Loading...
Jedzenie

Jak zastąpić słodycze? Zdrowsze alternatywy. TOP 4

Jeśli nie wyobrażasz sobie dnia bez czegoś słodkiego, możesz być uzależniona od cukru. Drożdżówki, ciastka, lody, torty czy batony to bomby kaloryczne, które nie dostarczają cennych składników, dlatego warto je zamienić na znacznie zdrowsze odpowiedniki – jak m.in. przekąski bakaliowe, świeże owoce czy sorbety. Sprawdź, co jeszcze polecamy.

Zdrowsza wersja słodyczy

Coraz więcej osób unika w codziennej diecie produktów zawierających biały cukier i szuka lepszych alternatyw. Można samodzielnie piec ciastka owsiane z bakaliami Haps czy BioLife, sernik z ksylitolem albo cukrem kokosowym, ale warto wiedzieć, jakie przekąski dostępne w sklepach można jadać ze spokojnym sumieniem. Należy unikać tych zawierających cukier, syrop glukozowo-fruktozowy czy olej palmowy. Pomysłów na zamienniki jest jednak wiele – wybrane z nich znajdziesz poniżej.

Przekąski bakaliowe

Suszone daktyle, morele, śliwki, a także orzechy to pyszne i sycące przekąski bakaliowe. Mogą doskonale zastąpić tradycyjne słodycze, gdyż są bardzo słodkie, ale też zawierają wiele cennych składników. Warto zamienić mocno przetworzone ciasta i batony, które zawierają dużo cukru, niezdrowych tłuszczów, barwników, konserwantów i polepszaczy smaku, na bakalie dodające energii i pomagające uzupełnić niedobory witamin i mikroelementów.

Są one kopalnią cennych kwasów tłuszczowych omega-3, a ponadto obniżają stężenie „złego” cholesterolu LDL. W sklepach dostępne są też różne mieszanki – Haps, Helio czy Bakalland – zawierające orzechy, suszone owoce, nasiona oraz pestki. Będą one dobrą przekąską w szkole czy pracy, na pikniku czy rowerowej albo pieszej wycieczce.

Sorbety zamiast lodów

W wielu dobrych cukierniach, lodziarniach i kawiarniach dostępne są także sorbety – często słodzone na przykład miodem. Będą lepszym wyborem niż lody – nawet te produkowane według tradycyjnej receptury – gdyż są znacznie mniej kaloryczne.

Są świetne dla ochłody w czasie upałów, a te wysokiej jakości nie zawierają polepszaczy czy konserwantów – jedynie owoce, wodę i ewentualnie sok z cytryny dla przełamania smaku, cukier, jego zamiennik albo miód naturalny. Można też wykorzystać przekąski bakaliowe i posypać taką mieszanką nasz deser.

Gorzka czekolada lub kubek kakao

Jeśli apetyt na słodkości przyjdzie w pracy albo szkole, można sięgnąć po kostkę gorzkiej czekolady, a w domu – wypić kubek gorącego kakao przygotowanego na mleku roślinnym lub krowim. Kakao ma drogocenne minerały – m.in. magnez, żelazo, wapń, cynk, fosfor czy potas – a także witaminy A, E, C oraz z grupy B, przeciwutleniacze zwalczające wolne rodniki i chroniące organizm przed czynnikami chorobotwórczymi.

Gorzka czekolada lub kakao będzie też dobrą przekąską w razie spadku energii – podobnie jak przekąski bakaliowe kakao zawiera kofeinę i teobrominę, czyli substancje dodające energii. Kubek gorącej czekolady albo kakao można też udekorować bakaliami Haps czy Bakaleo.

Odżywiając się zdrowo, nie musimy rezygnować ze słodyczy. Aby jednak były one wartościowe, powinny być wykonane z pożywnych składników – alternatywy dla batonów czy ciastek jednak nie brakuje.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.