Loading...
ChorobyDom i rodzinaJedzenieNowinki ze świata zdrowia

Dlaczego dieta bogata w żelazo jest ważna dla dziewcząt?

owocowo-warzywne koktajle

Organizm młodych dziewcząt jest szczególnie narażony na niedobory żelaza – pierwiastka, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania całego ludzkiego mechanizmu. Częste odchudzanie, stosowanie restrykcyjnych diet, a także długofalowe i obfite krwawienia miesiączkowe to główne przyczyny utraty żelaza przez dziewczęcy organizm. W grupie ryzyka są również kobiety ciężarne, karmiące piersią, a także te, narażone na intensywny wysiłek fizyczny.

Objawy niedoboru żelaza

Do podstawowych objawów, świadczących o niskim poziomie żelaza zaliczyć można:

  • osłabienie;
  • przemęczenie;
  • brak sił;
  • zawroty głowy;
  • kruche paznokcie;
  • pęknięcia kącików ust;
  • matowe włosy;
  • zwiększoną wrażliwość na ból;
  • bladość;
  • ciągłą senność;
  • brak koncentracji;
  • pogorszenie funkcjonowania układu immunologicznego, a tym samym większą podatność na infekcje.

Kobietki – żelaza nigdy dość!

sałatka ze szpinakiem

Aby uchronić organizm przed utratą żelaza należy stosować dietę, której podstawowymi składnikami będą produkty bogate w ten pierwiastek.

Produktami bogatymi w żelazo są między innymi:

  • mięso – chuda wołowina, gęś, kaczka, cielęcina, baranina;
  • ryby – sardynka, pikling, łosoś, makrela, dorsz, tuńczyk;
  • jaja – żółtko jaj, jajko na twardo, jajko sadzone, jajecznica;
  • orzechy – a zwłaszcza pistacje, arachidowe, włoskie, laskowe oraz migdały;
  • ziarna – dyni, sezamu, słonecznika;
  • produkty zbożowe – chleb żytni z ziarnami, chleb żytni razowy, graham, otręby pszenne, kasza jaglana, ryż brązowy, płatki żytnie i owsiane;
  • owoce – kiwi, porzeczka, malina, poziomki, awokado;
  • warzywa – brokuł, bób, burak, brukselka, fasola szparagowa, czosnek, kalarepa, pietruszka, por, groszek zielony, szpinak, szczaw;
  • nasiona roślin strączkowych – soczewica, soja, groch, fasola, kiełki soi i soczewicy;
  • owoce suszone – śliwki, figi, morele, jabłka, daktyle oraz rodzynki.

Produktów bogatych w żelazo jest naprawdę wiele. Niestety, nie oznacza to wcale, że dany składnik diety jest tym właściwym źródłem pierwiastka. Jak się okazuje, przyswajalność żelaza uzależniona jest od czynników:

  • wspomagających przyswajanie żelaza;
  • hamujących wchłanianie żelaza;
  • rodzaju żelaza;
  • ludzkiego organizmu.

Jak zwiększyć wchłanialność żelaza?

Żelazo jest pierwiastkiem, który uwielbia kwaśne środowisko. Zatem jednym z czynników ułatwiających jego przyswajanie, będzie duża ilość witaminy C. Warto do obiadowej porcji mięsa dołożyć surówkę, kanapkę z szynką wzbogacić o pomidora lub paprykę, a ponadto uwzględnić w swojej diecie kwasy organiczne, jak chociażby kwas jabłkowy czy cytrynowy.

Anemia – problem dotykający wiele kobiet

Anemia, zwana także niedokrwistością, świadczy o zbyt niskim poziomie hemoglobiny w ludzkim organizmie. Poziom ten podnieść można zwiększając w swoim żywieniowym menu liczbę produktów bogatych w żelazo, kwas foliowy i witaminę B12. Właściwy dobór składników odżywczych uskuteczni walkę z wszelkimi dolegliwościami.

Zawsze jednak należy pamiętać, aby przed wprowadzeniem jakichkolwiek zmian w dotychczasowych nawykach żywieniowych skonsultować się z lekarzem, który podejmie decyzję związaną z leczeniem niedokrwistości pacjenta. Niekiedy sama dieta może być niewystarczająca, a wspomóc ją trzeba będzie terapią farmakologiczną.

Kwas foliowy

Wspomniany już składnik, który bezapelacyjnie powinien znaleźć się w diecie anemika, to właśnie kwas foliowy, zwany witaminą B9. Każda kobieta stosująca diety odchudzające, bądź obficie miesiączkująca, powinna zapobiegać niedokrwistości i regularnie przyswajać witaminę B9. Kwas foliowy wspomaga proces krwiotwórczy, z kolei jego niedobór prowadzi do anemii megaloblastycznej.

Wszelkie produkty bogate w żelazo i kwas foliowy powinny być wprowadzone do diety każdej z kobiet. Pozwoli to uniknąć wielu niepożądanych zaburzeń całego naszego ustroju.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.