Loading...
Jedzenie

Dieta zupowa – zasady, wskazania, efekty. Podstawowe propozycje zup w diecie zupowej!

Warzywna zupa w diecie zupowej

Ostatnio modne są tzw. monodiety, które polegają na tym, że przez cały dzień (czy nawet wiele dni z rzędu), zjada się wyłącznie jeden wyprany produkt – i absolutnie nic więcej. Wymienić tu można chociażby dietę jabłkową, owsianą, ryżową, czy grejpfrutową. Jedną z monodiet jest dieta zupowa. Dziś powiemy, na czym dokładnie polega dieta zupowa, jakie zupy odchudzające przygotować oraz podamy kilka przepisów diety zupowej!

Zupy odchudzające i dieta zupowa

Według zwolenników monodiet, mają one nie tylko odchudzić, ale też oczyścić z toksyn i przywrócić utracone siły witalne. Jednak większość ekspertów na takim kulinarnym reżimie nie pozostawia suchej nitki. Jednoskładnikowy jadłospis, zwłaszcza gdy trwa przez trwa czas, nieuchronnie prowadzi do poważnych niedoborów żywieniowych. Jeśli zaś chodzi o efekty odchudzające, to owszem, daje się takowe zauważyć (raczej dzięki ubytkowi z organizmu wody, a nie tkanki tłuszczowej), natomiast prędzej czy później pojawia się jeszcze dodatkowy efekt – jojo!

Dieta zupowa – czy jest bezpieczna?

Znacznie bezpieczniejszą i skuteczniejszą alternatywą dla monodiet może być dieta zupowa. Niby konsumuje się stale to samo (czyli zupę), jednak w praktyce różnorodność zjadanych produktów bywa imponująca. Pod warunkiem oczywiście, że „zupomania” nie ogranicza się do jednego gatunku zup. Im będzie ich więcej, tym lepiej. 

Opinie dietetyków o zupnej diecie są przeważnie pozytywne. Przecież w każdej zupie mogą znaleźć się takie pokarmy, by razem dostarczały wszystkie potrzebne substancje. Z niejednej zupy powstaje pełnowartościowy posiłek.

Zupa z zielonego groszku w diecie zupowej przepisy na zupy
Źródło: Pixabay.com

Jakie korzyści przynosi „zupomania”?

Standardowo dietę zupową kojarzy się z kuracjami odchudzającymi. W rzeczywistości jadłospis bazujący na zupach może być stosowany nie tylko przez tych, którzy borykają się z niechcianymi kilogramami. Zupa z rozmaitych warzyw (bądź w wariancie słodkim – z owoców), wzbogacona o żywność bogatą w proteiny (zwierzęce i roślinne) oraz wartościowe tłuszcze to solidna dawka witamin, mikroelementów, błonnika, przeciwutleniaczy, aminokwasów i niezbędnych kwasów tłuszczowych, podana w wygodnej, łatwo przyswajalnej formie.

Zupa na odchudzanie – czy jest pomocna?

Zbilansowana zupna dieta pomaga m.in:

  • schudnąć – może bez błyskawicznych i spektakularnych efektów, ale za to trwale i bez uszczerbku dla zdrowia
  • nawodnić organizm – nawet najbardziej treściwa zupa zawiera mnóstwo wody
  • oszczędzić czas i pieniądze – większość zup przyrządza się szybko, z pokarmów stosunkowo łatwo dostępnych i niedrogich
  • uporać się z ewentualnymi problemami żołądkowymi albo z dolegliwościami przełyku; nie bez przyczyny zupy serwuje się rekonwalescentom czy osobom z nadwyrężonym układem pokarmowym.

O czym warto wiedzieć, stosując dietę zupową?

Nawet jeśli „zupomania” ma na celu likwidację nadprogramowych centymetrów w talii, nie należy drastycznie redukować kalorii ani żadnego z makroskładników (czyli węglowodanów, białka i tłuszczu). Skoro zupy mają być jedynym pokarmem, musi znaleźć się w nich wszystko, czego ludzkie ciało potrzebuje, by prawidłowo funkcjonować.

Do zup powinny więc trafić:

  • warzywa – ze wszystkich odmian: korzeniowe (marchew, buraki), bulwiaste (ziemniaki, seler), liściaste (szpinak, jarmuż, kapusta), naowocnie (pomidor, dynia, papryka),
Warzywa nadające się do zupy krem w diecie zupowej
Źródło: Pixabay.com
  • owoce – do zup śniadaniowych lub serwowanych na podwieczorek; w grę wchodzą wszystkie – świeże, suszone, mrożone; lepiej wystrzegać się kandyzowanych i puszkowanych (w tuczącym syropie), zwłaszcza jeżeli na zupną dietę przechodzi się dla zgranej figury,
  • pełnoziarniste zboża – np. grube kasze, niełuskany ryż, razowe makarony, płatki i otręby,
  • białkowa „wkładka”, w postaci dobrej jakości mięsa, ryb, jaj, serów, mleka, maślanki, kefiru, jogurtu, a w opcji wegańskiej – nasion strączkowych, oleistych bądź suszonych grzybów,
  • niewielkie ilości masła świeżego lub klarowanego albo śmietany; nierafinowane, tłoczone w niskiej temperaturze oleje – dodawane do już gotowej zupy, by wysoka temperatura nie zniszczyła cennych kwasów tłuszczowych; wyjątek stanowi tu olej kokosowy, rzepakowy i klarowane masło: te produkty nadają się do obróbki termicznej,
  • różnorodne, naturalne przyprawy i zioła – podniosą atrakcyjność zup, a przy okazji wzbogacą ich walory dietetyczne.

