czemu na dłużej pozostaniemy syci. Ponadto, w daniach obiadowych bób może pełnić rolę zamiennika fasolki szparagowej, ciecierzycy, soczewicy bądź fasoli typu jaś.

Czy bób tuczy? Ile bób kcal posiada? Jak zrobić bób smażony?

To danie, które może równie dobrze być podawane solo, jak i jako dodatek do różnego rodzaju mięs. Na patelni na początku trzeba podsmażyć na złoty kolor cebulę, a następnie dodać czosnek i całość podsmażyć przez ok 2 minuty. Dorzucić bób, ulubione zioła (najlepiej pietruszkę bądź koperek), pieprz oraz sól.

Bób w kuchni

Inną opcją podsmażenia bobu jest podanie go tak, jak klasycznie podaje się fasolkę szparagową. Należy przygotować zasmażkę składającą się z masła i bułki tartej w stosunku 1:1, dodać bób i przyprawić do smaku. Takie proste rozwiązania często są bardzo ciekawym urozmaiceniem codziennego menu.

Źródło:

  • Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, red. Jan Gawęcki.
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.