Loading...
Dom i rodzina

Kiedy warto suplementować wapń?

Supelmentacja wapna i jedzenie produktów z wapnem

Jednym z najważniejszych pierwiastków dla prawidłowego funkcjonowania organizmu jest wapń. Nie tylko stanowi on materiał budulcowy kości i zębów, ale też odpowiada za kurczliwość mięśni, reguluje pracę układu hormonalnego i nerwowego, wpływa na pracę serca. Jest również aktywatorem wielu enzymów. Jego niedobory będą powodować szereg nieprzyjemnych objawów. Mogą one prowadzić do rozwoju osteoporozy. Lepiej więc zadbać o odpowiednią ilość wapnia w codziennej diecie. Można również zdecydować się na suplementację.

Ile wapnia potrzebuje ludzki organizm?

Rola wapnia w organizmie ludzkim jest nieoceniona. Pozostaje jednak pytanie, w jakiej dawce go potrzebujemy? Nie jest to łatwe pytanie. Choć przyjmuje się, że osoba dorosła powinna na ogół przyjmować 1000 mg wapnia na dobę, w praktyce zapotrzebowanie na pierwiastek bywa zmienne. Dużo zależy od wieku, płci, chorób współistniejących, okoliczności. Na przykład kobiety w ciąży czy w okresie menopauzy muszą spożywać więcej wapnia, tak samo jak osoby po długotrwałym unieruchomieniu czy złamaniach kości. Warto więc wciąć pod uwagę różne zmienne.

Czy można czerpać wapń jedynie z diety?

Wapń to pierwiastek dostępny w licznych produktach żywnościowych, takich jak nabiał, ryby, warzywa, owoce cytrusowe i suszone, rośliny strączkowe, orzechy i nasiona. Spożywanie odpowiedniej ilości wapnia każdego dnia nie wydaje się teoretycznie czymś trudnym. Niestety, ludzie różnią się pod kątem przyswajalności wapnia i nawyków żywieniowych. Wiele osób jada w pośpiechu, tracąc zupełnie kontrolę nad spożywanymi daniami i ich zawartością wapnia. Inna sprawa, że niektóre używki, jak palenie papierosów, będą utrudniać wchłanianie tego pierwiastka. Sprawa komplikuje się, kiedy zapotrzebowanie organizmu na wapń rośnie. W takich przypadkach warto skorzystać z suplementacji.

Kiedy warto suplementować wapń?

Istnieją okresy w życiu, kiedy organizm potrzebuje więcej wapnia. Zaliczyć do nich można ciążę i laktację, menopauzę, intensywny wzrost u dzieci i młodzieży. Świetnie sprawdzi się wtedy suplementacja wapniem. Warto, aby zdecydowali się także na nią weganie oraz osoby z nietolerancją laktozy. Dodatkowa ilość wapnia zalecana jest pacjentom z konkretnymi schorzeniami m.in. niedoczynnością przytarczyc, niewydolnością nerek czy zapaleniem trzustki. Również osoby zdrowie mogą sięgnąć po suplementację, jeśli czują, że ich dieta nie jest wystarczająco bogata w wapń. Szczególnie zaleca się ją jednostkom, które palą papierosy, często sięgają po alkohol i kawę, piją kolorowe napoje gazowane z fosforem, spożywają dużo soli i białek zwierzęcych. Więcej o suplementacji można przeczytać na https://calperos.pl/blog/sg/czy-suplementacja-wapnia-jest-potrzebna/.

Po jaki suplement wapnia najlepiej sięgnąć?

Suplementacja wapniem nie jest żadnym problemem. W aptekach znaleźć można wiele preparatów zawierających ten pierwiastek. Różnią się one jednak zawartością wapnia i stopniem jego wchłanialności. Warto zwrócić uwagę na Calperos Osteo. Preparat ma status leku, ale jest dostępny bez recepty. Zawiera on węglan wapnia, który jest bardzo dobrze przyswajalny przez ludzki organizm. Został on także wzbogacony o witaminę D3, która zapewnia wchłanianie wapnia w jelitach. Calperos ma formę twardych kapsułek, które zaleca się przyjmować w trakcie posiłków. To jeden z najczęściej polecanych suplementów wapnia w Polsce. O preparacie można przeczytać więcej na stronie producenta:
https://calperos.pl/marka-calperos/calperos-duo/.

Choć wapń najlepiej byłoby uzyskiwać ze zdrowej i zbilansowanej diety, nie zawsze jest to w 100 procent możliwe. W takich przypadkach nie ma co się zastanawiać, tylko sięgnąć po suplementację. Niedobory wapnia są bardzo niebezpieczne, powodują m.in. mrowienie kończyn, napady duszności, zwolnienie pracy serca, obniżenie nastroju, zawroty głowy. Będą także zwiększać ryzyko złamań kości oraz ubytków zębowych. Suplementacja to jednak nie wszystko. Warto jeszcze zrezygnować z używek oraz postawić na sport, który poprawia kondycję całego organizmu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.