Loading...
Dom i rodzinaJedzenie

Ile kalorii ma banan i jakie wartości odżywcze posiada?

Banan i jego wartości odżywcze

Naukowcy, lekarze i dietetycy na całym świecie, są zgodni co do tego, że banany posiadają wartości odżywcze, największe spośród innych owoców. Choć patrząc z punktu widzenia botanika, banan to po prostu tropikalna jagoda, rosnąca w zwartych kiściach. Produkt, który znamy z półek sklepów jest bladożółty i dosyć twardy, gdy tymczasem miąższ banana powinien być bardziej dojrzały, miękki i mocno pachnący, natomiast skórka ciemno żółta lub całkiem brązowa. Ciepły i wilgotny klimat, w jakim rosną bananowce, pozwala na uzyskanie owoców doskonałej jakości. Bylina bananowca, jest bowiem mało wymagająca glebowo, ale za to bardzo ważne są dla niej warunki klimatyczne, nie do podrobienia w naszej strefie czasowej. Dowiedz się, Ile kalorii ma banan i jakie wartości odżywcze posiada?

Wartości odżywcze bananów

Banany to prawdziwa skarbnica ilości witamin. Banany osiadają zawartość wszystkich najważniejszych typu A, C, E, K , witaminy z grupy B. Mają dużą zawartość składników mineralnych, takich jak, magnez, fosfor, wapń i największą z nich – potas. Obniżają nadciśnienie tętnicze, dlatego są bardzo wskazane dla nadciśnieniowców i osób z dietą leczniczą.

Banany to prawdziwe „bomby witaminowe”, które wzmacniają osłabiony i chory organizm. Banan, dzięki zawartości odpowiedniej ilości kalorii może stać się podstawą posiłku, który spożywamy w pracy czy szkole. Owoce te posiadają wartości odżywcze, potrzebne do codziennego funkcjonowania.

Ile kcal ma banan?

Na pytanie, ile kalorii ma banan, odpowiedź brzmi: jeden owoc banana posiada około 90-103 kcal na 100 g. To nie jest dużo jak na jeden owoc, dodatkowo nie musimy się przejmować, że zjemy zbyt dużo, ponieważ posiada wysoko sycącą zawartość, dzięki czemu długo utrzymuje się uczucie pełności. Wartości odżywcze bananów, wspomagają dietę opartą na tych smakowitych owocach. Pozwalają na zaspokojenie głodu bez konieczności odmawiania sobie pożywienia i stosowania męczących głodówek. 

Ile kalorii ma banan bez skórki?

Banan bez skórki posiada około 80 – 100 kcal. Jest to ilość, która pozwala na spożycie przynajmniej jednego banana podczas posiłku, lub cztery,  w odstępach dwu i półgodzinnych. Aby urozmaicić dietę, należy dołączyć do banana inny owoc lub gotowany posiłek. Jednak nie należy rezygnować z określonej dziennej porcji tego owocu, który zapewni źródło cennych witamin.

Niektóre osoby nie boją się kalorii banana i z powodzeniem jedzą po kilka sztuk dziennie. Tak naprawdę wszystko zależy od naszego wewnętrznego nastawienia. Banan posiada więcej zalet niż wad, dlatego nie ma powodu aby go eliminować ze swojej diety. 

Ile waży jeden banan?

Waga jednego banana to około 200g, jednak gdy zdejmiemy skórkę, wówczas będzie ważył 100 do 120g. Nie należy pozbywać się skórki banana zbyt pochopnie. Ma ona dobroczynne właściwości dla cery, którą wygładza, odświeża i wybiela.

Skórka jest źródłem minerałów, błonnika pokarmowego oraz związków bioaktywnych. Można ją też wykorzystać do zrobienia, dobroczynnego domowego octu lub wykorzystać w przydomowym kompoście.

Kaloryczność banana a gotowanie

Chleb z bananów ile kalorii
Źródło: Pexels.com

Banan jest najbardziej popularnym owocem w Afryce, Indiach, Indonezji, na wyspach Pacyfiku, oraz w Ameryce Południowej. Pomimo wysokich temperatur bardzo długo zachowuje świeżość i doskonały smak.

