Sport

Jak ćwiczyć prawidłowo – technika podczas ćwiczeń

Kobieta ćwicząca klatkę piersiową

Efektywność treningu nie tylko warunkuje dobry plan oraz systematyczność ćwiczeń. Nie mniej istotna jest również cierpliwość i technika podczas uprawiania aktywności fizycznej. Prawidłowe i niespieszne wykonywanie poszczególnych ćwiczeń połączone z odpowiednim przygotowaniem do treningu i właściwym jego zakończeniem nie tylko zmniejsza ryzyko kontuzji, ale również poprawia efektywność ćwiczeń.

Rozgrzewka i ćwiczenia schładzające

Podstawą bezpiecznego i prawidłowego treningu jest odpowiednia rozgrzewka oraz właściwe zakończenie aktywności.

Rozgrzewka jest obowiązkowym etapem przed rozpoczęciem ćwiczeń siłowych przygotowującym organizm na pracę, którą ma wykonać. Właściwa rozgrzewka powinna trwać około 10 minut i obejmować dwa etapy trwające podobną ilość czasu. Pierwszym z nich jest rozgrzewka ogólna, np. pod postacią biegu czy jazdy na rowerku stacjonarnym. Ma ona na celu zwiększenie ciepłoty ciała i przepływu krwi. Drugi etap powinien skupiać się na wybranych partiach ciała – tych, które podczas treningu będą poddawane obciążeniu. Rozgrzewka specyficzna powinna być oparta o ćwiczenia kształtujące, np. przysiady czy skrętoskłony.

Rolą ćwiczeń schładzających z kolei jest przyspieszenie regeneracji mięśni oraz spowolnienie tętna. Gwałtowne zakończenie treningu jest niekorzystne dla serca, gdyż może spowodować powstanie zatorów w rozszerzonych żyłach, dlatego też ćwiczenia pozwalające powrócić do stanu spoczynku są niezmiernie istotne. Schładzanie, podobnie do rozgrzewki powinno mieć dwa etapy. W pierwszym, powinno się przez 5-6 minut powoli zmniejszać intensywność ćwiczeń. Etap drugi polega na wykonywaniu ćwiczeń rozciągających, które przyspieszają regenerację oraz chronią przed przykurczami mięśni. Wszystkie partie mięśni poddanych treningowi należy po kolei rozciągać i utrzymywać w stanie rozciągnięcia przez 20-30 s.

Kobieta ćwicząca brzuch

Trener personalny – fachowa pomoc podczas ćwiczeń

Podczas sesji treningowej, oprócz prawidłowej rozgrzewki i zakończenia sesji, bardzo ważna jest również technika ćwiczeń. Jest ona szczególnie istotna w treningu siłowym. Początkujący, którzy nigdy wcześniej nie ćwiczyli siłowo, powinni kilka pierwszych sesji odbyć pod okiem trenera personalnego. Specjalista podpowie, jak prawidłowo wykonywać poszczególne ćwiczenia na siłowni, skoryguje ewentualne błędy oraz pomoże skomponować odpowiedni plan ćwiczeń. Z czasem, korzystanie z siłowni może okazać się dla nas nie tylko doskonałym sposobem na rozbudowę mięśni, ale również może przerodzić się w prawdziwą pasję. Dla takich osób, kolejnym etapem rozwoju będzie kurs na trenera personalnego. Tego rodzaju kurs można odbyć np. w Health Factory w takich miastach jak Warszawa, Łódź, Katowice czy Kraków. Kurs instruktora fitness pozwala odbyć praktyki w zawodzie i uzyskać certyfikat. Kurs na trenera to nie tylko opcja dla pragnących rozwijać się w tym zawodzie, to również ciekawa droga samorozwoju dla pasjonatów fitnessu chcących znacząco poszerzyć swoja wiedzę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.