Loading...
Jedzenie

Dlaczego warto wprowadzić ryby do swojej diety?

Świeże ryby w skrzyniach

Polacy nie spożywają tak wielu ryb jak mieszkańcy innych krajów. Warto jednak włączyć je do swojej diety i przyrządzać regularnie!

Podczas gdy w Polsce spożycie ryb to około 12 kilogramów rocznie na osobę, w Portugalii to aż około 80-90 kilogramów. Ryby to jednak wartościowy element diety – dlaczego warto je jeść?

1. Wysoka zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3

Ryby tłuste, na przykład takie jak łosoś, śledź, makrela czy halibut zawierają duże ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3.

Związki te korzystnie wpływają na pracę układu krążenia – zmniejszają poziom złego cholesterolu LDL, zwiększając ilość tego dobrego HDL, obniżają ciśnienie i w ten sposób zapobiegają wielu poważnym chorobom.

2. Źródło łatwo przyswajalnego białka

Ryby to także bardzo dobre źródło białka – łatwego w przyswojeniu przez organizm w porównaniu do innych typów mięs.

Dzięki dużej ilości białka ryby są bardzo dobrym wyborem dla osób, które dbają o jego wysoką zawartość w diecie, na przykład dla sportowców.

3. Szeroka gama witamin i minerałów

Ryby tłuste, w tym także łosoś, posiadają również duże ilości witamin rozpuszczalnych w tłuszczach – A, D i E. Z kolei ryby chude, na przykład tuńczyk dorsz czy pstrąg, zawierają wiele wartościowych witamin z grupy B.

Na szczególną uwagę zasługuje duża ilość witaminy D, której brakuje w diecie wielu osób. Witamina ta wzmacnia kości i zęby, poprawia wchłanianie wapnia i żelaza, reguluje pracę wielu narządów, bierze udział w przemianach metabolicznych, a także odpowiada za dobre samopoczucie.

W rybach znajdziemy też duże ilości jodu, żelaza, selenu, miedzi, cynku, potasu, wapnia i sodu.

4. Polecane dla odchudzających

Ryby nie są kaloryczne – 100 gramów to najczęściej od około 50 do 100 kalorii. Właśnie dlatego ryby, szczególnie te chude, polecane są dla osób odchudzających się, ale w diecie można stosować również ryby tłustsze, bogate w tłuszcze niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Zatem ryby to wartościowy element każdej diety. Warto jeść je dwa razy na tydzień, nie tylko aby urozmaicić swoją dietę, ale i poprawić ogólne samopoczucie i stan zdrowia!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.