Loading...
Leki i suplementyZdrowie

Jak wzmocnić układ immunologiczny

Ludzie w maseczkach antywirusowych

Dbanie o odporność to złożony proces. Nie można liczyć na to, że jednorazowe wzięcie witamin sprawi, że żadna infekcja się nie pojawi. W czasie kiedy pogoda nie rozpieszcza, ludzki organizm jest jeszcze bardziej narażony, a odporność obniżona. Jakie są sposoby na wzmocnienie układu immunologicznego? Jak dbać o odporność w dobie pandemii? O tym można przeczytać poniżej!

Wszystko, co warto wiedzieć o odporności

Naturalna odporność nie wymaga ingerencji w ludzki organizm. Można wyróżnić odporność czynną, czyli wynikającą z przebytej choroby, dzięki czemu organizm nabywa przeciwciał i nie zachoruje ponownie. Druga jest odporność bierna, czyli nabyta przez dziecko w trakcie ciąży. Natomiast odporność sztuczna czynna polega na wszczepieniu przeciwciał, co powoduje, że zmniejsza się ryzyko zachorowania na daną chorobę lub jej łagodny przebieg. Odporność sztuczna może być też bierna, kiedy w organizmie znajdują się już przeciwciała, ale wynikające z przebytej choroby, a nie przyjęcia szczepionki.

Chcąc wiedzieć o odporności wszystko, należy pamiętać, że nie zawsze konieczna jest ingerencja farmakologiczna. Zresztą nie da się zaszczepić na wszystkie możliwe choroby. Do wzmocnienia układu immunologicznego kluczowe jest również zadbanie o odpowiedni styl życia. Kiedy układ odpornościowy zacznie funkcjonować prawidłowo, ryzyko zachorowania na wiele chorób znacząco się zmniejszy.

Szczepionka
Źródło: Pexels

10 sposobów na wzmocnienie układu immunologicznego

Na układ odpornościowy duży wpływ ma kilka czynników. Dlatego tak ważne jest stosować się do pewnych zasad. Tylko dzięki nim zwiększa się szansa na ochronę organizmu przed wirusami i bakteriami. Chwilowe zainteresowanie zmianami w życiu raczej w niczym nie pomoże. O to 10 sposobów na to, jak samemu zadbać o własną odporność!

  1. Zbilansowana dieta powinna być bogata w witaminy i składniki odżywcze, ale nie tylko. Równie ważne są białka roślinne, węglowodany złożone, błonnik i zdrowe tłuszcze. Osoby, które spożywają posiłki w pośpiechu, nieregularnie, korzystają z lokali typu fast food, nie tylko są narażane na obniżenie odporności, ale też nadwagę i otyłość.
  2. Systematyczna aktywność fizyczna. Na początku warto postawić na niewielki, ale regularny wysiłek. Zbyt silny lub chwilowy osłabi organizm.
  3. Komfortowe warunki snu i odpoczynku. W dzisiejszych czasach wiele osób żyje w ciągłym pośpiechu, zapominając o własnym zdrowiu. Człowiek dorosły w ciągu doby powinien spać minimum 8 godzin. W tym czasie należy też zadbać odpowiednią temperaturę i ciszę w pomieszczeniu. Optymalnie w sypialni powinno być 18 stopni, wszelkie urządzenia wyłączone, a okna zaciemnione.
  4. Ograniczenie alkoholu i papierosów. Używki skutecznie nie tylko niszczą organizm, ale też witaminy i blokują ich wchłanialność. Chociaż walka z nałogiem nikotynowym może być ciężka, to warto podjąć próbę, albo zmniejszyć ilość wypalanych papierosów.
  5. Dobór stroju. W Polsce pogoda jest dość zmienna i tym samym potrafi nas zaskoczyć. Dlatego codziennie przed wyjściem z domu koniecznie trzeba sprawdzić warunki panujące na zewnątrz i przez wzgląd na nie dopasować garderobę.
  6. Jedzenie owoców i warzyw. Liposomalna witamina C to składnik, który aktywnie wspiera ludzki organizm. Naturalnie występuje, chociażby w cytrusach, dzikiej róży, czarnej porzeczce, ananasie, aceroli, kiwi, czy ananasie. Do warzyw, które jej dostarczają należą: papryka, szpinak, młode ziemniaki, biała kapusta, brokuły, czy pomidory. Produkty należy spożywać na surowo, ponieważ po obróbce termicznej tracą swoje cenne właściwości.
  7. Picie herbat ziołowych. Nagietek, aloes, kwiat lipy, skrzyp polny, mniszek lekarski to tylko jedne z nielicznych ziół, które warto włączyć do codziennego jadłospisu.
  8. Hartowanie organizmu. Nic tak nie pomaga w walce, jak przeciwwstawianie się wrogowi. Ciekawym pomysłem jest np. morsowanie (kąpiele w akwenach wodnych zimą lub w polarnych regionach).
  9. Szybkie działanie w przypadku przeziębienia. Nawet najdelikatniejszej infekcji nie można bagatelizować i trzeba ją jak najszybciej zacząć leczyć.
  10. Ograniczenie stresu. Stres stał się dziś nieodłącznym elementem życia. Niestety nie da się go całkowicie wyeliminować, ale można spróbować go, chociaż odrobinę zmniejszyć!
Zdrowa dieta w walce z brakiem odporności
Źródło: Pexels

