Dom i rodzinaHobbyUroda

Czym jest morsowanie, jak je zacząć oraz jak może wpłynąć na nasze zdrowie?

Woda do morsowania

Od kilku lat w Polsce coraz bardziej popularne staje się morsowanie. Ten nietypowy zimowy sport zyskał naprawdę wielu zwolenników, głównie ze względu szeroką gamę korzyści, jakie niesie. Kąpiele w zbiornikach wodnych w okresie zimowym mogą pozytywnie oddziaływać na ludzki organizm, będąc jednocześnie niezapomnianym doświadczeniem. Co takiego ma w sobie morsowanie, że zapalonych pływaków jest coraz więcej, a Kluby Morsów pojawiają się już w większości miast? Czym dokładnie jest ta zimowa aktywność i jak rozpocząć przygodę z morsowaniem? Sprawdź!

Morsowanie w pigułce – historia zimowej aktywności

Prawie każdy choć raz usłyszał o morsowaniu i jego oddziaływaniu na ludzki organizm, jednak nie wszyscy rozumieją dokładnie ten termin. Bo morsowanie, choć z roku na rok zdobywa większą sympatię i zainteresowanie, to wciąż dla wielu niezrozumiała aktywność. Czym dokładnie jest ten „zimowy wynalazek sportowy”?

Morsowanie to nic innego, jak krótkie kąpiele w różnego rodzaju zbiornikach wodnych – różni się od standardowego pływania tym, że jest to aktywność hartująca organizm. Morsowanie odbywa się zawsze w okresie jesienno-zimowym, gdy na dworze panują niskie temperatury.
Kąpiele zimowe zazwyczaj są organizowane w większych grupach, zrzeszających fanatyków tej aktywności. Miłośnicy morsowania tworzą specjalne stowarzyszenia – Kluby Morsów. Najstarszy z nich powstał w Gdańsku i funkcjonuje w Polsce już od 1975 roku.

Morsowanie – zalety i benefity

Wodne kąpiele w okresie zimowym słyną z licznych korzyści, wpływających na ludzki organizm, dzięki systematycznej aktywności. Co daje morsowanie?

  • zwiększoną odporność,
  • lepsze krążenie,
  • poprawę kondycji skóry,
  • dobre samopoczucie

Przede wszystkim, jest świetną metodą walki z niską odpornością i częstymi przeziębieniami – tego typu chłodne kąpiele znacząco hartują organizm i pomagają wzmocnić barierę ochronną ludzkiego organizmu. Sympatykom morsowania, dzięki regularnym krótkim kąpielom, dużo łatwiej jest się zmierzyć z chłodną zimą, czy pierwszymi przeziębieniami i grypą podczas jesiennych zmian temperatur.

Morsowanie
Źródło: Pexels.com

Warto również wspomnieć, że dzięki zimnym kąpielom w plenerze, możemy polepszyć pracę układu krążenia, który pełni znaczącą rolę w organizmie. Pobudzenie układu sprawi, że osoby zmagające się ze słabym krążeniem, zapomną o problemie chłodnych dłoni i stóp. Jest to także dobra droga do zredukowania tzw. „skórki pomarańczowej”. Regularne krótkotrwałe zanurzenia w plenerze pomagają znacząco zmniejszyć uciążliwy cellulit i ujędrnić skórę.

Morsowanie – jak zacząć, czyli przygotowanie krok po kroku?

Choć morsowanie, jak każda inna aktywność sportowa, niesie za sobą wiele korzyści – nieodpowiednie podejście i brak wiedzy na jej temat może okazać się przyczyną poważnego uszczerbku na zdrowiu. Doświadczeni weterani zimowych kąpieli zdążyli już poznać swoje organizmy i doskonale wiedzą, na ile mogą sobie pozwolić oraz jak zachować się podczas regularnych zanurzeń. Sytuacja wygląda zupełnie inaczej w przypadku początkujących morsów – morsowanie nie jest bowiem skomplikowane, ale bardzo wymagające ze względu na panujące niskie temperatury, panujące w zbiornikach wodnych podczas zimy. Zanim więc spróbujesz swoich sił i zanurzysz się w wodzie po raz pierwszy, zapoznaj się z cennymi wskazówkami i dokładnie zaplanuj pierwsze morsowanie.

  1. Pierwsze wejście do wody jest najważniejsze – jeżeli to wydarzenie jest dopiero przed Tobą, pamiętaj, by nie zanurzać się samotnie. Upewnij się, że razem z Tobą do wody wejdzie doświadczony Mors, który stosuje zimowe kąpiele od jakiegoś czasu. To dobre zabezpieczenie dla Twojego zdrowia – nigdy nie możesz być pewnym tego, jak zareaguje Twój organizm przy spotkaniu z tak niską temperaturą wody.
  2. Zawsze pamiętaj, żeby nie wchodzić do wody „na surowo” – przed zanurzeniem wykonaj kilka lekkich ćwiczeń, które pobudzą Twoje miejsce i odpowiednio rozgrzeją ciało. Nie przesadzaj jednak z ich intensywnością – ciało musi być rozgrzane, ale z umiarem.
  3. Zadbaj o odpowiedni sprzęt. Morsowanie to kąpiele w zbiornikach wodnych, ale znacząco różnią się od tych praktykowanych ciepłym latem. Oprócz stroju kąpielowego koniecznie zabierz ze sobą ciepłe okrycie wierzchnie oraz koc lub ręcznik, by zapobiec wyziębieniu organizmu. Dodatkowym zabezpieczeniem jest także czapka i rękawiczki – okrycie kończyn jest bardzo istotne, dlatego warto wybrać takie z polipropylenu – ten materiał świetnie zatrzymuje ciepło organizmu.
  4. Z pewnością spotkałeś się z sytuacją, gdy morsujący wchodzili do wody z rękoma skrzyżowanymi na karku. Jest to charakterystyczne zachowanie – podczas kąpieli zimowych, pod żadnym pozorem nie powinno się zanurzać wszystkich kończyn. Ma to na celu przede wszystkim obniżenie ryzyka nadmiernego wyziębienia organizmu – zanurzenie wszystkich kończyn może powodować wzrost ciśnienia tętniczego krwi, a w konsekwencji drastyczne obniżenie temperatury ciała.

Czas na wagę złota – ile trwa morsowanie?

Morsowanie ze względu na warunki pogodowe, z którymi ciało musi się zmierzyć podczas kąpieli, nie trwa zbyt długo. Zwykle takie zanurzenia trwają maksymalnie do 5 minut. Szczególnie, jeśli jesteś początkującym Morsem, ogranicz czas do minimum. Na pierwszy raz wystarczy 90 sekund – przy kolejnych zanurzeniach możesz zwiększać czas zanurzenia, jednak nigdy nie przekraczaj bezpiecznych pięciu minut.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.