Loading...
JedzenieZdrowie

Jak dbać o odporność – 10 sposobów

Cytryna i leki zawierające witaminę C

Wraz z nadejściem jesieni odporność może spadać, co prowadzi do infekcji i przeziębień. Na choroby narażone są szczególnie dzieci i osoby starsze. W grupie ryzyka są także osoby przewlekle chore. Niezbędne jest zadbanie o system odpornościowy, którego prawidłowy stan pozwala szybciej doprowadzić organizm do zdrowia. Istnieje kilka prostych i sprawdzonych sposobów na zwiększenie odporności organizmu. Dzięki stosowaniu poniższych porad organizm będzie lepiej chroniony od wirusów i infekcji. 

Co osłabia odporność?

Istnieje kilka niezdrowych przyzwyczajeń, które w znaczny sposób obniżają odporność. Najczęstszą przyczyną wpływającą negatywnie na system odpornościowy jest niewystarczająca ilość snu. Nie bez znaczenia jest także jego jakość. Zbyt krótki i nieregularny sen powoduje rozdrażnienie i osłabienie koncentracji. To z kolei wpływa niekorzystnie na funkcje obronne organizmu.

Kolejną przyczyną jest wysokokaloryczna dieta obfitująca w przetworzone produkty. Dostarczając do organizmu zbyt wysoką ilość kiepskiej jakości kalorii, spada jakość naszej flory bakteryjnej.

Używki i ich wpływ na wzmocnienie odporności 

Nie bez znaczenia dla naszej odporności są używki takie jak papierosy, alkohol i kawa. Odporność może być także osłabiona z powodu przewlekłych chorób. Dotyczy to szczególnie osób chorujących na nowotwory. Z tego powodu to właśnie chorzy muszą regularnie wzmacniać odporność.

Antybiotyki a układ odpornościowy

Antybiotykoterapia jest zalecana przez lekarzy w przypadku grypy i ciężkich przeziębień. Nie powinno się przyjmować tego typu leków na własną rękę. Może to powodować pogorszenie stanu zdrowia. Warto również wspomnieć, że każdy antybiotyk może niszczyć naturalną mikroflorę jelitową człowieka. Jest ona niezwykle ważna, by organizm pracował na jak najwyższych obrotach. Jej główną funkcją jest trawienie pokarmu, produkcja witaminy K oraz zwiększenie wchłaniania składników pokarmowych.

Uszkodzona mikroflora jest przyczyną osłabienia odporności. Dlaczego? Antybiotyki oprócz hamowania rozprzestrzeniania się wirusów w naszym organizmie mogą neutralizować też te pożyteczne. Dlatego też niezwykle ważne jest by wraz ze stosowaniem antybiotyku, wdrożyć probiotyki chroniące florę jelit.

Leki wysypujące się z opakowania
Źródło: Pixabay

Jak zwiększyć odporność dziecka?

Rodzice szczególnie powinni dbać o odporność swoich pociech. To one, zaraz po osobach walczących z nowotworami i osobami starszymi są narażone na infekcje. Szczególnie narażone na przeziębienia i anginy są przedszkolaki przebywające w dużym skupisku dzieci. Ta grupa wiekowa również często choruje, bo najmłodsi nie mają jeszcze wyuczonych zasad higieny. Często wkładają brudne ręce do buzi. Dodatkowo, dla niektórych maluchów, pójście do przedszkola wiąże się z dużym stresem. Nie jest to obojętne dla układu odpornościowego.

Odporność — jak dbać o odporność dziecka

Na wzmocnienie odporności dziecka rodzice mają ogromny wpływ. Należy zadbać o urozmaiconą dietę dziecka, dostarczającą wszystkich witamin i minerałów. Równie dobrym sposobem na wzmocnienie organizmu jest regularne i częste spędzanie czasu wolnego na dworze. Nie należy unikać ruchu jesienią i zimą, bo właśnie wtedy dziecko nabywa odporność. Przebywając z dzieckiem, kategorycznie zabrania się palenia, bo dym papierosowy działa destrukcyjnie na cały młody organizm.

Świeże powietrze pomaga zwiększać odporność u dzieci
Źródło: Pixabay

Kilka prostych sprawdzonych sposobów na zwiększenie odporności 

By zminimalizować ryzyko zachorowania, warto stosować kilka wypróbowanych, naturalnych sposobów na wzmocnienie odporności.

  • Sen

Dorosły człowiek powinien poświęcać przeciętnie 8 godzin na sen. Pozwala to zregenerować organizm i nabyć odpowiednią dawkę komórek odpornościowych. Ważny jest też komfort podczas snu i jego jakość. Musimy zadbać o wygodny materac i usypiać w spokoju i ciemności. Co ciekawe, na wzmocnienie odporności u dziecka zalecane jest spanie po 12 godzin.

