Loading...
Dom i rodzinaJedzenieUroda

Dieta 1200 kcal – jadłospis, efekty, wskazania. Dla kogo odpowiednia jest dieta 1200 kalorii?

Musli w diecie 1200 kalorii

Dieta 1200 kalorii to rozwiązanie, które cieszy się bardzo dużą popularnością u osób w różnym wieku. Chociaż dla wielu, dieta 1200 kalorii nie dostarcza odpowiedniego zapotrzebowania energetycznego, to uważa się, że jest ona skuteczna, a przy przestrzeganiu kilku istotnych zasad — nie wpłynie negatywnie na funkcjonowanie organizmu osoby ją stosującej. Jakie może przynieść efekty i jaki jest jej przykładowy jadłospis?

Dieta 1200 kalorii — zasady stosowania

Pierwsze, o czym należy pamiętać jest to, iż dieta 1200 kalorii może być zbyt drastyczną zmianą dla niektórych osób — np. takich, które zmagają się z dużą otyłością. Stosowanie takiej diety, powinno się wówczas odbywać wyłącznie pod okiem dietetyka i lekarza. 

Dieta 1200 kalorii wymaga również spożywania posiłków w określonych odstępach czasowych. Zalecane jest, aby posiłki były spożywane równo co 3-4 godziny. Istotne jest również to, aby ostatni posiłek nie był spożywany o zbyt późnej porze, czyli kilkanaście minut przed snem. Osoby, które mogą mieć problemy z przestrzeganiem godzin czasowych, powinny wcześniej przygotowywać sobie dokładny plan posiłków. Takie działanie pozwoli na przestrzeganie jednej z najważniejszych zasad diety, jakim są regularnie spożywane posiłki.

Skrupulatny plan posiłków to już połowa sukcesu. Jednak to czy dieta przyniesie efekty, zależy również od tego, czy osoba odchudzająca się, nie będzie podjadała pomiędzy planowanymi posiłkami. Niestety, takie działania bardzo szybko zaburzają harmonogram i plan diety, a w przypadku pozbycia się kilku kilogramów — mogą skutecznie przyspieszyć ich ponowne nabieranie.

Ze względu również na fakt, że podczas diety 1200 kcal, organizmowi nie dostarcza się zbyt dużo energii, bardzo ważne jest to, aby pić co najmniej 2 litry płynów dziennie. Warto pamiętać, że w tym przypadku istotne jest nie tylko picie wody mineralnej, ale także bogatych w składniki odżywcze naparów z ziół i herbat.

Dieta 1200 kcal — efekty

Kobieta na diecie 1200 kcal
Źródło: Pexels.com

Przestrzegany plan posiłków na diecie 1200 kcal, może przynieść bardzo szybkie rezultaty, nawet u osób bardzo otyłych. Według badań dietetyków, stosując tego rodzaju dietę niskoenergetyczną, już w pierwszym tygodniu można schudnąć około 2 kilogramów. Wynika to m.in. z obniżenia poziomu wody znajdującej się w organizmie. Dieta ta może również wywoływać efekt moczopędny, co skutkuje szybszą redukcją masy ciała. W skali miesiąca (co jest uważane za zbyt długi okres stosowania diety 1200 kcal), można zrzucić nawet do 4 kilogramów.

Wielu dietetyków zwraca uwagę na fakt, że dieta ta jest bardzo trudna do utrzymania, a także dość trudne może się okazać obniżenie zawartości tkanki tłuszczowej. W związku z tym dieta 1200 kcal i jej efekty mogą być tylko chwilowe. Przy powrocie do wcześniejszych nawyków żywieniowych, efekty diety 1200 kcal nie będą widoczne. Do negatywnych efektów diety 1200 kcal, często zaliczane jest pojawienie się tzw. efektu jo-jo.

Podejmując dietę 1200 kalorii, należy całkowicie wyeliminować słodycze, słone przekąski, fast-foody, alkohol oraz tłuste potrawy. Stosowany jadłospis w diecie 1200 kcal, nie powinien również uwzględniać produktów, które mogą zawierać białą mąkę oraz cukier. Zalecane jest również unikanie zbyt ostrych przypraw, gdyż mogą one pobudzać apetyt. Zamiast tego, przygotowywane przepisy można wzbogacić o przyprawy ziołowe.

