Loading...
Blog ekspercki

Jakie są skutki hejtu w sieci? Sprawdź, dlaczego powinno się z nim walczyć

Mężczyzna przy laptopie trzyma się za głowe

Hejt w sieci, czyli mowa nienawiści wyrażana w internetowych wpisach, komentarzach pod postami, a także w innych formach jest niezwykle groźnym zjawiskiem. Ofiarami hejtu najczęściej pada młodzież, jednak równie dobrze mowa nienawiści może pojawić się w mediach społecznościowych firm, organizacji pozarządowych i osób publicznych. Dlaczego ważne jest zwalczanie hejtu w Internecie?

Co czuje ofiara hejtu?

Utożsamienie się z ofiarą hejtu jest trudne. Zwykle czuje się ona odrzucona, niezrozumiana i nieakceptowana ze względów, na które często nie ma żadnego wpływu. Z mową nienawiści można zetknąć się obecnie niemalże wszędzie. Antyszczepionkowcy ubliżają lekarzom, konserwatyści atakują słownie homoseksualistów, a szkolne grupki piszą obraźliwe komentarze w kierunku mniej lubianych koleżanek i kolegów z klasy.

Konsekwencje mowy nienawiści

Konsekwencje hejtu mogą być różne, jednak z reguły dotykają tylko ofiary. Hejter najczęściej pozostaje bezkarny, choć ofiara ma prawo pozwać go i wyciągnąć wobec niego konsekwencje prawne. W praktyce rzadko dochodzi do takich sytuacji. Przykre doświadczenia są zamiatane pod dywan, przez co osoby piszące negatywne komentarze stają się pewniejsze siebie i kontynuują swoją szkodliwą działalność.

Skutki hejtu dla ofiary mogą przybrać tragiczny obrót. Nielubiana, obrażana osoba może targnąć się na swoje życie. Znane są przypadki, gdy nastolatkowie wyśmiewani za nadwagę lub orientację seksualną, podjęli próbę samobójczą, która, niestety, się powiodła. W przypadku osób publicznych zjawisko hejtu może doprowadzić do rezygnacji z pełnionych funkcji lub utraty ważnych kontraktów. Aby uniknąć podobnych konsekwencji, powinno się pozwać hejtera. Osoba narażona na odpowiedzialność karną z reguły rezygnuje z dalszego nękania swojej ofiary w sieci.

Skutki hejtu dla firm

Hejt dotyka również firm. Zwykle jego przyczyny można podzielić na dwie grupy. Pierwszą z nich jest niezadowolenie klienta, który swoją frustrację odreagowuje w mowie nienawiści. Klient, który nie potrafi poradzić sobie ze swoją złością, zaczyna atak słowny na firmę. Obiektem hejtu staje się jej cała działalność, bez względu na to, z jakiej oferty skorzystał hejter.

Częstym zjawiskiem jest również hejt nieuczciwej konkurencji. Konkurencja próbuje robić czarny PR, by zyskać w ten sposób przewagę i przyciągnąć nowych klientów. Większość firm jest w stanie bez trudu wyłapać, które komentarze z negatywnymi opiniami pochodzą od fejkowych kont. Dzięki temu można je skutecznie usuwać i walczyć z hejtem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.