Jadłospis na cały tydzień, złożony z samych zup

Zdrowa zupa w diecie zupowej
Źródło: Pixabay.com

Można w ciągu tygodnia zjadać wyłącznie zupy i nie mieć ich dość, lecz jest podstawowy warunek: trzeba unikać monotonii. Niech za każdym razem na talerzu zagości inna zupa. W przeciwnym wypadku istnieje ryzyko, że nawet najzagorzalszy „zupomaniak” zniechęci się nie tylko do diety zupowej, ale i do zup jako takich.

I. Dieta zupowa przepisy na zupy PONIEDZIAŁEK

Śniadanie:

Zupa mleczna z płatkami owsianymi, mieszanymi owocami jagodowymi i nasionami sezamu.

Obiad:

Barszcz ukraiński (buraki, włoszczyzna, fasola, ziemniaki); do już gotowej zupy dodać łyżkę nierafinowanej oliwy i dużą garść posiekanej zieleniny.

Podwieczorek:

Zupa z jabłek i moreli, gotowana na maślance; serwowana z pełnoziarnistymi grzankami domowej roboty (czyli opieczonymi w tosterze kawałkami razowego chleba).

Kolacja:

Zupa pieczarkowa z kaszą gryczaną i pestkami dyni.

II. Dieta zupowa przepisy na zupy WTOREK

Śniadanie:

Zupa mleczna z kaszą jaglaną, ziarnami słonecznika i jeżynami.

Obiad:

Zupa z brokułów, marchwi, selera i pora, wzbogacona o pożywne zacierki, wykonane z razowej mąki (najlepiej orkiszowej) oraz dwóch jaj.

Podwieczorek:

Zupa wiśniowa, gotowana na mleku sojowym,  z dodatkiem siemienia lnianego.

Kolacja:

Zupa pomidorowa z pełnoziarnistym ryżem, kawałkami sera feta i garścią posiekanej natki pietruszki.

III. Dieta zupowa przepisy na zupy ŚRODA

Śniadanie:

Zupa mleczna z razowym makaronem, wiórkami kokosowymi i cząstkami pomarańczy.

Obiad:

Kapuśniak z kapusty świeżej i kiszonej, z kaszą pęczak, suszonymi grzybami i mielonymi nasionami konopi siewnych.

Podwieczorek:

Zupa porzeczkowa z otrębami owsianymi i gęstym jogurtem (dodanym do lekko przestudzonej potrawy, aby się nie zważył).

Kolacja:

Zupa z ciecierzycy z pomidorami, oliwkami i zieleniną.

IV. Dieta zupowa przepisy na zupy CZWARTEK

Śniadanie:

Zupa mleczna z płatkami orkiszowymi, nasionami szałwii hiszpańskiej i malinami.

Obiad:

Zupa fasolowa z włoszczyzną i ziemniakami; do gotowej dodać odrobinę świeżego masła.

Podwieczorek:

Zupa brzoskwiniowa, gotowana na serwatce, z mieszanką bakalii.

Kolacja:

Zupa dyniowa z grzankami razowymi i kawałkami sera tofu.

V. Dieta zupowa przepisy na zupy PIĄTEK

Śniadanie:

Zupa mleczna z komosą ryżową, makiem i kawałkami mandarynek.

Obiad:

Zupa pomidorowa z razowym makaronem, tartym parmezanem i ziołami (zupowa dietetyczna imitacja spaghetti).

Podwieczorek:

Zupa cytrynowa z imbirem, cynamonem oraz oddanymi do lekko ostudzonego specjału siekanymi orzechami włoskimi (jedna lub dwie sztuki) i dwoma łyżkami naturalnego jogurtu.

Kolacja:

Zupa z soczewicy z suszonymi borowikami, włoszczyzną i dowolną zieleniną.

VI. Dieta zupowa przepisy na zupy SOBOTA

Śniadanie:

Zupa mleczna z otrębami owsianymi, orzechami laskowymi i borówkami.

Obiad:

Zupa z zielonej fasolki szparagowej, z pełnoziarnistym makaronem jajecznym i kawałkami czerwonej papryki.

Podwieczorek:

Zupa morelowa z migdałami i kefirem.

