Loading...
SenZdrowie

Jak spać zdrowo – 5 sposobów dzięki którym wstaniesz rano wypoczęty

Śpiąca kobieta

Zdrowy sen jest podstawą prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dzięki temu, że śpimy odpowiednio, jesteśmy zdrowi, silni, skoncentrowani. Sen ma wpływ na wszystko, co myślimy, robimy, czujemy. Zarówno jego nadmiar, jak i niedobór jest destrukcyjny. Jak zdrowo spać? W jakiej pozycji spać? Co oznacza higiena snu? Dlaczego zdrowy sen jest aż tak ważny?

Jak zdrowo spać?

Najpierw musimy dowiedzieć się, czym zdrowy sen jest. Należy spać odpowiednią ilość godzin. Obecnie uważa się, że najlepsze są cykle po 1,5 godziny. Oznacza to, że możemy spać 7,5 godziny albo 9. Jeśli musimy spać krócej, to możemy spać 6 godzin. Zazwyczaj dla dorosłego odpowiednia liczba godzin snu to ta w przedziale między 7,5 i 9 godzinami. Spanie krócej niż 7,5 to za mało, a dłużej niż 9 to za dużo.

Ważne jest też to, gdzie śpimy. Sypialnia powinna być dobrze wywietrzona. Nie może w niej być jasno. Okna powinny być zasłonięte. W sypialni powinno być też w miarę cicho i raczej chłodno. Zbyt głośne miejsce albo zbyt wysoka temperatura nie sprzyjają zdrowemu spaniu.

Ważny jest też wygodny materac. Należy pamiętać, że materac nie może być zbyt twardy ani zbyt miękki. Ważna jest też odpowiednia poduszka i pościel. Łóżko powinno być przede wszystkim miejscem, w którym się śpi. Pracowanie w łóżku, oglądanie filmów, czy jedzenie nie są dobrym pomysłem. Ważne jest to, co robimy tuż przed snem, jak się budzimy i co robimy po przebudzeniu. O czym warto pamiętać? Jakie nawyki wprowadzić do codziennej rutyny, aby spać smacznie i zdrowo?

Odpowiedni materac na zdrowy sen
Źródło: Pexels

 Do snu trzeba się przygotować

Dla niektórych to może wydawać się absurdalne, ale ważne jest to, jak przygotujemy się do snu. Zanim zaczniemy rozważać najgorsze i najlepsze pozycje do spania. Zadawać sobie pytania, czy lepiej spać na plecach, czy na brzuchu. Zastanawiać się jaki materac kupić i jaką poduszkę. Zanim to wszystko nastąpi, musimy zadbać o odpowiednie nawyki w ciągu każdego dnia.

Lepiej unikać poobiednich drzemek. Warto wymienić je na codzienną dawkę sportu. Sport w znacznym stopniu zwiększa jakość snu. Po wysiłku zawsze śpimy lepiej. Przed snem powinno się unikać paru rzeczy. Na około dwie godziny przed snem należy unikać ekranów, ciężkich posiłków, kawy. Sypialnię należy wywietrzyć. Łóżko przygotować. Pościel powinna być czysta i przyjemna.

Na kilka godzin przed snem można rozpocząć wyciszanie. Zamiast kawy, wybrać lekką herbatę. Zamiast ekranu telefonu, dobrą książkę. Zamienić drzemkę na jogę. To, jak spędzimy wieczór, będzie miało zasadniczy wpływ na to, jak spędzimy noc. Do łóżka najlepiej pójść wtedy, gdy się kładziemy. Spędzanie całego wieczoru w łóżku i zasypianie przy filmie zaburzy nasz sen. Tuż przed snem warto się zrelaksować, oczyścić myśli. Z całą pewnością pomoże medytacja. Nie powinno się też brać leków, które mają w sobie substancje pobudzające.

W jakiej pozycji spać? Na którym boku spać?

