Loading...
Dom i rodzinaJedzenieNowinki ze świata zdrowia

Jak wzmocnić organizm na wiosnę i odzyskać witalność?

zdrowe jedzenie

Zima oraz wczesna wiosna to okres, w którym nasz organizm jest w większym stopniu narażony na różne infekcje i przykre dolegliwości, a nasz system odpornościowy potrzebuje szczególnego wzmocnienia.

Dieta w sezonie na infekcje – wczesna wiosna

Czynnikiem wywołującym rozmaite dokuczliwości jest przede wszystkim pogoda. Chłodniejsze dni, duża ilość opadów i wiatrów oraz bardzo zmienna pogoda, zwłaszcza wiosną, nie wpływają na nas najlepiej.

Obniżona odporność to również efekt niezbilansowanej diety, zubożałej o paletę podstawowych sezonowych produktów tj. warzyw i owoców, których przecież w trakcie miesięcy letnich nie brakuje.

Co zrobić, aby uniknąć chorób i wzmocnić swój organizm?

We wzmożonym na infekcje sezonie z pomocą przychodzą nam sprawdzone domowe sposoby i dbałość o właściwą dietę. Okazuje się, że profilaktyka nie jest ani trudna ani kosztowna, a wprowadzenie niektórych zwyczajów, jeśli chodzi o zapobieganie wiosennym dolegliwościom, może okazać się prawdziwym strzałem w dziesiątkę.

Pierwszym krokiem do wzmocnienia odporności organizmu jest…odpowiednio zbilansowana dieta. Warto zadbać o to, aby w naszym jadłospisie oprócz podstawowych składników odżywczych szczególnie dużo znalazło się produktów o dużej zawartości witamin i składników mineralnych. Świetnym pomysłem może być zaopatrzenie się w sezonowe owoce tj. jabłka, gruszki, pigwę, jarmuż oraz warzywa. Produkty te można razem zmiksować na przepyszne smoothie.

Przyprawy i zioła

przyprawy i zioła
Źródło: pexels.com

Wiosenna aura powinna sprzyjać też używaniu większej ilości ziół i rozgrzewających przypraw. W kuchni nie powinno zabraknąć przede wszystkim imbiru, kurkumy, goździków, cynamonu, gałki muszkatałowej czy napoju przygotowanego z miodu i cytryny. Do podstawowych produktów, które powinny gościć na talerzu zimowo-wiosennym należą z całą pewnością kasze, które są doskonałym dodatkiem do wielu dań oraz tzw. dań jednogarnkowych.

Jakie inne potrawy sprawdzą się dla osób dbających o linie i nie tylko?

Warto postawić głównie na potrawę wybitnie rozgrzewającą nasz organizm, czyli na różnego rodzaju zupy – wskazane jest spożywanie minimum raz, a najlepiej dwóch takich posiłków dziennie.

Znakomitą opcją dla urozmaicenia naszego zimowo – wiosennego żywienia powinno być włączenie do swojego menu artykułów typu superfood, czyli superproduktów żywnościowych cieszących się coraz większą popularnością.

Ja zdecydowanie w tym sezonie na miejscu pierwszy postawiłabym na taki produkt jak czosnek, w szczególności ten wyhodowany na rodzimej glebie polski (unikamy sprowadzanego z Chin).

Dlaczego właśnie czosnek?

Czosnek, kiedyś eufemistycznie nazywany “pogromcem wampirów” jest bardzo ważny dla naszego organizmu. Jest to bowiem naturalny antybiotyk. Ma on jednocześnie działanie przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne. Oprócz tego, ta niepozorna bylina kryje w sobie “całą aptekę”.

Najcenniejsze w czosnku są olejki eteryczne bogate w siarczki i allicynę. Ze względu na dużą ilość silnych przeciwutleniaczy opóźnia procesy starzenia i wpływa na wygląd skóry. Zapobiega też powstawaniu żylaków i pajączków.

Gorący imbir i goździki. Kiszona kapusta z grzybami i soczewicą. Rozgrzewające śniadanie z kaszy jaglanej z płatkami owsianymi, cynamonem i plasterkami pomarańczy. I najcieplejsze święta już tuż, tuż przed nami… Smacznego! 🙂

Artykuł napisała:

mgr inż. Dorota Parczewska-Suchomska

specjalista ds.żywienia,

dietetyk kliniczny,

www.Dietetyk.eu

One comment
  1. Milena

    Sama jestem wlasnie teraz w takim miejscu. Zaczynam wlasciwie wszystko od zera. Po ciąży, ale z otwarta glowa i gotowa do zmiany. Zaczelam u źrodla. Przedwczoraj byłam na 4 pierwszych badan z 15 bo wykupiłam pakiet droga do zdrowia. Przy okazji morfologii, porobie tez glukoze, cholesterol itp. Skoro jest 50% mniej niz normalnie to why not??? Zwlaszcza ze wyniki beda opisane przez lekarza ze wskazaniem dalszych krokow, wiec przyoszczedze na dietetyku 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.