Loading...
Jedzenie

Co to jest semolina? Zastosowanie i wartości odżywcze

Semolina i jej właściwości odżywcze

W dobie rozpowszechniającej się mody na zdrowy styl życia, ekologiczną żywność oraz dbałość o dobre samopoczucie, coraz więcej ludzi uświadamia sobie, jak wiele produktów, o których wcześniej nie słyszeli, może mieć dobroczynny wpływ na naszą kondycję zdrowotną. Do jednego z takich produktów żywieniowych należy semolina, która coraz częściej stanowi alternatywę dla tradycyjnej mąki pszennej. Jeżeli Ty także poszukujesz zdrowszych zamienników konwencjonalnych produktów żywnościowych i  zastanawiasz się, w czym mogłaby pomóc Ci semolina, koniecznie zapoznaj się z poniższym artykułem. Zdradzamy w nim, czym jest semolina oraz jak szerokie zastosowanie znalazła w ostatnim czasie w europejskiej kuchni.

Czym jest semolina?

Semolina, lub kasza manna, stanowi produkt otrzymywany podczas mielenia pszenicy twardej, znanej powszechnie jako durum. Semolina przyjmuje wówczas postać gruboziarnistej mąki. Sama pszenica durum oraz jej dobroczynne właściwości znane były już od wieków i dla wielu ludzi stanowiła ona codzienny składnik posiłków. Współcześnie z jej uprawą można zetknąć się niemal na całym świecie, w Ameryce, Europie i Afryce Północnej. Semolina doskonale nadaje się do tworzenia różnego rodzaju makaronów oraz kaszy kuskus – wszystko przez o wiele większą zawartość glutenu, niż ta, z którą mamy do czynienia w klasycznej mące. Pożywienie wykonane z pszenicy durum pochłania mniej wody i jest twardsze; jednocześnie zawiera ono o wiele więcej prozdrowotnych elementów, które mogą z powodzeniem przyczynić się do poprawy naszej kondycji oraz wspomóc zwalczanie niektórych dolegliwości. Czy już wiesz, co to semolina? Mamy nadzieję, że tak!

Czy semolina jest zdrowa dla organizmu?

Semolina co to i jak ją wykorzystać w kuchni
Źródło: Pixabay.com

Szukając odpowiedzi na pytanie, czy semolina jest zdrowa dla organizmu, odpowiedź uzyskać można, sprawdzając jej skład. Semolina ma dużą zawartość węglowodanów, białka oraz błonnika pokarmowego. W przeciwieństwie do tradycyjnej mąki pszennej ma bardzo niski indeks glikemiczny.

Jeżeli zmagasz się ze wszelkimi problemami trawiennymi wiedz, że semolina ma bardzo pozytywny wpływ na układ pokarmowy. Przyczynia się również do obniżenia poziomu glukozy u osób chorujących na cukrzycę.

Dodatkowo jest bogata w potas, który poprawia pracę nerek, a zawarty w niej fosfor i magnez poprawiają pracę układu nerwowego. Jest idealnym zamiennikiem mąki pszennej. Jest uboga w niebezpieczne dla organizmu tłuszcze, dlatego nie podnosi poziomu cholesterolu. Makaron z semoliny jest dietetyczny, dlatego stanowi wartościowy składnik w posiłkach osoby chcącej zredukować masę ciała.

Semolina – wartości odżywcze i wpływ na organizm

Semolina zawiera bardzo dużo składników odżywczych, których często brakuje w naszej codziennej diecie.

W 100 gramach produktu znajduje się ok. 300 kcal. Semolina to cenne źródło białka (12,7 g) oraz wielu pierwiastków, jak potas (186 mg), fosfor (136 mg), magnez (47 mg) oraz wapń (17 mg). Dodatkowo semolina zawiera takie elementy jak:

  • węglowodany (73 g);
  • błonnik (3,9 g);
  • tłuszcz (1 g) – głównie są to tłuszcze nienasycone;
  • sód (1 mg);
  • cynk (1 mg);
  • żelazo (1,23 mg);
  • niacyna (3,31 mg);
  • kwas pantotenowy (0,6 mg);
  • witaminy z grupy B (0,28 mg B1, 0,1 mg B2, 0,103 mg B6).

