Jedzenie

Czy kawa taka straszna jak ją malują?

kawa mielona

Kawa to napój sporządzony z palonych, a następnie zmielonych lub sproszkowanych ziaren kawowca. Zwykle podawana na gorąco, ale również na zimno z lodami, bitą śmietaną czy słodkimi syropami.

Jakie mamy rodzaje kawy?

Najpopularniejsze rodzaje kawy to:

  • Kawa ziarnista, zdecydowanie najzdrowszy rodzaj kawy. Świeżo zmielone ziarna charakteryzują się niepowtarzalnym aromatem oraz smakiem.
  • Kawa mielona, najczęściej kupowana przez Polaków. Podawana na gorąco, często z dodatkiem mleka, cukru, rzadziej ze smakowymi syropami.
  • Kawa rozpuszczalna, to kawa, która została wcześniej już zaparzona. Ziarna, zaraz po opaleniu i zmieleniu, zostają zaparzone w minimalnej ilości wody, następnie wysuszone, najczęściej gorącym powietrzem. Nieco lepsza jest kawa w kryształkach, którą wytwarza się metodą wymrażania wody. Nie będę odkrywcza, ale lepiej unikać tego napoju.
  • Kawa zbożowa, bardzo często uznawana za najzdrowszą. Często podawana w zbiorowym żywieniu, w szpitalach, przedszkolu. Okazuje się, że kawa zbożowa może być źródłem akryloamidu, związku rakotwórczego, powstającego m.in. podczas palenia. Zauważono również czterokrotnie wyższe stężenie tego związku w kawie z dodatkiem cykorii.

Zatem pić czy nie pić?

kobieta pijąca kawę z filiżanki
Źródło: pixabay.com

Tak jak w każdym temacie, KAWA również znajduje swoich zwolenników i przeciwników.

Ostatnio co raz częściej można znaleźć badania na temat spożywania kawy i jej dobroczynnym działaniu na organizm.

Pozytywne aspekty picia kawy

Jak się okazuje picie kawy:

  • polepsza pamięć krótkotrwałą, ułatwia koncentrację, polepsza zdolności poznawcze,
  • przyspiesza metabolizm, polepsza perystaltykę jelit,
  • zmniejsza ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimara i Parkinsona,
  • zmniejsza ryzyko wystąpienia u mężczyzn kamicy żółciowej,
  • zmniejsza ryzyko zachorowalności na marskość wątroby,
  • zmniejsza ryzyko zachorowania na raka jelita grubego i wątroby ,
  • jest dobrym źródłem przeciwutleniaczy,
  • chroni przed wczesnym starzeniem się oraz otyłością.

Jaką kawę wybrać?

Zdecydowanie kawę ziarnistą. Jeżeli nie posiadamy ekspresu ciśnieniowego, możemy zaopatrzyć się w młynek do kawy oraz kawiarkę. Jest to zdecydowanie tańsza i równie dobra alternatywa.

Unikajmy kawy rozpuszczalnej, granulowanej, kryształkowej, która została poddana wcześniej szeregowi procesów technologicznych. Taka kawa nie ma dla nas wartości prozdrowotnych, wręcz przeciwnie, może nam zaszkodzić. – nie jest wskazana osobom propagującym zdrowy styl życia.

Warto poszukać kawy z certyfikatem na zawartość ochratoksyny.

Ochratoksyna A (OTA) – trucizna produkowana przez pleśń na zielonych ziarnach kawy. Jest ona szczególnie niebezpieczna i toksyczna. Raz spożyta na długo pozostaje w organizmie. Niestety proces palenia kawy, nie zwalcza ochratoksyny A.

Z badań wynika, iż w kawie rozpuszczalnej występuje dwa razy więcej tego związku niż w palonych ziarnach czy mielonym produkcie.

Artykuł napisała:
Dietetyk kliniczny, Psychodietetyk,
Katarzyna Szatiło,
Tel. 737165528,
FB Dietetyk kliniczny,
Psychodietetyk Katarzyna SZatiło.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.