Historia kosmetyków organicznych
Pierwsze kosmetyki pojawiły się u zarania naszej cywilizacji – w końcu kobiety zawsze chciały dobrze wyglądać. Stosowano wywary z roślin, gliny i ziół. W grobowcach starożytnego Egiptu, zbudowanych 4000 lat temu, można zobaczyć naczynia z kadzidłami i maściami na bazie kadzidła, olejku różanego i mirry. W 1500 r. p.n.e. Egipscy kapłani opracowali zestaw reguł i przepisów kosmetycznych na bazie aloesu, anyżu, maku, mięty, lnu i jałowca. W rzeczywistości wszystkie kosmetyki w tamtych czasach były ekologiczne, ponieważ nie stosowano chemicznych konserwantów i aromatów.
Ale prawdziwy boom na produkty organiczne rozpoczął się 7-10 lat temu. W ciągu ostatnich dziesięciu lat kosmetologia posunęła się daleko do przodu, a silikony, alkohol, parabeny, syntetyczne zapachy czy ftalany można znaleźć w każdym kremie czy szamponie. Wciąż trwa debata na temat ich szkodliwości dla ludzkiego organizmu. Wiadomo jednak, że wiele z tych składników powoduje zwiększoną wrażliwość skóry, wysypki, przesuszenie, a nawet akumulują w ludzkim ciele. Niestety w większości krajów stężenie szkodliwych substancji w kosmetykach nie jest regulowane przez prawo, dlatego popularność organicznych kosmetyków wynika z troski o zdrowie.
Z czego wykonane są kosmetyki organiczne?
Głównymi składnikami, podobnie jak setki lat temu, są naturalne ekstrakty, olejki eteryczne, wyciągi z roślin oraz woda ze źródeł termalnych. Skład każdego produktu określają cele pielęgnacyjne, np. w kremie do suchej skóry twarzy i ciała producent stara się dodawać gęste olejki kosmetyczne Shea, kakaowy czy kokosowy.
Jeśli produkt powinien się pienić, zamiast środków powierzchniowo czynnych znanych z konwencjonalnych kosmetyków zawarte są w jego składzie orzechy mydlane, korzeń mydła lub kokoglykozyd. Jako konserwanty stosuje się witaminę C lub olejki eteryczne o właściwościach przeciwdrobnoustrojowych.

Co to są kosmetyki organiczne?
Surowce do kosmetyków organicznych muszą spełniać standardy uprawy ekologicznej, wykluczone jest dodawanie chemikaliów.
Cechy tego produktu są następujące:
- przy uprawie początkowych składników nie stosowano azotanów, a region został wybrany jako czysty, przyjazny dla środowiska;
- tylko niektóre konserwanty zatwierdzone przez listę EcoCert są dozwolone w produkcji;
- w ogólnej liczbie składników zawartość syntetyków wynosi tylko 5%;
- materiał opakowaniowy – dyskretny, bezpieczny dla środowiska i łatwy do recyklingu;
- rozpakowany produkt jest przechowywany nie dłużej niż 3 lata, a otwarty – nie dłużej niż rok;
- kolor kosmetyków powinien być tylko biały lub bezbarwny, ponieważ nie stosuje się barwników;
- zapach jest neutralny lub „apteczny”, ponieważ wykluczone są syntetyczne aromaty;
- brak pienienia z powodu braku siarczanu sodu.
Biorąc pod uwagę te wymagania, koszt produkcji musi być bardzo wysoki. Potrzebują dostaw surowców zebranych w ekologicznie czystym regionie oraz nieprzerwanej, ugruntowanej produkcji.
Jednak półki sklepowe są pełne „ekologicznych” kosmetyków o szerokim przedziale cenowym, czasami cena tych produktów jest niższa niż analogicznych kosmetyków z „chemią”. Wysoką ceny mają kosmetyki firm, które cenią sobie reputację i mogą sobie pozwolić na produkcję „organic” kosmetyków. Dla wszystkich pozostałych firm wzmianka o naturalności składników to tylko chwyt marketingowy.
Kosmetyki całkowicie organiczne, składające się wyłącznie z produktów naturalnych, można przechowywać przez trzy dni, nie dłużej.
Jaka jest różnica między kosmetykami naturalnymi a organicznymi?
Powszechnie przyjmuje się, że kosmetyki nazywają się naturalnymi, w których występuje przynajmniej jeden naturalny składnik. Kosmetyki naturalne mają zagęstniki i emulgatory, a kosmetyki „organic” nie.
Można wyróżnić trzy grupy kosmetyków naturalnych:
- markowe produkty oznaczone jako „nature” lub „organic”;
- ręcznie robione kosmetyki zawierające ekstrakty ziołowe zakupione w aptece;
- domowe produkty według przepisów „babci”.
Należy pamiętać: nie wszystkie naturalne składniki są lepsze od syntetycznych – te pierwsze nie zawsze są przydatne, a te drugie niekoniecznie muszą być szkodliwe.

