Jedzenie

Czym jest luteina i dlaczego jej potrzebujemy?

Luteina

Jeśli spojrzeć na encyklopedyczne informacje na temat luteiny, na wstępie zostaniemy zbombardowani dużą ilością mądrych słów, które będą miały na celu opisać strukturę chemiczna tej substancji oraz przydzielić jej taksonomiczne miejsce w szeregu. Dla osoby, która nie jest chemikiem, nie ma to większego znaczenia, więc wszystkie tego typu kwestie można w tym miejscu pominąć i przejść od razu do istoty sprawy ,czyli do tego, czym luteina tak naprawdę jest i dlaczego warto zmodyfikować dietę tak, aby było jej w naszych organizmach jak najwięcej.

Barwnik i witamina

Luteina to barwnik organiczny. Kiedy podziwiamy  soczysty kolor korzenia marchewki lub zachwycamy się pięknymi liśćmi drzew na jesień, widzimy wpływ luteiny. Jest ona jednym z wielu barwników naturalnych i do tego zabarwia rzeczy na żółto, więc na co dzień dość skutecznie ukrywa się wśród innych barwników. Najwięcej luteiny jest bowiem wcale nie w marchewce, ale w szpinaku i jarmużu oraz we wszystkich innych roślinach zielonych. Jeśli w czymś jest dużo chlorofilu, będzie tam też luteina.

W organizmie człowieka nie ma chlorofilu, więc nie ma tutaj też luteiny.Cała luteina, jaka pojawia się w naszym organizmie, trafia tutaj wraz z pokarmem, przez co luteina zasługuje na miano witaminy. Jeśli w ciągu doby w naszym pokarmie będzie mniej niż około 5-6 gramów luteiny, możemy spodziewać się problemów ze wzrokiem. Ucierpi nasza siatkówka. W praktyce trudno jest jednak zafundować sobie niedobór, ponieważ luteina jest powszechna i trzeba całkiem zrezygnować z produktów roślinnych i wybierać bardzo ograniczone produkty zwierzęce, by mieć niedobory luteiny. Tym niemniej, zazwyczaj warto jest postarać się, by luteiny w naszym organizmie było więcej.

Ochrona dla oczu

Istotą barwnika jest nie to, że świeci on na określony kolor, ale to, że blokuje wszystkie inne kolory pozostawiając tylko jeden. W przypadku luteiny blokowane są wszystkie ciemne kolory światła, te o dużej energii, a odbijane są kolory światła o mniejszej energii, kolory jasne. Dla naszego oka ma to gigantyczne znaczenie, ponieważ nie jesteśmy w stanie zobaczyć bardzo ciemnych kolorów o dużej energii, takich jak ultrafiolet. Promieniowanie ultrafioletowe, czyli promieniowanie UV, jest ogólnie szkodliwe dla naszych tkanek, a element tak delikatny, jak siatkówka, jest przez nie po prostu uszkadzany . Luteina, wraz z bardzo podobną do niej zeaksantyną, tworzą swoisty filtr ponad siatkówką, który jest w stanie wyłapać nawet 90% całego szkodliwego promieniowania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.