Loading...
Jedzenie

Jak ograniczyć ilość soli w swojej diecie?

Dwa rodzaje soli w drewnianych miskach na stole

Pieprz i sól to duet spotykany w każdej polskiej kuchni. Mimo że istnieje wiele innych przypraw oraz ziół, właśnie te dwa dodatki są najczęściej wykorzystywane. O ile pieprz nie stanowi dla nas zagrożenia, o tyle nadmierna ilości soli może negatywnie wpływać na stan naszego zdrowia. Dlatego warto tak komponować codzienny jadłospis, aby w spożywanych posiłkach było jak najmniej tego składnika. Jak uzyskać taki efekt i ograniczyć ilość soli w diecie? Już teraz zapoznaj się z najważniejszymi informacjami na ten temat.

Sól – ile dziennie można jej spożywać?

Fakty są jednoznaczne – Polacy spożywają zbyt dużo soli. Większość z nas dwukrotnie, a niekiedy nawet trzykrotnie przekracza dopuszczalną dzienną porcję tej przyprawy. Światowa Organizacja Zdrowia podaje, że dla zdrowego dorosłego człowieka dobowa zalecana dawka sodu wynosi około 2000 mg. Ile to soli? Mniej więcej 5-6 gramów, a więc jedna płaska łyżeczka. W przypadku dzieci będą to zaledwie 3 gramy. Przekraczanie tych ilości może negatywnie oddziaływać na stan naszego zdrowia i prowadzić do rozwoju wielu groźnych chorób, przede wszystkim tych związanych z pracą serca oraz układu krążenia.

Jakie objawy świadczą o tym, że zjada się zbyt dużo soli?

Jak rozpoznać nadmiar soli w diecie? Mogą świadczyć o tym pewne sygnały ostrzegawcze wysyłane przez organizm. Najczęściej zalicza się do nich:

  • wzmożone pragnienie,
  • ciągłą suchość w ustach,
  • częste oddawanie moczu,
  • obrzęki wynikające z gromadzenia przez organizm nadmiaru wody,
  • podwyższone ciśnienie tętnicze krwi,
  • zwiększenie masy ciała,
  • bóle głowy,
  • nawracające skurcze.

Ograniczenie soli w diecie – sprawdzone sposoby

Istnieje co najmniej kilka metod na to, aby zmniejszyć ilość spożywanej soli. Wszystko sprowadza się w tym względzie do nieco bardziej uważnego podejścia do swojej diety oraz rozważnego sięgania po składniki tworzące poszczególne posiłki. Kilka prostych nawyków, które z łatwością można wypróbować w praktyce to:

  • rezygnacja z soli na rzecz zdrowych, aromatycznych oraz pachnących przypraw i ziół,
  • wyeliminowanie z diety słonych przekąsek – chipsów, paluszków, orzeszków lub krakersów,
  • wybieranie samodzielnie przyrządzonych posiłków zamiast gotowych, wysokoprzetworzonych dań, czy żywności typu fast-food,
  • unikanie mieszanek przypraw, w których skład nie jest transparentny,
  • ograniczenie spożywania białego pieczywa oraz produktów mięsnych, takich jak wędliny, konserwy i parówki,
  • czytanie etykiet i sprawdzanie zawartości soli w poszczególnych produktach spożywczych.

Jeśli cenisz sobie sól na tyle, że mimo wszystko nie potrafisz z niej zrezygnować, zdecyduj się stawiać na wysokiej jakości produkty tego typu, pochodzące od sprawdzonych dostawców. Przykładem może być między innymi ekologiczna i naturalna sól spożywcza z biozdrowy.pl.

Sól w diecie – podsumowanie

Chcesz odżywiać się bardziej zdrowo? Pragniesz stopniowo wprowadzać w życie nawyki, które pozytywnie wpłyną na Twoją kondycję fizyczną i psychiczną? Wystarczy trochę zaangażowania i motywacji do zmian. Jedno z pierwszych działań, na jakie możesz się zdecydować to ograniczenie spożycia soli. Już teraz zacznij stosować zamienniki tej przyprawy i przekonaj się, że bez niej posiłki również mogą być bardzo smaczne. Zainspiruj się powyższymi wskazówkami, a zobaczysz, że nie jest to tak trudne, jak początkowo mogłoby się wydawać. Bez soli (albo z ograniczeniem jej do minimum) naprawdę da się żyć.

źródło zdjęć: freepik.com

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.