Wpływ semoliny na zdrowie

Jaki zatem semolina ma wpływ na nasz organizm?

Przede wszystkim polecana jest osobom, które zmagają się z wszelkimi problemami trawiennymi. Ma ona bowiem bardzo pozytywny wpływ na układ pokarmowy. Dzięki dużej zawartości błonnika powoduje wspomaganie procesów trawiennych. Chociaż semolina zawiera w sobie sporo glutenu, niektórzy dietetycy zalecają jej spożywanie chorym na celiakię – dwa białka, które tworzą gluten, gliadyny i gluteiny, występują bowiem w zupełnie różnych proporcjach.

Ponadto, w przeciwieństwie do tradycyjnej mąki pszenicznej, semolina ma bardzo niski indeks glikemiczny oraz wskazuje się, że powoduje ona obniżanie się poziomu glukozy w organizmie – nadaje się zatem również dla cukrzyków. Duża zawartość potasu wzmacnia pracę nerek, natomiast fosfor i magnez poprawiają pracę układu nerwowego. Dzięki zaś obecności zdrowych tłuszczów, nie przyczynia się do podnoszenia się poziomu cholesterolu. Do innych, ważnych dobroczynnych działań semoliny na ludzki organizm można zaliczyć: 

  • działanie odchudzające – dzięki sporej ilości błonnika semolina reguluje pracę układu trawiennego i przyśpiesza metabolizm; ponadto skrobia zapewnia uczucie sytości;
  • pozytywny wpływ na zmysł wzroku – spora ilość luteiny zawarta w semolinie poprawia odpowiednie widzenie;
  • pomoc w walce z anemią – semolina zawiera dużo żelaza, a przyjmowana z odpowiednią suplementacją, potrafi zdziałać cuda,
  • działanie antywirusowe – dzięki sporej ilości cynku, semolina wspomaga walkę z chorobami wirusowymi oraz im zapobiega;
  • suplementacja cynku w diecie kobiet w ciąży;
  • złagodzenie problemów z prostatą;
  • zapewnienie dawki energii – dzięki sporej zawartości skrobi, zwiększa się ilość energii w organizmie.

Wykorzystanie semoliny w kuchni – do czego może się przydać?

Wykorzystanie semoliny w kuchni
Źródło: Pixabay.com

Niewiele osób zdaje sobie sprawę, w jak wielu potrawach może znaleźć swoje zastosowanie semolina. Prócz wymienianego wcześniej makaronu oraz kuskusu, które można z niej otrzymać, semolinę dodaje się także np. do zwykłej mąki podczas wypiekania chleba. Jeżeli za najsmaczniejszą część pieczywa uważasz jego chrupiącą część, koniecznie postaw na kaszę manną, gdyż to właśnie jej obecność zagwarantuje, że Twój świeży chleb zyska przyrumienioną, pyszną skórkę. Oprócz tego semoliny można dodać także do różnorodnych wypieków. Może ona stanowić również dodatek sosów. Najczęściej jednak na bazie kaszy manny powstaje pożywna owsianka, do której można dodać owoce i bakalie.

Mąka semolina – gdzie kupić?

Jeżeli obawiasz się o trudności ze znalezieniem semoliny, wiedz, że nie ma ku temu powodów. Być może nie będzie ona dostępna w każdym sklepie spożywczym, ponieważ nie jest jeszcze tak popularna jak klasyczne mąki. Istnieje natomiast możliwość znalezienia jej w większych sklepach, na półkach ze zdrową żywnością. Jeżeli nie masz w pobliżu większego marketu, możesz z powodzeniem zamówić ją w sklepie internetowym https://jawo2008.pl.

Źródło:

  • Podbielkowski, Zbigniew. Słownik roślin użytkowych. PWRiL, Warszawa 1989.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.