HobbySport

Joga w domu – jak się przygotować?

Joga to doskonały sposób na wzmocnienie ciała i relaks psychiczny. W czasie kwarantanny i izolacji społecznej, gdy wszyscy zmuszeni jesteśmy do spędzania czasu w domu, joga może być świetną ucieczką od codzienności i dobrą formą aktywności fizycznej. Do rozpoczęcia treningu nie potrzebujesz wiele – mata, wygodne ubrania i trochę miejsca w pokoju. Jak przygotować się do jogi w domu i na co zwrócić uwagę wybierając pierwszy trening?

Akcesoria do jogi – trening bez wielu wymagań

Do treningu jogi nie potrzeba wiele, szczególnie jeśli ćwiczysz w domu i dopiero zaczynasz swoją przygodę z treningiem. Najważniejsza będzie mata – to dzięki niej zapewnisz sobie odpowiednią przyczepność do podłoża i nie będziesz ślizgać się wchodząc w kolejne pozy. Wybór maty warto dobrze przemyśleć – te tanie mogą kusić, ale przy odpowiednim użytkowaniu mata do jogi starcza na wiele lat i warto zainwestować w lepszą jakość.

Jak wybrać matę do jogi? Przede wszystkim postaw na model dłuższy i nieco szerszy, niż standardowa mata do fitnessu. Na macie musi zmieścić się całe ciało w pozycji leżącej, a w siadzie ze skrzyżowanymi nogami (po turecku) dobrze jest, jeśli w dalszym ciągu masz trochę miejsca po bokach. Oprócz długości maty liczy się też jej grubość. Cieńsze maty są lekkie, ale nie oferują wystarczającej ochrony dla łokci czy kolan podczas klękania.

Strój do jogi w domu

Ćwicząc w domu możesz tak naprawdę pozostać w bieliźnie i czuć się w niej zupełnie swobodnie. Jeśli chcesz jednak postawić na lepsze ubrania do ćwiczeń, przede wszystkim wybieraj koszulki i legginsy niekrępujące Twoich ruchów, ale też niezbyt luźne. Szczególnie ważna będzie tu koszulka, która przy niektórych pozach nie powinna zsuwać się na głowę. Odzież do jogi musi też oddychać. Wybieraj materiały luźne i lekkie. Jeśli potrzebujesz na początek treningu czegoś cieplejszego, włóż wygodną bluzę, którą możesz szybko zrzucić przechodząc do kolejnej pozycji. Wielu trenerów zaleca nawet, by mieć pod ręką koc, którym można przykryć się podczas ostatnich ćwiczeń oddechowych i rozluźniających. Do jogi niepotrzebne są buty sportowe – spokojnie możesz je sobie darować, ćwicząc w skarpetkach lub, bezpieczniej, na boso.

Dodatkowe akcesoria, takie jak bloki z drewna lub korka, paski do rozciągania czy elastyczne taśmy mogą przydać się później, ale na początku bez problemu sobie bez nich poradzisz.

Jak rozpocząć przygodę z jogą w domu?

Jeśli to Twój pierwszy raz z jogą, wybierz treningi łatwe, skupione na podstawach i dedykowane dla początkujących. W Internecie znajdziesz mnóstwo inspiracji i kompletnych treningów, zarówno w języku polskim jak i angielskim, zależnie od Twoich preferencji. Zwróć uwagę na to, jaki rodzaj jogi jest na treningu prezentowany – wśród dostępnych opcji pojawiają się treningi z przewagą ruchów statycznych i skupieniem na oddychaniu, jak i bardziej energiczna, dynamiczna, spalająca kalorię joga.

Joga opiera się na umiejętności słuchania własnego ciała. Pamiętaj o tym podchodząc do każdego kolejnego treningu i wykonuj ćwiczenia w takim zakresie, na jaki danego dnia pozwala Twoje ciało. Dobry trener zawsze wskaże możliwości modyfikacji dla tych, którzy nie są najlepiej rozciągnięci. Oddychaj świadomie, trenuj uważnie i poświęcaj każdej pozie tyle czasu, ile potrzebujesz. Joga to nie trening na szybkość, a uwagę i cierpliwość. Po jego zakończeniu z pewnością poczujesz przypływ pozytywnej energii, rozluźnienia i treningowego spełnienia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.