Wady diety 1200 kcal

Jedną z najistotniejszych wad diety 1200 kcal jest to, że nie zapewnia ona wystarczającej ilości składników odżywczych. W związku z tym, nie jest ona w stanie zaspokoić nawet minimalnych potrzeb organizmu. Z tego powodu, jej stosowanie nie jest zalecane głównie mężczyznom. Jak się jednak okazuje, również dla pań – nawet tych bardzo szczupłych – jest ona zbyt radykalna i mało kaloryczna.

Dzienny jadłospis diety 1200 kcal, nie dostarcza podstawowego zapotrzebowania energetycznego. Przy regularnym i długotrwałym stosowaniu, może niestety okazać się szkodliwa. Spowodowane jest to tym, że nie zapewnia ona wystarczającej ilości tłuszczów, składników mineralnych oraz witamin.

Zalety stosowania jadłospisu diety 1200 kcal

Owoce i płatki owsiane na diecie 1200 kcal
Źródło: Pexels.com

Szybkie obniżenie masy ciała, a także pierwsze związane z tym efekty, są uważane za dobry wstęp do dalszej redukcji. Zadowolenie z tym związane, mobilizują do dalszego przestrzegania planu diety. Co jednak istotne — jej kaloryczność powinna zostać już wówczas zwiększona. Właśnie dlatego uważa się, że największą zaletą jadłospisu 1200 kcal jest wyrobienie zdrowych nawyków żywieniowych. Dieta 1200 kalorii składa się z posiłków, które zawierają wiele niezbędnych witamin oraz mikroelementów, które mogą być niesłusznie pomijane w codziennych przepisach.

Dieta 1200 kcal, najczęściej jest zalecana osobom, które prowadzą siedzący tryb życia, wynikający np. z pracy biurowej. Wówczas, pozwoli to na uniknięcie niepożądanych konsekwencji, wynikających z dziennego spożywania zbyt dużej liczby kalorii, przy jednoczesnym braku jakiejkolwiek aktywności fizycznej.

Dzienne zapotrzebowanie kaloryczne dla kobiet i mężczyzn

Dieta 1200 kcal może szybko przynieść widoczne efekty. W dłuższej perspektywie czasowej, jej stosowanie nie jest jednak odpowiednie. Skuteczna i zdrowia dieta dla kobiet, powinna wynosić przynajmniej 1600 kalorii, natomiast dla mężczyzn – 2000 kalorii.

Wynika to z dziennego zapotrzebowania kalorycznego, wyliczonego z myślą o danej płci. Dzienne zapotrzebowanie kaloryczne dla kobiet wynosi maksymalnie 2300 kalorii, a dla mężczyzn 3000 kalorii.

Dieta 1200 kcal — jadłospis

Przykładowy jadłospis na diecie 1200 kcal, powinien obfitować w posiłki dostarczające białko, węglowodany i tłuszcze. Wówczas, w diecie nie powinno zabraknąć również witamin, soli mineralnych i błonnika. 

Warto również pamiętać o tym, żeby:

  • Spożywać około 1000 gramów warzyw oraz owoców;
  • w posiłkach nie brakowało pełnoziarnistych produktów zbożowych, roślin strączkowych, produktów mlecznych o niskiej zawartości tłuszczu, chudego mięsa i ryb;
  • dodawać do posiłków orzechy i olej roślinny (w odpowiednich proporcjach);
  • spożywać białka jaj.

Dzienny jadłospis w diecie 1200 kcal może się okazać bardzo wyczerpujący fizycznie oraz psychicznie. Wynika to z tego, iż bardzo ciężko jest zapanować nad towarzyszącym uczuciem głodu, które negatywnie wpływa na samopoczucie. Efekty, które przynosi dieta 1200 kcal, zalecane są jako początek do dalszych działań, które mają na celu zredukowanie masy ciała. Właśnie dlatego, jadłospis diety 1200 kcal powinno się stosować przez maksymalnie 2 tygodnie.

Dieta 1200 kcal, jadłospis — jakie produkty warto spożywać?