Wiele osób zastanawia się, w jakiej pozycji spać. To bardzo zasadne pytanie. Jakie są zatem najgorsze i najlepsze pozycje do spania? Na którym boku spać? Nie wszyscy śpimy w tej samej pozycji. To, w jakiej pozycji powinniśmy spać, zależy od kilku czynników. Czy powinniśmy spać na plecach, na brzuchu, na boku? Na którym boku spać? Jak od pozycji zależy Twoja jakość snu? Czy poduszka powinna być niska, czy wysoka? Wiele zależy od tego, do jakiej pozycji się przyzwyczaimy.

Niektórzy z nas śpią tak, jak spali ich rodzice. Bardzo często nasze ciało samo wie, w jakiej pozycji spać. Warto jednak zwrócić na to uwagę. Szczególnie jeśli budzimy się z bólem karku, skurczami mięśni albo jeśli rano drętwieją nam części ciała. Każdy ból po przebudzeniu może świadczyć o tym, że nie wiemy, w jakiej pozycji spać. Właściwą pozycją do spania jest spanie na plecach. Wtedy nasze stawy i mięśnie są odciążone. Na plecach jesteśmy rozluźnieni, a nasz organizm się regeneruje.

Mężczyzna śpiący na boku
Źródło: Pexels

Spanie na boku

Nie zawsze powinniśmy spać na plecach. Nie jest to najlepsza pozycja dla osób, które mają problem z chrapaniem. A także dla tych, którzy walczą z bezdechem sennym albo chorują na astmę. W jakiej pozycji spać, jeśli nie można spać na plecach? Można spać na boku. Najlepsza pozycja do spania na boku to taka, w której głowa i kręgosłup są w jednej linii. Poduszka nie może być zbyt wysoka. Między nogami należy ułożyć cienką poduszkę. To pozwoli odciążyć kręgosłup. Ręce należy lekko ugiąć. Należy je wyciągnąć przed siebie. Lepiej jest spać na lewym niż na prawym boku.

Budzik i drzemka

Bardzo istotne jest to, jak się budzimy. W wielu budzikach istnieje funkcja drzemki. Pozwala nam ona ukraść dodatkowe pięć minut snu. Chętniej z niej korzystamy, a wcale nie powinniśmy. Spanie pomiędzy jedną a drugą drzemką jest bardzo złym pomysłem. Wyszarpanie dodatkowych pięciu minut snu wcale nie uczyni nas bardziej wyspanymi. Spanie po usłyszeniu budzika po prostu zaburza nasz cykl snu. Dlatego, jeśli już ustawimy budzik, określać liczbę godzin snu, to powinniśmy obudzić się, gdy zadzwoni. Można położyć budzik z dala od łóżka. Samo wstanie z łóżka, po to, aby wyłączyć budzik, pozwoli nam na wyrwanie się ze snu. Po usłyszeniu budzika powinniśmy natychmiast wstać z łóżka. Leżenie w nim i czekanie kilku minut, zanim się podniesiemy, też nie jest dobre. Tym bardziej że zazwyczaj w tych sytuacjach po prostu zasypiamy.

Odpowiedni materac

Ważne jest też to, na jakim materacu śpimy. Stara wersalka potrafi skutecznie zmniejszyć jakość snu. Materac powinien być przede wszystkim dostosowany do wzrostu i masy ciała. Nie może być zbyt twardy ani zbyt miękki. Dla osób cięższych zalecany jest twardszy materac. Dla osób lżejszych bardziej miękki. Materac nie powinien też być zbyt stary. Rozwijające się w nim drobnoustroje mogą zaburzyć nasz sen. Wybór odpowiedniego materaca nie jest łatwy. Najlepiej pójść do odpowiedniego sklepu i zaczerpnąć opinii specjalisty.

Dlaczego powinniśmy zdrowo spać?

Sen ma zasadniczy wpływ na wszystko. Na zdrowie, na samopoczucie, na stan Twojej osobowości. W czasie snu nasz organizm się regeneruje. Odpoczywamy fizycznie i psychicznie.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.