Loading...
Leki i suplementy

Jakie właściwości ma witamina B11 (kwas foliowy)?

Witamina B.

Oprócz tego, że znajduje się w pożywieniu, między innymi w ciemnozielonych warzywach w tym warzywach strączkowych, można uzupełniać tę witaminę, przyjmując suplementy diety z apteki. Nie ważne, jaką opcję wybierzesz, pamiętaj, że witamina ta jest niezbędna w codziennej diecie i między innymi odpowiada za właściwą pracę organów, narządów, zapobiega osteoporozie, chorobom układu krążenia czy w końcu pomaga w profilaktyce nowotworów. Dlaczego jeszcze warto ją przyjmować?

  1. Jakie kwas foliowy działanie ma na nasze zdrowie?
  2. W jakim pożywieniu znajdziemy kwas foliowy?
  3. Skutki niedoboru
  4. Co jeszcze warto o niej wiedzieć?

Jakie kwas foliowy działanie ma na nasze zdrowie?

Przede wszystkim witamina B11 odpowiada za pracę układu nerwowego oraz krwiotwórczego. Jest też niezbędna w procesie powstawania i rozwoju komórek. Odpowiada także za prawidłowe tworzenie się DNA oraz uczestniczy w procesie tworzenia się czerwonych krwinek. Zapobiega miażdżycy, chorobom serca, zakrzepom żylnym.

W jakim pożywieniu znajdziemy kwas foliowy?

Oprócz takich warzyw jak: szpinak, brokuły, szparagi, kalafior, czy brukselka, dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę znajdziesz w jajkach, orzechach, pszenicy, drożdżach, niektórych owocach, na przykład: pomarańczy, awokado czy w bananach. Niestety witamina spożywana razem z jedzeniem wchłania się tylko w 50%, więc warto pomyśleć o suplementacji nią.

Skutki niedoboru

Zbyt mała ilość kwasu foliowego zwłaszcza u kobiet na początku ciąży może być szczególnie niebezpieczna, powodując zwłaszcza u dziecka poważne kłopoty z układem nerwowym. Oprócz tego niedobór kwasu powoduje zmęczenie, kłopoty z pamięcią oraz z trawieniem, zbyt wczesne siwienie włosów, kołatania serca, ale też stany lękowe czy depresyjne. Co ciekawe, zarówno nadmiar, jak i niedobór kwasu foliowego może się okazać dla nas niebezpieczny.

Co jeszcze warto o niej wiedzieć?

Na pewno gdy na co dzień dużo się stresujemy, oraz kiedy często stosujemy używki, w tym pijemy kawę, alkohol czy palimy papierosy, poziom witaminy B11 może się znacznie obniżyć w organizmie. Na początku więc warto pomyśleć o pozbyciu się szkodliwych uzależnień, które zaburzają tylko działanie kwasu foliowego w naszym organizmie. Tak też witamina b11 nazywana jest inaczej źródłem szczęścia i zdrowia – wpływa także i na nasz nastrój. Przyjmowana w tabletkach lub w jedzeniu zapewnia zdrowie na długie lata. A kobiety, które planują mieć dziecko powinny suplementować się nią, jeszcze zanim zajdą w ciążę.

Zaleca się spożywanie 400 mikrogramów kwasu foliowego dziennie. Warto zapamiętać, w czym znajduje się witamina B11 choćby i dlatego, że suplementacja nią przynosi wspaniałe korzyści dla naszego zdrowia, a jej niedobory mogą być dla niego niebezpieczne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.