Dieta 1200 kalorii
Źródło: Pexels.com

Przykładowy jadłospis diety 1200 kcal, powinien składać się z takich produktów jak np.: płatki owsiane, mleko o niskiej zawartości tłuszczu, twaróg, ryż brązowy, filet z piersi kurczaka, oliwa z oliwek, chleb żytni razowy, różne warzywa oraz owoce.

Z powyższych produktów, można przygotować ciekawe i smaczne posiłki, które będą odpowiednie na śniadanie, obiad, podwieczorek oraz kolacje. Przykładowy jadłospis na diecie 1200 kcal, nie powinien jednak składać się tylko ze zrównoważonych kalorycznie posiłków, ale przede wszystkim – produktów wysokiej jakości. Właśnie dlatego, wybierając się na zakupy, należy dokładnie zapoznawać się z etykietami produktów. Warto zwrócić uwagę na to, ile w swoim składzie dany produkt zawiera białka, węglowodanów i tłuszczy. 

Dla kogo nie będzie odpowiednia dieta 1200 kcal?

Należy pamiętać, że ta dieta nie jest przeznaczona dla wszystkich. Jadłospis diety 1200 kcal jest przeciwwskazany osobom, które:

  • Zmagają się z chorobami tarczycy,
  • są bardzo aktywne fizycznie,
  • są osobami w podeszłym wieku,
  • zmagają się z chorobami nowotworowymi,
  • są kobietami ciężarnymi lub tymi, które karmią piersią,
  • zmagają się z chorobami: nerek, wątroby, trzustki, chorobami serca, cukrzycą;
  • niedawno przebyły zawał lub udar.

Negatywne efekty i konsekwencje diety 1200 kcal

Osobom, które nie znajdują się w grupie przeciwwskazań, powinny wiedzieć, iż im również jadłospis diety 1200 kcal może zaszkodzić. Niewystarczająca ilość energii oraz składników odżywczych może prowadzić do poczucia przewlekłego zmęczenia, senności i pogorszonego samopoczucia psychicznego.

Do negatywnych efektów diety 1200 kcal należy również zaliczyć kłopoty z koncentracją, pamięcią, podejmowaniem aktywności fizycznej itp. Co więcej, osoby stosujące jadłospis 1200 kcal, coraz częściej mogą dopadać nadmierne myśli krążące wokół jedzenia, szczególnie o pokarmach wysokokalorycznych np. słodyczach, fast-foodach.

Długotrwałe stosowanie jadłospisu diety 1200 kcal

Im dłużej będzie stosowany dzienny jadłospis diety 1200 kcal, tym bardziej będzie dochodziło do obniżenia tempa przemiany materii. Odpowiedzialna będzie za to m.in. tarczyca, która przestanie wytwarzać niezbędną do prawidłowego funkcjonowania ilość hormonu tarczycowego.

Ponadto kobiety, narażone są na zaburzenia miesiączkowania, a nawet całkowite zatrzymanie się cyklu miesiączkowego. Negatywne efekty diety 1200 kcal, widoczne będą również w kwestiach estetycznych. Osoby będące na diecie 1200 kcal, najczęściej zauważają pogarszanie się stanu skóry, łamliwość paznokci oraz osłabienie kondycji włosów. Przebywając na diecie 1200 kcal, można również zauważyć częstsze występowanie siniaków.

Wysiłek fizyczny a dieta 1200 kalorii

Ze względu na występującą senność i pogorszone samopoczucie, stosując dietę 1200 kcal, nie jest zalecane podejmowanie zbyt wyczerpującej aktywności fizycznej. Warto pamiętać, że przykładowy jadłospis na diecie 1200 kcal, który nie dostarcza organizmowi zbyt wiele energii, może prowadzić do tego, że nawet codzienne wstawanie z łóżka stanie się trudną czynnością.

Podczas stosowania diety, zalecane jest unikanie różnego rodzaju sportów, przede wszystkim tych najbardziej wycieńczających. Aby jednak całkowicie nie opaść z sił, warto raz dziennie wykonywać około 30-minutową gimnastykę lub wybrać się na krótki spacer na świeżym powietrzu. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.