Wartość odżywcza bananów powoduje, że są bazą do wielu potraw na całym świecie. Można go gotować, piec, smażyć w skórce lub robić z niego czipsy. Jest wspaniałym smakowym dodatkiem do musli, napojów bananowych, jogurtów i deserów. Dzięki zawartości łatwo przyswajanych cukrów, wszyscy bardzo chętnie jedzą potrawy z jego zawartością. Ostatnim czasem bardzo popularny jest chlebek bananowy, który jest lekki, zdrowy i pyszny!

Słynny amerykański deser o nazwie „banana split”, składa się z kilku gałek lodów ułożonych na rozciętym bananie. Oczywiście należy pamiętać, że tego typu dodatki powodują znaczne podniesienie kaloryczności banana. Popularne są również różnego rodzaju syropy, nalewki i likiery bananowe, również o bardzo dużej kaloryczności.

Banan a jego kalorie

Czy w krajach tropikalnych, ludzie zastanawiają się czy banan ma kalorie? Tam często, stosuje się do gotowania również inne części bananowca, takie jak całe lub częściowe kwiaty. Liście banana, górną część niedojrzałego kwiatostanu lub pędu kwiatowego, wykorzystuje się jako warzywo do sałatek i potraw. Pąki, przysadki i młode liście, to wszystko może stanowić część diety. Tak spożywane banany, z pewnością nie posiadają zbyt wielu kalorii. Ale nikt tam nie pyta, ile kalorii ma banan bez skórki, mimo to wszyscy maja doskonałą figurę.

Czy banany to tylko kalorie?

Okazuje się, że oprócz wspaniałych wartości odżywczych i kalorycznych, banan posiada ogromne zalety wykorzystywane w medycynie. Od wieków były znane ich dobroczynne właściwości np. do leczenia oparzeń lub biegunki. Współczesna medycyna coraz chętniej sięga po te naturalne produkty do przygotowania dobrze przyswajalnych medykamentów.

Banany mają właściwości przeciwgorączkowe, łagodzące wrzody żołądka, zapalenia jelit i niestrawności. Może więc zamiast liczenia i pytania ile kalorii ma banan, powinno się zacząć jeść więcej bananów, które pomogą załagodzić trudności z trawieniem lub problemy z wątrobą.

Banany w kosmetyce

Wraz z ludową medycyną, przychodzi wiedza wykorzystywana przez kosmetologię. Banany są wspaniałym źródłem dla ekokosmetyków, które mają doskonały wpływ na problemy z wypadaniem włosów, suchą, szorstką i wrażliwą skórą. Stanowią cenny dodatek do kremów, balsamów i toników. Wpływają na przyspieszenie regeneracji i odbudowy naskórka.

Zawartość witamin i minerałów poprawia naruszoną kondycję paznokci. Banan jest wspaniałym dodatkiem do płynów do kąpieli i szamponów. Przy takim zastosowaniu, nikt nie musi pytać ile banan ma kalorii…

Czy banany tuczą?

Naukowcy stwierdzili, że banany zawierają dużo węglowodanów, które są szybko przyswajane. Aby organizm strawił je w należyty sposób należy spożywać je porą popołudniową, wówczas ich rozkład i przetwarzanie będzie o wiele bardziej korzystne. Nie bez przyczyny, posiłek zwany deserem, dawniej jadano tylko po godzinie 16:00.

Wbrew powszechnym opiniom, banany nie tuczą. Pomimo zawartości cukru, prawie każdy organizm potrafi sobie z nim poradzić. Banany zalecane są zwłaszcza dla osób będących na diecie wegańskiej, ponieważ uzupełnią niedobory witaminowe. Banan to duża dawka witamin, cukru i skrobi, dlatego bardzo chętnie zajadają się nimi sportowcy. Dobrym przykładem może być legendarna dieta Adama Małysza, który jadał banany razem z bułką… Jak widać nie ma powodu aby bać się bananów i ich „mitycznych” kalorii. Wystarczy raczej trzymać się zdrowego rozsądku i zamienić słodycze na o wiele smaczniejsze owoce.

Złe kalorie banana to mit

Zbyt dokładne liczenie kalorii podczas posiłku to bardzo niedobry nawyk. Lepszym sposobem będzie np., włączenie większej ilości ruchu do swojego codziennego harmonogramu. Sprawdzanie ile banan ma kcal, jest po prostu żywieniową pomyłką, ponieważ błędem jest porównywanie kaloryczności banana z kaloriami batona, czy innych wysoko przetworzonych produktów.

