Loading...
Jedzenie

Kwasy omega 3-6-9 – właściwości i źródła w pożywieniu

na elerzu lezy ryba która zawiera kawy omega

Kwasy omega 3, 6 i 9 należą do niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Substancje te wspierają prawidłowe funkcjonowanie ludzkiego organizmu. Jakie właściwości mają kwasy omega? Które produkty spożywcze stanowią ich najlepsze źródła?

Kwasy omega 3

Kwasy omega 3 zabezpieczają przed otyłością, jak również wykazują działanie przeciwalergicznie i przeciwdepresyjnie. Wspomagają prawidłowe funkcjonowanie mózgu, pamięć i koncentrację. Ich regularne spożywanie ogranicza ryzyko demencji. Substancje chronią przed zwyrodnieniami plamki żółtej, wadami wzroku i poprawiają widzenie. Mają też pozytywny wpływ na kondycję skóry.

Warto wiedzieć, że kwasy omega 3-6-9 wykazują pozytywne właściwości z punktu widzenia układu krążenia. Kwasy tłuszczowe omega 3 regulują ciśnienie krwi i działają przeciwmiażdżycowo. Obniżają również stężenie triglicerydów, hamując ich syntezowanie w jelitach i wątrobie. Ponadto kwasy omega 3 działają przeciwzakrzepowo i przeciwzapalnie. Poprawiają przepływ bodźców oraz ukrwienie mózgu.

Jakie produkty spożywcze dostarczają nam omawianych substancji? Kwasy omega 3 zawarte są w tłustych rybach morskich (np. w tuńczyku czy łososiu), olejach roślinnych (m.in. olej lniany, rzepakowy, sojowy i wytłaczany z orzechów włoskich), migdałach, siemieniu lnianym czy orzechach włoskich. Jeżeli codzienna dieta nie zawiera w sobie zbyt wiele wymienionych produktów, warto rozważyć dodatkową suplementację kwasów omega 3. Jeżeli równocześnie będą przyjmowane kwasy omega 6, koniecznie należy pamiętać o zachowaniu właściwych proporcji między tymi substancjami. Za najkorzystniejszy stosunek kwasów omega 3 do 6 uznaje się 1:2, 1:5 albo 1:10.

Kwasy omega 6

Kwasy omega 6 działają przeciwzapalnie oraz immunomodulująco. Łagodzą neuropatyczne bóle oraz objawy chorób autoimmunologicznych. Kwasy omega 6 redukują również poziom złego cholesterolu. Substancje zapobiegają rozwojowi blaszki miażdżycowej w naczyniach krwionośnych, a także chronią przed zawałem serca czy udarem mózgu. Ponadto kwasy omega 6 regulują ciśnienie tętnicze oraz dbają o dobrą kondycję włosów, skóry i paznokci. Dostarczanie omawianych składników jest bardzo ważne już w życiu płodowym. Dzięki substancjom prawidłowo rozwija się układ nerwowy dziecka.

Dobrymi źródłami kwasów omega 6 w diecie są migdały, sezam, orzechy ziemne, pestki dyni, awokado, oleje roślinne (m.in. olej słonecznikowy, kokosowy czy oliwa z oliwek) oraz margaryny roślinne spożywane na surowo.

Kwasy omega 9

Kwasy omega 9 mogą być w pewnych ilościach syntezowane samodzielnie przez organizm, jeśli dostarcza się odpowiednio dużo kwasów omega 3 i 6 wraz z pożywieniem. Substancje obniżają stężenie złego cholesterolu i podnoszą poziom tego dobrego. Redukują też ilość trójglicerydów i chronią skórę przed utratą wody oraz działaniem wolnych rodników. Źródłami kwasów omega 9 w pożywieniu są migdały, siemię lniane, pistacje, orzechy ziemne, awokado, oliwa z oliwek oraz oleje roślinne (np. z migdałów).

Kwasy omega 3, 6 i 9 wykazują właściwości istotne dla sprawnego funkcjonowania ludzkiego ciała. Dbają o układ krwionośny i nerwowy oraz o kondycję skóry. Substancji można dostarczyć sobie wraz z dietą, sięgając po produkty będące ich dobrymi źródłami. Jeśli jednak codzienny jadłospis nie jest w stanie pokryć zapotrzebowania na kwasy omega, warto sięgnąć po apteczne suplementy zawierające wszystkie niezbędne składniki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.