Wady i zalety kosmetykow organicznych
Produkty oznaczone jako organiczne obiecują piękno bez szkody dla zdrowia, ponieważ nie zawierają szkodliwych składników. Czy warto w to uwierzyć i na jakie jeszcze cudowne właściwości kosmetyków naturalnych można liczyć?
Zalety
- Bez szkody dla zdrowia
Konserwanty chemiczne i substancje zapachowe mogą podrażniać układ oddechowy lub gromadzić się w wątrobie. Ekstrakty czy olejki roślinne nie mają tych właściwości, więc bez obaw można stosować serum czy środki do mycia twarzy.
- Wysoka skuteczność
Kiedy producenci kosmetyków nieorganicznych reklamują kolejny nowy produkt, zawsze wskazują te same naturalne ekstrakty lub olejki jako główne składniki aktywne. Większość składników aktywnych jest pochodzenia roślinnego, dlatego w 100% naturalne preparaty są o wiele korzystniejsze niż te zmieszane z parabenami i dimetikonem.
- Działanie przeciwstarzeniowe
Wydawałoby się, że kosmetyki chemiczne powinny mieć w tym przypadku szereg zalet, ale okazuje się, że i tutaj kosmetyki organiczne wygrywają z chemicznymi. Dzieje się tak, ponieważ organiczne rośliny używane w kosmetykach naturalnych zawierają o 60% więcej antyoksydantów, które spowalniają proces starzenia się skóry.
- Przyjazność dla środowiska
Kosmetyki organiczne wpisują się w „zieloną” koncepcję życia – z reguły jej najwierniejszymi zwolennikami są miłośnicy zdrowego stylu życia, weganie i wegetarianie. Opakowania na kosmetyki naturalne wykonane są w 100% z plastiku nadającego się do recyklingu i innych bezpiecznych materiałów, a produkty te nie są testowane na zwierzętach.
- Nie testowane są na zwierzętach
Dla wielu jest to obecnie jeden z głównych czynników wyboru dowolnego produktu. Warto zauważyć, że testowanie na zwierzętach to stara i bezzasadnie okrutna metoda, ponieważ od dawna istnieją alternatywne i skuteczniejsze sposoby testowania kosmetyków.
- Nie płacisz za markę
Z pewnością, gdy zobaczą nowy słoik Chanel, wielu przedstawicieli pięknej połowy ludzkości natychmiast tego zapragnie i nie ma znaczenia, co wymieszali w tym słoiku. Wybierając kosmetyki organiczne w ostatniej kolejności, stawiasz na markę, zwracając uwagę w pierwszej kolejności na skuteczność i skład produktu, co zwiększa Twoje szanse na wybór naprawdę dobrego produktu.

Wady
- Sztuczki marketerów
Nie wszystkie marki są uczciwe wobec swoich klientów, wszyscy wiedzą o popularności produktów oznaczonych jako ekologiczne, ale nie każda marka jest gotowa do gry według zasad. Niektóre firmy celowo nazywają swoje produkty naturalnymi, stosując te same konserwanty i dimetikon.
- Wysoka cena
Wielu producentów celowo zawyża ceny organicznych kosmetyków, wiedząc, że jest to trend. Wyjątkiem są marki, które próbują produkować linie budżetowe kosmetyków naturalnych przy użyciu krajowych surowców.
- Skrócony okres trwałości
Kosmetyków z organicznymi konserwantami nie można przechowywać przez 3-4 lata ze względu na to, że są pozbawione „chemii” w składzie. W przypadku większości produktów optymalny okres przydatności do spożycia nie przekracza 6 miesięcy, a niektóre wymagają nawet lodówki.