Kolacja:

Zupa kalafiorowa z nasionami amarantusa i mieszanymi kiełkami.

VII. Dieta zupowa przepisy na zupy NIEDZIELA

Śniadanie:

Zupa mleczna z brązowym ryżem, orzechami nerkowca i drylowanymi wiśniami.

Obiad:

Zupa wielowarzywna z kawałkami gotowanego łososia i świeżymi ziołami.

Podwieczorek:

Zupa jagodowa z kefirem i mieszanką różnych nasion oleistych (sezam, len, dynia, słonecznik).

Kolacja:

Zupa z zielonego groszku, brokułów i włoszczyzny; do gotowej dodać trochę oliwy oraz naturalnego jogurtu.

Efektowne przepisy na zupy –  nie tylko odchudzające

Jeśli ktoś nie ma pomysłów na ciekawe i dietetyczne zupowe menu, być może inspirację znajdzie poniżej.

Dieta zupowa przepis na zupę ziołowa:

Wiele surowców zielarskich to rośliny jadalne, przez naszych przodków traktowane jako nieodłączny element jadłospisu, często z konieczności – gdy brakowało innych pokarmów – ale i z ogromnym pożytkiem dla zdrowia. Zioła, na ogół pospolite chwasty, mają wartość odżywczą porównywaną do warzyw, a nierzadko pod tym względem znacznie nad nimi górują. Wszystkie potrzebne w przepisie składniki można nabyć w zielarniach, a są to:

  • liść pokrzywy (ok. 40 g),
  • nasiona wiesiołka (ok. 20 g),
  • kłącze perzu (ok. 20 g); dawniej, podczas klęsk głodowych, ten utrapiony chwast bywał używany jako zamiennik mąki,
  • liść mniszka lekarskiego (ok. 10 g),
  • siemię lniane (ok.10 g),
  • nasiona czarnuszki, kwiat koniczyny czerwonej, kwiat nagietka lekarskiego – pół łyżeczki każdego z tych ziół.

Pokrzywę, mniszek, perz i oba gatunki kwiatów wsypać do garnka z gorącą wodą (1/2 l), gotować krótko na małym płomieniu; wiesiołek, len i czarnuszkę zmielić w młynku, po czym dodać do zupy; dokładnie wymieszać – i już nie podgrzewać, by nie tracić zawartych w nasionach cennych kwasów tłuszczowych.

Z podanych proporcji uzyska się średnio 300 kcal, 20 g białka i 10 g tłuszczów. Całkiem treściwy posiłek… A niby to tylko ziółka!

Dieta zupowa przepis na trzydaniowy obiad z jednej zupy:

Będą potrzebne aż trzy talerze… Trochę dłuższy postój przy zlewie, ale za to jaki efekt!

Składniki:

  • nieduże jabłko,
  • dwa obrane plastry świeżego imbiru,
  • dwa orzechy lasowe,
  • 3/4 szklanki czerwonej soczewicy,
  • parę liści szpinaku,
  • łyżeczka oleju kokosowego,
  • pół łyżeczki mielonego kminku,
  • kilka gałązek świeżego koperku,
  • szczypta mieszanki ziół prowansalskich: tymianek, rozmaryn, bazylia, oregano.

Jabłko umyć, przepołowić, wydrążyć gniazda nasienne (nie obierać); w rondlu rozgrzać olej kokosowy, wrzucić połówki owocu oraz imbir, wlać trochę wody, przez moment dusić, aż jabłko zmięknie, jednocześnie zachowując swój kształt, zdjąć naczynie z ognia, dodać orzechy, wymieszać, odczekać moment, by komponenty się „przegryzły”, po czym wyjąć je z rondla; umieścić kawałki jabłka na deserowym talerzyku, do każdego z wydrążonych otworów włożyć jeden plaster imbiru i orzech – deser już gotowy.

Do wytworzonego w rondlu owocowego sosu wsypać soczewicę z kminkiem, ugotować do miękkości (ten gatunek rośliny strączkowej wymaga krótkiej obróbki termicznej – mniej więcej dziesięciominutowej), dolać wodę (niepełne dwie szklanki), wrzucić szpinak, przez chwilę wszystko razem podgrzewać; następnie soczewicę ze szpinakiem wyjąć (najlepiej przy pomocy cedzaka) na płaski talerz – tak powstaje danie główne.

Teraz wystarczy przyrządzić właściwą zupę: do rondla z esencjonalnym wywarem nasypać zioła prowansalskie i drobno posiekany koperek; niech aromatyczny bulion przez minutę czy dwie bulgocze na bardzo małym ogniu; potem zostanie przelany na głęboki talerz.

Cała trójczłonowa zupa to około 360 kcal, 22 g białka i 9 g tłuszczu. Czyli faktycznie wyszedł pełnowartościowy obiad.

Proponowane przepisy raczej nie pozostawiają żadnych wątpliwości co do faktu, że w zupie może pływać dosłownie wszystko! 

Źródło:

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.