Loading...
Kręgosłup

Jak dbać o kręgosłup? Profilaktyka dolegliwości bólowych kręgosłupa

kobieta z bolącym kręgosłupem

Ból kręgosłupa to bardzo popularna dolegliwość, która coraz częściej występuje u młodych osób. U jego podłoża leży najczęściej choroba zwyrodnieniowa, o której decydują czynniki takie jak: podłoże genetyczne, rodzaj wykonywanej pracy, otyłość, aktywność ruchowa oraz wiek. Jednak w największym stopniu to od nas samych zależy, w jakiej kondycji będzie nasz kręgosłup za kilka lat, dlatego warto znać sposoby, które pozwolą o niego zadbać.

Unikanie długotrwałego siedzenia

Wielogodzinne przebywanie w jednej pozycji, najczęściej przed ekranem komputera, powoduje utrwalenie nieprawidłowej pozycji kręgosłupa, w której dochodzi do nadmiernego obciążenia jego poszczególnych części. Długotrwały ucisk na struktury kręgosłupa wpływa na ich postępującą degenerację, która z czasem może spowodować trwałe uszkodzenie. Z tego powodu specjaliści zalecają zorganizowanie krótkich kilkuminutowych przerw (ok. 5 minut na 45 minut pracy), podczas których można wykonać krótki marsz lub proste ćwiczenia rozciągające.

Odpowiednia pozycja podczas siedzenia

Dla kręgosłupa ma znaczenie nie tylko to, jak długo przebywamy w pozycji siedzącej, ale też w jakim ułożeniu znajduje się nasze ciało. Dlatego zaleca się, aby podczas pracy za biurkiem zadbać o właściwą pozycję – odciążyć odcinek lędźwiowy kręgosłupa, umieszczając za plecami poduszkę, ekran monitora ustawić na wysokości wzroku, a kończyny dolne mieć zgięte w kolanach pod kątem 90°. Dodatkowo dobrze jest podczas siedzenia co jakiś czas wykonywać spokojne ruchy tułowiem i kończynami, co pozwoli na rozluźnienie napiętych partii ciała oraz zwiększy ich elastyczność.

Redukcja masy ciała

Nic nie jest bardziej niekorzystne dla kręgosłupa jak zbyt duża masa ciała. Cierpi na tym nie tylko kręgosłup, ale także kolana, które odpowiedzialne są za przenoszenie ciężaru całego ciała. Obszarem kręgosłupa, który staje się najbardziej wrażliwy w związku z nadwagą, jest odcinek lędźwiowy, gdzie najczęściej dochodzi do zjawiska dyskopatii. Jest to proces chorobowy dotyczący krążków międzykręgowych, które z powodu nadmiernej masy ciała są z większą niż zwykle siłą uciskane między kostnymi kręgami kręgosłupa. Dochodzi wtedy do różnego stopnia uszkodzenia krążków, które mogą wywierać nacisk na struktury nerwowe i powodować silny ból.

Ćwiczenia rozciągające

Dobrym sposobem na dbanie o kręgosłup są regularne ćwiczenia rozciągające, które pozwolą wzmocnić i rozciągnąć mięśnie przykręgosłupowe, pozbyć się przykurczy i napięć oraz uelastycznić struktury kręgosłupa. W tym przypadku z pomocą przychodzą np. joga albo pilates, które stopniowo pozwalają na poprawę funkcjonowania mięśni i stawów, a także działają relaksująco i przeciwstresowo. Kilka pierwszych treningów warto wykonać pod okiem specjalisty, dzięki czemu będziemy mogli wyrobić prawidłowe wzorce ruchowe i nauczyć się techniki wykonywania ćwiczeń.

Co robić, gdy pojawi się ból?

Ból kręgosłupa to alarmujący objaw, który zazwyczaj wzbudza niepokój. Dlatego gdy się pojawi, warto skierować się po pomoc do lekarza pierwszego kontaktu, który wykona potrzebne badania, rozpozna przyczynę dolegliwości i dobierze właściwą terapię. Doraźnie można łagodzić dolegliwości bólowe kręgosłupa, stosując lek o działaniu przeciwbólowym i przeciwzapalnym dostępny w aptece bez recepty, np. zawierający w składzie deksketoprofen. Jest on dostępny w formie tabletek powlekanych lub granulatu do sporządzania roztworu doustnego. Forma rozpuszczalna leku szybciej łagodzi ból. Ten lek możesz przyjmować niezależnie o pory dnia i nocy, bo w przypadku bólu ostrego można go stosować na pusty żołądek.

Przed rozpoczęciem stosowania jakiegokolwiek leku należy zawsze zapoznać się z informacjami zawartymi w ulotce przylekowej lub skonsultować z farmaceutą czy lekarzem, ponieważ różne preparaty mają specyficzne dla siebie dawkowanie, przeciwskazania i dany lek może nie być odpowiedni dla Ciebie. Skuteczne działanie leku jest powiązane z jego właściwym dawkowaniem, na które składa się odpowiednia ilość przyjętego leku oraz odstęp pomiędzy kolejnymi dawkami. Nigdy nie przekraczaj dawek maksymalnych zarejestrowanych dla danego leku i nie łącz ze sobą niesteroidowych leków przeciwzapalnych, gdyż to zwiększa ryzyko wystąpienia działań niepożądanych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.