Loading...
ChorobyDom i rodzinaJedzenieUroda

Jak wzmocnić układ immunologiczny?

owoce morza

Zdrowa, zbilansowana i pożywna dieta jest elementarnym czynnikiem, umożliwiającym właściwe funkcjonowanie naszego układu immunologicznego. Warto zatem wprowadzić do swojego żywieniowego menu potrawy, które dostarczą organizmowi niezbędną ilość białek, tłuszczy, węglowodanów, a także witamin.

Wartościowe substancje odżywcze

W dużej mierze nasza odporność zależy od tego co zjadamy na co dzień. Ważne jest, aby pokarmy, które spożywamy były bogate w liczne substancje mineralne, tak jak:

  • cynk;
  • witaminę E;
  • witaminę C;
  • żelazo.

To właśnie one wzmacniają komórki naszego układu immunologicznego, który wówczas znacznie lepiej radzi sobie z wszelkimi infekcjami.

Bardzo ważne są także witaminy z grupy B, które znajdziemy w warzywach liściastych i drobiu. Wzmacniają one produkcje przeciwciał, a także podnoszą odporność. Nie należy zapominać o probiotykach. To także niezawodna odporność. Żywe kultury bakterii są obecne w jogurtach, kefirach czy ogórkach kiszonych.

Wzmacniająco na limfocyty T oraz mikrofagi działają cebula i czosnek. Z kolei, bogate we flawonoidy produkty pełnoziarniste chronią nasz organizm przed szkodliwym działaniem stresu.

Zdrów jak ryba

łosoś

Nie bez powodu często stosuje się ten frazeologizm wglądem osób, które nie narzekają na problemy zdrowotne. To właśnie ryby zawierają mnóstwo kwasów tłuszczowych, a te z kolei wzmacniają funkcjonowanie układu odpornościowego. Ponadto ryby są źródłem żelaza – pierwiastka wręcz niezbędnego do prawidłowego działania ludzkiego ciała, zwłaszcza u kobiet i dzieci.

Sen

Aby wzmocnić swoją odporność należy się wysypiać. Gdy nasz organizm jest wypoczęty i wyspany, znacznie lepiej radzi sobie z wszelkimi infekcjami. Nie wolno zarywać nocy, a żeby łatwiej zasnąć warto zjeść lekką kolację około 3 godziny przed snem, wybrać się na spacer i trochę się dotlenić. Bez wątpienia ułatwi to zaśniecie, a co za tym idzie, nasz organizm będzie wzmocniony i lepiej uodporniony.

Wyrzuć w kąt używki

Tak! To właśnie papierosy, alkohol i kawa wyniszczają w ludzkim organizmie cenne witaminy i mikroelementy. A to one kontratakują szkodliwe dla całego systemu odpornościowego bakterie i wirusy. Alkohol w większych dawkach przenika do krwi jako trucizna, zabijająca ludzkie komórki odpornościowe. Z kolei znajdujące się w papierosach substancje trujące, niszczą nasze błony śluzowe, które są pierwszą barierą ochronną przed wszelkimi wirusami.

Pamiętaj o aktywności

Specjaliści zalecają regularne ćwiczenia fizyczne – około trzy razy w tygodniu, po minimum 30 minut. Każda forma aktywności wpłynie pozytywnie na stan naszego zdrowia. Ponadto sport – redukuje stres i poprawia humor – pamiętajmy o tym! Właściwy efekt odpornościowy uzyskać można także poprzez hartowanie organizmu – zimno-ciepły prysznic czy bieganie boso po śniegu są świetnymi sposobami na zapewnienie ciału mocnej bariery ochronnej.

Moc natury

Jest wiele roślin i ziół, które służyć mogą pomocą naszemu układowi immunologicznemu. W aptekach zakupić można gotowe mieszanki ziołowe, albo też samemu przygotować ziołowy napar. Bez wątpienia wzmocni odporność:

  • jeżówka;
  • spirulina;
  • żeń-szeń.

Oprócz tego można zastosować inhalacje i kąpiele z domieszką ziołowych, eterycznych olejków:

  • tymiankowego;
  • sosnowego
  • eukaliptusowego.

Dbanie o naszą odporność to długofalowy proces, jednak warty poświęcenia. Wzmocniona odporność to większa swoboda i radość życia, a także siła do codziennego działania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.