Co trzeba wiedzieć o odporności u dorosłych?

Układ immunologiczny u dorosłych najczęściej zmniejsza swoją odporność pod wpływem trybu życia. Praca, obowiązki domowe bądź problemy powodują, że organizm nie ma siły walczyć i jego siła słabnie. Dorośli dziś większą uwagę przykładają do pogoni za pieniądzem, czy karierą, a swoje zdrowie stawiają na drugim miejscu. Być może na początku nie widać jakichś konkretnych objawów, ale z wraz z biegiem czasu na pewno się pojawią. Inną przyczyną mającą wpływ na układ immunologiczny u dorosłych i jego osłabienie mogą być niektóre leki bądź działania lekarskie np. chemioterapia, czy radioterapia. Również osoby, które nadużywają antybiotyków mogą być narażone na obniżoną odporność, ponieważ przyjmują zbyt wiele przeciwciał.

Tabletki i suplementy diety z apteki – co warto mieć w domowej apteczce?

Chcąc wiedzieć o odporności dosłownie wszystko nie można zapomnieć o dobrach z apteki. Wiele suplementów diety równie skutecznie mogą pomóc ją zwiększyć. Występują w różnej formie, ale najczęściej tabletek i syropów. Jakie medykamenty warto stosować?

  • Olej z wątroby rekina to doskonałe źródło alkilogliceroli, skwalenu i kwasów omega-3. Bardzo często dodatkowo w składzie można znaleźć też liposomalną witaminę C oraz A, D i E. Podczas wyboru oleju z wątroby rekina należy kierować się datą produkcji, ponieważ tylko świeży jest skuteczny. Nie warto sięgać po produkty o podobnej nazwie. Zazwyczaj mają bliżej nieokreślony skład i pochodzenie. Najlepszy olej z rekina jest ten w postaci tabletek. Nierzadko można stosować go także u dzieci.
  • Propolis inaczej nazywany kitem pszczelim ma działanie przeciwbakteryjne, łagodzi objawy infekcji górnych dróg oddechowych i wspiera gojenie ran. Dodatkiem często jest liposomalna witamina C, miód oraz zioła wspierające odporność.
  • Czosnek w tabletkach. Czosnek od wielu lat stosowany jest jako naturalny antybiotyk. Jednak przez wzgląd na jego specyficzny zapach i smak mało kto decyduje się na zjedzenie ząbka przed wyjściem do pracy. Dlatego można skorzystać z tabletek, które nie wydzielają zapachu, a są tak samo skuteczne.
Witaminy na odporność
Źródło: Pexels

Jak dbać o odporność w dobie pandemii?

Pandemia Koronawirusa zmieniła życie obywateli całego świata. Mimo że wiele obywateli już przywykło do istnienia wirusa, to walka z nim nadal trwa. W tym okresie odporność zyskuje wiele większe znaczenie niż do tej pory. Jak dbać o odporność w dobie pandemii? Dokładnie tak samo, jak opisano to powyżej. Stosować suplementy diety, takie jak olej z wątroby rekina, tran, witaminę C i inne. Poza tym warto zwrócić uwagę na codzienny jadłospis i tryb życia oraz wprowadzić konieczne zmiany. Należy się także stosować do zaleceń profesjonalistów i obostrzeń.

Podsumowanie

Układ immunologiczny człowieka jest bardzo ważny, dlatego trzeba o niego dbać przez cały rok, a nie tylko w okresie jesienno-zimowym. Nawet latem, czy wiosną może dojść do długotrwałej infekcji mającej wpływ na nasze zdrowie. Zwłaszcza jeśli będzie nieleczona. Trzeba pamiętać, że życie i zdrowie mamy tylko jedno i nikt nam go nie zwróci.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.