Loading...
ChorobyKręgosłup

Drętwienie lewego uda po stronie zewnętrznej

Mężczyzna z drętwieniem uda po zewnętrznej stronie

Nasz organizm jest niezwykle skomplikowany. Dzieli się on na kilka układów, a zaburzenie pracy chociażby jednego z nich, może prowadzić do poważnych konsekwencji dla naszego zdrowia. Zwykle pojawiające się dolegliwości łatwo i prosto bagatelizujemy, wspomagając się różnymi środkami przeciwbólowymi. Nie zwracamy jednak uwagi na to, że z pozoru mała dolegliwość, może wskazywać na poważniejsze zmiany w obrębie danego mięśnia czy narządu. Jedną z częściej występujących dolegliwości jest drętwienie ud, a konkretniej drętwienie uda po wewnętrznej stronie. Jak fachowo nazywa się te dolegliwości? Jakie są ich przyczyny, a także jak załagodzić je za pomocą ćwiczeń?

Pojawiające się parestezje

Drętwienie uda, a także ból uda po zewnętrznej stronie, to zjawisko najczęściej określane mianem parestezji. Okazuje się, że ta specjalistycznie brzmiąca nazwa ma także swój polski odpowiednik- czucie opaczne. Dodatkowo można spotkać się z określeniami takimi jak:

  • alodynia,
  • przeczulica,
  • hiperalgezja.

Bez względu jak nazwiemy tego typu dolegliwość, zawsze chodzi o zespół wrażeń czuciowych, które są najprościej rzecz ujmując – nietypowe. Tak więc, w obrębie parestezji uda możemy mieć styczność z:

  • mrowieniem uda,
  • drętwieniem lewego uda bądź prawego,
  • uczuciem przebiegających przez udo prądów,
  • wibracji,
  • pieczenia.

Okazuje się, że z pozoru dolegliwość ta w obrębie ud, pojawia się bez żadnego powodu. Czasem mogą być reakcją na działanie obojętnego, delikatnego bodźca, jak np. dotyku. Jednak często są one nieadekwatne do charakteru i intensywności, a często zażegnać możemy drętwienie uda ćwiczeniami.

Przyczyny parestezji

Nie jest tajemnicą, że parestezje mogą pojawić się na całym ciele. Jednak zdecydowanie najczęściej odczuwamy je w kończynach. Parestezja dotyka naszych palców, rąk czy ramion, jednak najpowszechniej pojawia się ona w okolicach ud. Wówczas mówimy o drętwieniu ud, a nawet o bólu uda, z boku, po zewnętrznej stronie. Dolegliwości te występują nagle i nieoczekiwanie, wydawać by się mogło, że bez powodu. Tak samo szybko, jak pojawiło się drętwienie uda, tak szybko może ona też zniknąć.

Niestety nie jest to nic przyjemnego, gdyż odrętwienie, szybko może przerodzić się nawet w ból. Zwykle kojarzy się nam to z długim przebywaniem w jednej pozycji, stojącej lub siedzącej, a nasze kończyny dolne, po prostu się zastały. Jeśli jednak drętwienie ud, a nawet drętwienie uda z bólem, przychodzi nagle i nie zauważamy, żadnej konkretnej przyczyny tego stanu, może świadczyć to o poważnej chorobie. Wówczas nie powinniśmy tego lekceważyć. Parestezja może mieć różnorodne przyczyny, co znacznie utrudnia postawienie konkretnej diagnozy.

Może ona wiązać się z urazami w obrębie nerwów. Jak wiadomo, uraz np. dolnej części pleców, spowoduje drętwienie lewego uda bądź prawego. Nawet uraz łydki, może przyczynić się do drętwienia uda z bólem, który będzie nam utrudniał wykonywanie codziennych czynności. Do częstych przyczyn parestezji zaliczamy też ucisk nerwów kręgosłupa, co może być spowodowane przepukliną krążka międzykręgowego, a także ucisk nerwów obwodowych, do którego dochodzi na skutek powiększenia się naczyń krwionośnych.

Na jakie choroby wskazuje parestezja?

Drętwienie lewego uda bądź prawego, a także innych kończyn, może wskazywać na postępującą miażdżycę. Choroba ta ogranicza lub nawet całkowicie odcina dopływ krwi do tętnic. Ból uda z boku po zewnętrznej stronie, może także wskazywać na odmrożenie tej części ciała. Drętwienie uda może być także sygnałem, który wysyła nam nasz organizm i świadczy o braku lub niedoborze określonych substancji mineralnych, pierwiastków i witamin. Najczęściej pojawiają się braki:

  • wapnia,
  • magnezu,
  • potasu,
  • sodu,
  • witaminy B12.