Banan jest tworem natury a więc, powinien być całkowicie bezpieczny pod względem dostarczania do organizmu cukrów czy innych wartości, które w rzeczywistości są bardzo pomocne. A pytanie o to ile kalorii ma banan bez skórki, jest już całkowita pomyłką w dobie wiedzy o wspaniałych składnikach jego miąższu i skórki.

Wyższość banana nad jego brakiem

Pozbawianie diety tego cennego źródła witamin, tylko dlatego, że posiada cukier i skrobię, wydaje się być niewłaściwe. Wartości odżywcze bananów, są bowiem o wiele bardzie dobroczynne niż ich brak. Warto docenić ten niezwykły „dar natury” i włączyć go na stałe do codziennego menu. Potwierdzeniem słów, przemawiających za jedzeniem bananów może być poniższy wypis podstawowych składników tego wspaniałego owocu.

Zawartość witamin i skład mineralny banana:

  1. witamina A,
  2. witaminy  B2, B3,
  3. witamina C,
  4. witamina K,
  5. witamina E,
  6. potas,
  7. magnez ,
  8. mangan,
  9. żelazo,
  10. fosfor,
  11. wapń,
  12. betakaroteny,
  13. błonnik,
  14. pektyny,
  15. kwasy organiczne,
  16. cukry – sacharoza.

Dieta wysoko bananowa

Skoro lubimy liczyć kalorie, zawartość składników i inne parametry naszego jedzenia, może warto podejść naukowo do sprawy bananów. Zamiast pytać ile kalorii ma banan bez skórki, może wystarczy zrobić sobie badania poziomu minerałów i witamin we krwi, sprawdzić wagę a następnie zastosować dietę wysoko bananową. Drugie badanie należy zrobić po miesiącu i porównać wyniki badań. Taki „eksperyment” najlepiej pokaże wpływ banana na nasz organizm, jego działanie i efekty wprowadzenia go do naszej kuchni. Banan, to wartości odżywcze, które nie mają sobie równych i nie są do podrobienia przez chemię.

Banan doskonały na koncentrację

Banany kalorie
Źródło: Pexels.com

Dzięki zawartości minerałów, takich jak magnez, potas, witaminy z grupy B i A, oraz wielu innych, banany posiadają doskonały wpływ na nasz umysł. Znacznie poprawia się koncentracja i lepiej funkcjonuje pamięć. Osoba jedząca systematycznie banany, jest o wiele bardziej spokojna i opanowana. Banany doskonale wpływają na mózg. Potas i magnez, działają uspokajająco również w czasie snu. Ożywiona przemiana tłuszczu i białka, wpływa łagodząco na umysł i sprawia, że znacznie poprawia się samopoczucie i znika zły nastrój.

Banan ratunek w awitaminozie

Wspaniałe wartości odżywcze banana, są tak powszechnie znane, że często zaczynamy pomijać to źródło witamin, jako przestarzałe i nieatrakcyjne. Tymczasem należy przypomnieć o tym, że banany zawsze były zalecane prze lekarzy, jako żródło naturalnych witamin i minerałów. Chętnie stosowane są w dietach małych dzieci, jako dodatek do deserów i gotowych kaszek.

Czyżby brak przetworzenia, był elementem, który niejako „zasłania nam wspaniałe wartości tego owocu? Prawdopodobną przyczyną takiego stanu, są nasze przyzwyczajenia i nawyki z dzieciństwa, gdzie chętnie podawane są, już przetworzone lub rozdrobnione produkty. Tymczasem dzieci powinny jeść owoce w takiej formie, w jakiej występują w naturze, czyli bez niepotrzebnego obierania lub miksowania.

Pytania o kalorie bananów i o to ile białka ma banan

Wszystkie pytania dotyczące bananów, np. „ile białka ma banan”, lub „banan węglowodany”, czy „banan kaloryczność”, zadają osoby, które mają obawy przed wprowadzeniem banana do diety. Usnute na przestrzeni lat mity, które się na siebie nakładają, sprawiły, że banany obrosły niepochlebną legendą, która nie ma potwierdzenia w rzeczywistości. Zatem warto powrócić do sposobów naszych babć i zajadać banany z radością i bez obawy.

Źródła:

  • Gabriele i Peter ColditzOwoce egzotyczne: warzywa, owoce, orzechy, Wydawnictwo Multico, 1995.
  • Bożena Zwolińska, Dieta bananowa – sposób na zmęczenie i stres.
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.