Leki i suplementy

Jak działają adaptogeny? Poznaj najlepszy z nich

Ashwagandha

Czy ktoś z Was jest zadowolony z nadmiaru stresu? Zakładamy, że takie osoby nie istnieją, a że w obecnych czasach praktycznie nikomu go nie brakuje, to temat skutecznych metod redukcji stresu jest bardzo popularny. Nie jedyną, ale najłatwiejszą metodą na zapanowanie nad stresem są rośliny adaptogenne.

Czym są adaptogeny?

Środki adaptogenne z definicji mają ułatwiać adaptację do niekorzystnych warunków. Mogą to być skrajnie niskie lub wysokie temperatury, ograniczona dostępność tlenu, mocne obciążenie fizyczne, czy nawet stres psychologiczny. Prawdę mówiąc, ten ostatni czynnik jednak najczęściej skłania nas do zastosowania adaptogenów, aczkolwiek sportowcy i osoby pracujące fizycznie doceniają również pozostałe aspekty.

Ashwagandha – królowa adaptogenów

Ashwagandha, lub też Witania ospała, to roślina wywodząca się z Ajurwedy – tradycyjnego systemu medycznego z Indii. Jest to zdecydowanie najpopularniejszy i najchętniej wybierany adaptogen. Ma bardzo dobrze udokumentowane działanie obniżające poziom kortyzolu, a działanie jest tym lepsze, im dłużej jest przyjmowana. Wiele wskazuje na to, że jest pomocna przy łagodnych stanach depresyjnych, ponieważ poprawia samopoczucie w subiektywnych relacjach oraz w pomiarach z użyciem specjalistycznych kwestionariuszy. Ze względu na uspokajające i tonizujące działanie, bywa stosowana też w celu przyspieszenia zasypiania i ogólnej poprawy jakości snu. Co ciekawe, w większych dawkach korzystnie wpływa też na hormony tarczycy. Ma również działanie przeciwzapalne i przeciwutleniające.

Przeczytaj więcej o działaniu ashwagandhy.

Pozostałe metody redukcji stresu

Ashwagandha jest zdecydowanie najpopularniejszym, ale nie jedynym adaptogenem. Wśród tej grupy środków wymienimy też:

  • Gotu Kola,
  • Bacopa Monnieri,
  • Rhodiola Rosea,
  • Ginkgo Biloba,
  • Cordyceps,
  • Reishi,
  • Żeń-szeń,
  • Eleuterokok kolczasty,
  • Tulsi,
  • i wiele, wiele innych.

Nie należy zapominać jednak o sposobach mieszczących się z w zakresie zmian stylu życia. Wymagają one nieco więcej zaangażowania, poświęcenia i co najważniejsze chęci, ale powinny stanowić podstawę naszych działań. Wszak suplementy to tylko uzupełnienie, prawda? Ale do rzeczy, jak redukować stres?

  • medytacja – może to być medytacja klasyczna lub popularna ostatnio technika mindfulness, obie są bardzo skuteczne,
  • spacery wśród zieleni – najlepiej w lesie lub chociaż w parku. Sama aktywność fizyczna potrafi przyjemnie oczyścić umysł, a otoczenie zieleni i dźwięki natury uzupełnią efekt,
  • wieczorne czytanie książek – na godzinę lub dwie przed spaniem odłóż telefon, wyłącz komputer i telewizor i sięgnij po książkę. Raz, że poprawisz dzięki temu jakość snu, a dwa, odciągniesz myśli od świata pracy i obowiązków, poświęcając chwilę tylko osobie
  • ciepła kąpiel z aromaterapią – szczególnie zapach lawendy ma przyjemne, relaksujące działanie. W połączeniu z kojącym ciepłem i szumem wody, potrafi rewelacyjnie odprężyć.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.