  • Dieta obfitująca w warzywa

Jadłospis, którego podstawą są świeże warzywa i owoce, wpływa niezwykle pozytywnie na układ odpornościowy. Zawierają one niezbędną ilość potrzebnych witamin i minerałów, które są konieczne do zachowania zdrowia. Latem warto stawiać na sezonowe warzywa i owoce. Unikać należy z kolei żywności przetworzonej, która składa się głównie z białej mąki, tłuszczów nasyconych, ulepszaczy smaków i konserwantów. Tego typu produkty uszkadzają florę jelitową, tym samym zaburzając proces wchłaniania witamin.

  • Regularność posiłków

By zadbać o odporność, należy dostarczać organizmowi energii potrzebnej do pracy wszystkich narządów. Nieregularne spożywanie posiłków może prowadzić do uczucia głodu, co z kolei działa negatywnie na układ immunologiczny. Zaleca się 5 mniejszych posiłków w regularnych odstępach czasowych.

  • Herbata z miodem i cytryną

Herbata z dodatkiem soku z cytryny oraz miodu rozgrzewa i działa przeciwzapalnie i wzmacniająco. By dodatkowo spotęgować działanie napoju, można do niego dodać świeży imbir wykazujący działanie przeciwbakteryjne. Taka herbata polecana jest szczególnie, by zadbać o odporność jesienią.

  • Czosnek

Warzywo to wykazuje szereg prozdrowotnych właściwości. Jest uznawany za naturalny antybiotyk, który radzi sobie doskonale z przeziębieniem i osłabieniem organizmu. Najlepsze działanie na układ odpornościowy posiada świeży czosnek. Warto dodawać go do potraw lub spożywać w połączeniu z miodem.

  • Zioła zwiększające odporność

Nie od dziś wiadomo, że istnieje szereg naturalnych ziół podnoszących odporność organizmu. W tym celu najlepiej sprawdza się tymianek, kolendra, dziurawiec oraz pokrzywa. W sklepach zielarskich i ekologicznych można nabyć gotowe mieszanki ziół na odporność.

  • Tran

Tran w kapsułkach, który można kupić w aptece, zawiera duże ilości kwasów omega-3 i witaminy A i D.

  • Nawodnienie organizmu 

Zbyt niska podaż płynów zwiększa podatność na infekcje. Ponadto może powodować bóle głowy, rozdrażnienie i brak koncentracji.

  • Regularna aktywność fizyczna

Codzienna aktywność fizyczna poprawia skuteczność zwalczania infekcji. Dodatkowo zwiększa wydolność serca i zapobiega wielu chorobom naczyniowo-sercowym.

  • Sauna

Przebywanie w saunie, w której jest wysoka temperatura, stymuluje układ immunologiczny do intensywnej pracy oraz pozwala pozbyć się toksyn z organizmu. Warto korzystać z sauny również wtedy, kiedy organizm zmaga się z przeziębieniem.

Jakie witaminy zwiększają odporność?

Na poprawę odporności organizmu mają wpływ przede wszystkim witaminy z grupy B oraz witamina A, E, D oraz C. Najlepszą przyswajalnością cechują się te występujące w produktach żywnościowych. Warto wzbogacić swoje codzienne menu w świeże soki bogate w witaminy. Na przykład sok z czarnego bzu, sok z aceroli czy sok z głogu.

Cynk jesienią — czy warto go spożywać? 

Cynk jest pierwiastkiem odgrywającym ogromną rolę w odporności człowieka. Zapobiega infekcjom i pozwala szybciej z nią się uporać. Ponadto wykazuje działanie przeciwwirusowe i przeciwgrzybicze. Z tego powodu warto swój jadłospis wzbogacić o produkty bogate w cynk. Należą do nich ryby, kasza gryczana, sery żółte, nasiona słonecznika, pestki dyni oraz podroby.

Sok pomarańczowy i cytrusy zwiększające odporność
Źródło: Pixabay

Suplementy, które zwiększają odporność organizmu

Jeżeli z jakichś powodów, nasz układ odpornościowy jest w słabym stanie, może być niezbędna dodatkowa suplementacja. W aptekach można kupić kompleksy witamin, które pozwalają na uzupełnienie wszystkich ewentualnych niedoborów w organizmie. Polecana jest także suplementacja naturalną witaminą C, na przykład z dzikiej róży. Wiele kapsułek na odporność zawiera w swoim składzie wyciąg z czosnku, miód oraz aloes, które są naturalnymi sposobami na wzmocnienie układu odpornościowego.

Jak walczyć z wirusami?

Istnieje kilka prostych sposobów na walkę z wirusami. Najważniejszą zasadą jest zadbanie o odpowiednie nawodnienie organizmu. Konieczne jest picie co najmniej dwóch litrów niegazowanej wody. Warto też postawić na wypoczynek i w okresie przeziębienia nie wykonywać ciężkich prac fizycznych i umysłowych. Zamiast tego zaleca się sen. Pomaga także gorąca kąpiel z dodatkiem olejków eterycznych lub soli epsom. Jeżeli po kilku dniach przeziębienie nie mija, warto skonsultować się z lekarzem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.