Drętwienie uda z boku i ból uda z boku po zewnętrznej stronie, może też wskazywać na nieopatrzne stosowania leków, a także na zatrucie organizmu np. alkoholem, nikotyną czy ołowiem. Finalnie drętwienie i ból uda po zewnętrznej stronie, może wskazywać na postępujące, poważne choroby. Zaliczamy do nich:

  • półpasiec,
  • cukrzycę,
  • niedoczynność tarczycy,
  • stwardnienie rozsiane,
  • niedotlenienie mózgu,
  • migrena,
  • wylew.

Dodatkowo ból uda z boku, po zewnętrznej stronie może wskazywać na dolegliwości takie jak:

  • dyskopatia,
  • choroby zwyrodnieniowe kręgosłupa.

To jednak nie wszystko. Drętwienie uda po zewnętrznej stronie, może też mieć swój początek w związku z chorobami drobnoustrojowymi, które nie muszą wcale dotyczyć naszego układu nerwowego. Wówczas zaburzenia czucia, a także ból uda po zewnętrznej stronie, możemy określić jako ich powikłania.

Drętwienie uda – ćwiczenia

Kobieta wykonująca ćwiczenia na ból ud
Źródło: Pexels.com

Jak już wspomnieliśmy, drętwienie uda po zewnętrznej stronie nie zawsze musi wskazywać na poważne schorzenia. Czasem zbyt długie przebywanie w pozycji stojącej, siedzącej, czy w kucki, może przyczynić się do tego, iż do uda został zmniejszony dopływ krwi i potrzebna jest chwila na jego przywrócenie. Jeśli jednak mamy świadomość, że dolegliwości te są długotrwałe, uciążliwe, a przede wszystkim towarzyszy im ból, należy niezwłocznie udać się do specjalisty, by postawił odpowiednią diagnozę i wdrożył leczenie.

Powinniśmy jednak wiedzieć, że jeśli drętwienie pojawiło się nagle i jest wynikiem niewłaściwej pozycji, czy przysłowiowego „zastania się”, możemy pomóc sobie odpowiednimi ćwiczeniami. Oto kilka wskazówek, jak poradzić sobie z problemem za pomocą ćwiczeń:

  • Rozciąganie – drętwienie uda i ćwiczenia, które są niezwykle skuteczne to rozciąganie. Stańmy więc w pozycji wyprostowanej i czubkami palców dłoni postarajmy się dotknąć podłoża. Kolana muszą być wyprostowane. Wówczas przyspieszymy dopływ krwi do odrętwiałego miejsca.
  • Ćwiczenia wzmacniające – mięśnie uda, mogą drętwieć, gdyż są one po prostu słabe. Wówczas musimy je odpowiednio wzmocnić. Wykonujmy więc kolejno wykroki zarówno na lewą jak i prawą nogę. Utrzymajmy się w pozycji wykrocznej kilka sekund, po czym powracamy do pozycji wyjściowej.
  • Ćwiczenia na leżąco – pomocne w przywróceniu sprawności zdrętwiałemu udzie, będzie wykonywanie ćwiczeń w pozycji leżącej. Dzięki temu nie obciążymy stawów i zniwelujemy ewentualne uciski na nerwy w kręgosłupie. Wystarczy położyć się na twardym podłożu i kolejno przyciągać nogi do klatki piersiowej, do momentu, w którym poczujemy napięcie w udzie.

Pytanie go Eksperta o drętwienie lewego uda:

Mam 45 lat. Od około trzech lat odczuwam bóle promieniujące od górnej części lewego pośladka, poprzez zewnętrzną część lewego uda, schodzące czasem aż do kostki. Nie są to silne i stałe bóle. Odczuwam również drętwienie lewego uda po stronie zewnętrznej. Według mnie jest to związane z kręgosłupem, gdyż bóle nasilają się przy dłuższym obciążeniu kęgosłupa, na przykład w czasie górskiej wędrówki z dość ciężkim plecakiem. Co według Pana może być przyczyną tej dolegliwości, do lekarza jakiej specjalności mam się udać, jakie badania są konieczne, jakie doradziłby mi Pan ćwiczenia?

Odpowiedź:

Opisywane przez Pana dolegliwości rzeczywiście mogą być związane z kręgosłupem i np. uciskiem na korzeń nerwowy. W celu wyjaśnienia przyczyny Pana dolegliwości konieczne jest jednak badanie lekarskie, ewentualnie poszerzone o dalszą diagnostykę. Zagadnieniem bólów kręgosłupa zajmują się lekarze ortopedzi, neurolodzy, lekarze rehabilitacji oraz reumatolodzy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.