Loading...
Psychika

Jak spać zdrowo?

Sny w książce

Dobry sen to podstawa udanego dnia i zdrowia człowieka – zwraca uwagę autor strony http://nasen.info.pl/. W nocy bowiem nasze ciało odpoczywa i regeneruje się, mózg utrwala zdobyte w ciągu dnia wiadomości, a układ krwionośny spowalnia, żeby się zregenerować. Nie bez znaczenia wartościowy sen pozostaje dla skóry – po dobrze przespanej nocy nabiera ona blasku, a zmarszczki stają się mniej wyraźne. Dlatego sen nie powinien być jedynie koniecznym przerywnikiem dnia. Czasem nie mamy wpływu na okresowe zaniedbanie higieny snu, jednak długotrwałe pozbawienie organizmu wypoczynku bardzo negatywnie wpływa na stan zdrowia i może być nawet przyczyną przewlekłych chorób. Jak więc zdrowo się wyspać? 

Zadbaj o przestrzeń 

Czasami jesteśmy tak zmęczeni, że możemy przespać pół nocy na kanapie przed włączonym telewizorem. I choć jest nam niezwykle wygodnie, ciepło i przyjemnie, to nie o taki rodzaj snu chodzi. Jak odpowiednio zadbać o przestrzeń do spania? Najlepszą opcją jest oczywiście osobny pokój przeznaczony na sypialnię. Według specjalistów jego wystrój powinien być utrzymany w jasnych, spokojnych kolorach, które skutecznie wyciszą przed snem. Brak zbędnych bodźców oznacza także brak w pokoju telewizora, komputera, czy przestrzeni wspólnej dla innych domowników. Równie ważna jest oczywiście wygoda łóżka, delikatne oświetlenie oraz dobra temperatura powietrza. Pokój koniecznie przed snem powinien być wywietrzony, a kaloryfery ustawione na optymalną temperaturę. Zbyt wysoka temperatura nie sprzyja wysypianiu, zbyt niska – wybudza ze snu nie pozwala zasnąć. W miarę możliwości pokój w którym śpimy powinien być cichą przestrzenią, z oknami wychodzącymi na podwórko, a nie ruchliwą ulicę.

Wycisz się 

Życie w stresie, wieczorne nadrabianie zaległości domowych, czy w końcu zwykły relaks przed telewizorem to mocne bodźce, które nie pozwalają wyciszyć się przed snem. Dodatkowo dochodzą zmartwienia, układanie w głowie planu na następny dzień, analizowanie pilnych spraw, które trzeba załatwić. To wszystko nie sprzyja wyciszeniu i odpoczynkowi, nawet jeżeli wydaje się, że nie jest to dla organizmu obciążające. Wieczorne zwyczaje i odpowiednie przygotowania do nocy mają kluczowe znaczenie na jakość snu. Dlatego zamiast filmu akcji lepiej wybrać spokojną lekturę. Dobrze dzień zakończyć ciepłą kąpielą lub przysznicem, a przede wszystkim zrezygnować z późnych i ciężkich posiłków. Koniec dnia nie powinien być także czasem wzmożonego wysiłku fizycznego, dlatego wizyty na siłowni, czy zajęcia z aerobiku lepiej odrobić wcześniej, minimum dwie godziny przed położeniem się do łóżka. 

Pielęgnuj rytuały i poznaj swój organizm 

Na zdrowy sen dobry wpływ mają rytuały. Staraj się kłaść spać o tej samej porze. Przyzwyczai to organizm do stałego rytmu i pomoże spokojnie zasnąć. Każdego dnia pilnuj dyscypliny. Na przykład nie przysypiaj po przyjściu z pracy. Krótkie drzemki mogą rozregulować rytm organizmu i zamiast zdrowego snu będzie później bezczynne leżenie w łóżku do 2 nad ranem, po popołudniowa drzemka pozwoliła organizmowi wypocząć. Jakość snu poprawia też znajomość własnego ciała i jego potrzeb. Jeżeli marzną ci nogi, zakładaj na noc ciepłe skarpetki, żeby nie wybijać się ze snu w środku nocy. Zaobserwuj, ile godzin musisz przespać, aby najlepiej funkcjonować. Dla jednych jest to pełne 8 godzin, inni są aktywni już po 6. Staraj się przestrzegać odpowiedniego dla siebie czasu snu każdego dnia. A jeżeli potrzebujesz dodatkowych kilku minut przed porannym wstaniem z łóżka, nastaw budzik 10 minut wcześniej. Dzięki temu zyskasz czas na spokojne przebudzenie i przygotowanie się do nadchodzącego dnia. Te drobne rytuały, choć wydają się nieistotne, stosowane regularnie na pewno poprawią komfort i jakość spania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *