Loading...
Jedzenie

Makaron – kalorie, wartości odżywcze

Sos z makaronem na obiad

Na co dzień, zwłaszcza na obiad często na naszych stołach gości makaron. Trend na przyrządzanie potraw w roli głównej z makaronem, przyszedł z Włoch również do Polski. Od wielu lat bowiem makaron jest jedną z potraw bardziej lubianych przez Polaków. Dania z makaronem pokochała cała Polska. Szczególnie często wykorzystujemy kluski do przyrządzania różnych obiadowych potraw. Na przykład do spaghetti razem z aromatycznym, pomidorowym sosem, czy do penne z kurczakiem, albo do zup, na przykład do tradycyjnej pomidorowej albo do rosołu.

Makaron może się nieco między sobą różnić i występować w przeróżnej postaci. W supermarkecie, na półkach podczas zakupów, masz więc spory wybór. W zależności, jakie danie planujesz przyrządzić, możesz zdecydować się na przykład na makaron świderki, wstążki, nitki, rurki, czy kokardki. Makaron może być ciemny, wykonany z pełnoziarnistej mąki, albo jasny, tradycyjny, pszenny, czy nawet kolorowy, lub bezglutenowy, z mąki kukurydzianej. Każdy z nich różni się także kalorycznością oraz wartościami odżywczymi. Prześledźmy więc makarony. Co jeszcze ciekawego warto o nich wiedzieć?

Sprawdzamy etykietę makaronu i jaki makaron wartości odżywcze posiada

Mimo że utarło się, że makaron jest bardzo tuczący, to często za kaloryczność danej potrawy odpowiadają szczególnie sosy. Zwłaszcza te gotowe, które można od razu kupić w marketach. Makaron składa się najczęściej z mąki, wody oraz jaj. Produkowane są także makarony specjalnie przeznaczone dla wegetarian oraz wegan.

Mąka, z której wykonuje się makarony, może być nie tylko pszenna, ale też żytnia, orkiszowa, owsiana, gryczana, jaglana, kukurydziana (zwłaszcza polecana jest osobom na diecie bezglutenowej). Makaron może być produkowany również z warzyw strączkowych, ciecierzycy, soczewicy czy zielonego groszku.

Wartości odżywcze makaronu

Makaron sam w sobie to wspaniałe źródło węglowodanów. Zwłaszcza osobom przebywającym na diecie, poleca się makaron ciemny, który ma trochę mniej kalorii, jest zdrowszy i przede wszystkim wyprodukowany z mąki ciemnej, na przykład z tej żytniej. Makarony to spora ilość błonnika, a błonnik reguluje procesy trawienia, usprawnia przemianę materii, czy w końcu odpowiada za szybsze uczucie sytości. Mimo wszystko, makaron nie jest tak bardzo kaloryczny. W zależności, jakiego jest rodzaju oraz z jakiej mąki jest wykonany i jaki jest jego skład, może się nieco między sobą różnić.

Makaron kalorie

Przykładowo ten tradycyjny, pszenny, najczęściej wybierany makaron w sklepach po ugotowaniu na 100 g ma tylko 160 kcal. Makaron pełnoziarnisty ma 150 kcal, a ten bezglutenowy, wykonany z mąki kukurydzianej będzie mieć tylko 125 kcal. Dla przykładu ten ciemny makaron kalorie, w 100 g będzie zawierał 5,8 g białka, 1,2 g tłuszczu, 26,4 g węglowodanów oraz 1,2 g błonnika. Dla porównania jasny, pszenny makaron kalorie, w 100 g będzie miał 4,9 g białka, 0,7 g tłuszczu, 28,7 g węglowodanów i nie będzie zawierał błonnika. Z kolei makaron kukurydziany posiada 3,6 g białka, 0,7 g tłuszczu, 38,7 g węglowodanów oraz 2,1 g błonnika.

Różne rodzaje makaronu
https://www.pexels.com

Jedz makaron na zdrowie!

Ze skrobi, która jest zawarta we wszystkich makaronach i należy do węglowodanów złożonych, pozyskiwana jest glukoza, która stanowi istne paliwo dla wszystkich komórek w całym naszym ciele. Dzięki temu właśnie, że glukoza jest powoli i równomiernie uwalniana, po zjedzeniu makaronu długo czujemy się najedzeni oraz syci. To właśnie węglowodany złożone są odpowiedzialne za lepszą pracę mózgu oraz mięśni, które działają wtedy z największą mocą. Węglowodany złożone, czyli te zdrowe, powinny stanowić 60% naszego codziennego menu. Dzięki jedzeniu makaronów, łatwiej jest utrzymać sylwetkę, ze wzglęu na to, że długo potem nie odczuwamy głodu.

Makarony są szczególnie polecane osobom na diecie, a w tym także i wszsytkim cukrzykom. Również ptrzebnej dawki energii dostarczy makaron osobom intensywnie uprawiającym sport. Przed wysiłkiem fizycznym warto zjeść makaron na trzy godziny przed treningiem. Węglowodany złożone, szczególnie pochodzące z makaronów, bowiem utrzymują odpowiednią ilość cukru w organizmie przez cały dzień.

Makaron wartości odżywcze

Poza tym spożywanie makaronów, zwłaszcza tego ciemnego, wpływa na nas bardzo dobroczynnie. Osobom na diecie bezglutenowej poleca się makaron z mąki kukurydzianej albo ryżowej, przy zaparciach – razową z dodatkiem otrąb, a osobom, które nie mogą spożywać pszenicy — gryczaną. Udowodniono, że jedzenie makaronów poprawia humor. Makaron posiada też dużo witaminy z grupy B, zwłaszcza witaminę B1, B6, oraz PP, a także cenne pierwiastki, w tym cynk, żelazo oraz magnez. Witaminy poprawiają trawienie. Zwłaszcza magnez odpowiada za zmniejszenie stresu, poprawę koncenracji, lepszą pamięć, niweluje uczucie zmęczenia, usprawnia pracę mózgu oraz hamuje apetyt na słodycze.

Jakie są rodzaje makaronów i co można z nich przyrządzić?

Każdy makaron w sklepie, a jest do wyboru na prawdę ich duża ilość, różni się wyglądem, czy rodzajem zboża, z której powstał, a także preznaczeniem — do jakiej potrawy się najbardziej nadaje?

Na przykład idealnym pomysłem na obiad może być canneloni, czyli grube makaronowe rurki, które nadziewa się farszem najczęściej z mięsem mielonym, oraz ze szpinakiem i sosem pomidorowym. Dalej zapiekane są one w piekarniku z posypanym na wierzchu serem żółrtym, startym wcześniej na tarce.

Kolejne danie, znane chyba wszystkim to lasania, przygotowywana ze specjalnego makaronu. Tutaj podobnie, całą potrawę zapieka się w piekarniku. Płaty makaronowe przekłada się na przemian warstwą z mięsem mielonym i sosem pomidorowym. Oczywiście tutaj także nie może zabraknąć sera żółtego.

Ulubione spaghetti!

Bardzo popularną potrawą, w której wykorzystuje się makaron jest też spaghetti. To danie jest w Polsce bardzo popularne. Dla przypomnienia, spaghetti to długi, cienki makaron, do którego używa się gotowego sosu do spaghetti albo domowego, z użyciem na przykład pomidorów z puszki oraz mięsa mielonego.

Makaron penne bardzo często podaje się w towarzystwie pokrojonego w kostkę kurczaka oraz sosu serowego. Na sklepowych półkach supermarketów możesz także znaleźć makaron o nazwie cappelini, czyli tradycyjne nitki, które najczęściej wrzuca się do rosołu.

Makaron fusilli to inaczej świderki, które często goszczą na stołach albo wykorzystuje się je do zup, na przykład tradycyjnej pomidorowej. Może też występować w towarzystwie sera białego i odrobiny cukru, stanowiąc idealne drugie danie obiadowe w postaci makaronu z serem.

Pappardelle, czyli szerokie wstążki idealnie będą komponowały się z sosem serowym oraz grzybami. Farfalle, inaczej kokardki nadadzą się idealnie do sałatki w towarzystwie szpinaku i pokrojonej w kostkę szynki. Muszelki, inaczej conchiglie to idealna alternatywa dla spaghetti. Wystarczy wypełnić makaron mięsem mielonym razem z pomidorowym sosem, i zapiec wszystko w piekarniku z posypanym serem żółtym.

Z kolei ravioli, inaczej drobne, prostokątne pierożki przyrządzisz najlepiej w towarzystwie cukinii i sera ricotty. Makaron tagliatelle, czyli wstążki możesz przyrządzić w towarzystwie ulubionych warzyw. Tortellini, inaczej drobne, zaokrąglone pierożki przyrządzisz z dodatkiem boczku i sera żółtego.

Kolorowy makaron w opakowaniu
https://www.pexels.com

Makaron kolorowy

Na sklepowych półkach można znaleźć też kolorowe makarony, które są bardzo podobne w smaku do tych tradycyjnych makaronów. Odcienie kolorowych makaronów uzyskiwane są wyłącznie dzięki naturalnym barwnikom. I tak, kolor czarny uzyskuje się dzięki mięczakom mórz południowych, tzw. mątwie. Kolor czerwony pochodzi od pomidorów, albo buraków, pomarańczowy – uzyskuje się za sprawą marchewki, a zielony — szpinaku. Z kolei brązowy kolor makaronu pochodzi z mąki razowej. Ryżowy makaron idealnie komponuje się ze śmietaną i cukrem, gryczany – z jogurtem naturalnym i szpinakiem, razowy – z chudą wołowiną oraz warzywami.

Na co należy zwrócić, uwagę przed kupieniem makaronu?

Przede wszystkim, przed zakupem makaronu warto spojrzeć nie tylko na etykietę, co na kolor makaronu. Jeśli jest żółty, albo kremowy, można go śmiało kupić. