Dom i rodzina

Jak wzmocnić układ immunologiczny u dzieci

dzieci trzymające arbuzy

Kształtowanie się odporności u dziecka trwa jeszcze długo po narodzinach, aż do ok. 12 roku życia. Do tego czasu niedojrzały układ odpornościowy zmaga się z częstymi infekcjami. Aby dziecko chorowało rzadziej, jego odporność musi stopniowo nauczyć się skutecznej walki z patogenami i alergenami. Ten naturalny proces można jednak wesprzeć, dbając o zdrowy tryb życia swojej pociechy. Poznaj skuteczne sposoby na wzmocnienie odporności u dzieci.

Zrównoważona dieta

Wzmocnienie odporności u dzieci wymaga zapewnienia im urozmaiconej diety dostarczającej niezbędnych składników odżywczych, witamin i składników mineralnych. W jadłospisie musi znaleźć się białko pochodzące z mięsa, ryb, jajek i produktów mlecznych. Ponadto w diecie dziecka nie może zabraknąć świeżych warzyw, owoców, nasion, orzechów, pełnych ziaren i olejów roślinnych. Żywność wspierająca odporność dostarcza witaminy D, C, cynku i kwasów omega-3. Należy zadbać również o to, by dziecko przyjmowało odpowiednią ilość wody z napojów i żywności. Dobrze nawodniony organizm skuteczniej broni się przed chorobotwórczymi drobnoustrojami.

Leki i suplementy wzmacniające układ immunologiczny u dzieci

Wsparciem dla zdrowej diety będzie podawane dzieciom leków i suplementów wzmacniających odporność. Zanim jednak zastosuje się jakikolwiek preparat, należy skonsultować się z pediatrą, który przedstawi zalecenia względem dawkowania i rodzaju substancji, dopasowując je do stanu zdrowia i potrzeb malucha.

Leki wzmacniające układ immunologiczny dla dzieci mogą dostarczać młodym organizmom witaminy D. Lekarze zalecają jej suplementowanie od września do maja, gdy ciało nie jest w wstanie wyprodukować odpowiedniej ilości substancji pod wpływem ekspozycji na promieniowanie słoneczne. Witamina D jest ważna dla dzieci nie tylko dlatego, że wspiera rozwój kości, ale też z powodu wpływu na układ immunologiczny u dzieci i dorosłych. Substancja pobudza do pracy limfocyty T odpowiadające za niszczenie bakterii i wirusów, a także działa immunomodulująco i pośrednio przeciwbakteryjnie.

Odporność u dzieci wzmacniają również kwasy omega-3, które można dodatkowo suplementować, podając swoim pociechom tran. Substancje wspierają układ immunologiczny, zwalczają stany zapalne i pomagają walczyć z infekcjami. Budowanie odporności u dzieci może polegać również na podawaniu im probiotyków, czyli dobroczynnych bakterii wzmacniających zdrową mikroflorę jelitową i uszczelniających nabłonek jelit, nie pozwalając na przedostanie się patogenów do krwi.

Dzieci nie należy przegrzewać

Choć rodzice martwią się, że ich pociechy mogą zmarznąć i zachorować, nie powinni ubierać dzieci zbyt ciepło. Zdecydowanie lepszy okaże się ubiór na cebulkę. Jeśli dziecku będzie za ciepło, można zdjąć jedną z warstw. Dotykanie nosów czy rączek maluchów to kiepski sposób na upewnienie się, że pociechy się nie przegrzewają lub nie marzną. Zdecydowanie lepiej sprawdzić skórę na karku i w razie czego okryć malucha kolejną warstwą ubrań. Starsze dzieci wystarczy zapytać, czy nie jest im zbyt ciepło czy za zimno.

Ruch na świeżym powietrzu

Aktywność fizyczna wpływa pozytywnie na układ immunologiczny u dzieci i wzmacnia młode, rozwijające się organizmy. Aby pociechy mogły budować swoją odporność, warto przebywać z nimi jak najczęściej na świeżym powietrzu. Spacery, wspólna zabawa, uprawianie sportów – to wszystko przysłuży się zdrowiu i samopoczuciu dziecka. Aktywność fizyczna pomoże też rozwijać silne kości i mięśnie, zachować prawidłową masę ciała i zmniejszy ryzyko chorób przewlekłych.

Wzmocnienie odporności u dzieci to długotrwały i skomplikowany proces. Wymaga dbania o zróżnicowaną dietę swojej pociechy i dostarczania modemu organizmowi niezbędnych substancji wspierających układ immunologiczny. Budowanie odporności dziecka polega również na zapewnianiu mu solidnej dawki ruchu na świeżym powietrzu i nie ubieraniu go zbyt ciepło. Dzięki przestrzeganiu wszystkich omówionych zaleceń, mały, rozwijający się organizm będzie gotowy do skuteczniejszej walki z wirusami i bakteriami, również w sezonie na przeziębienia i grypę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.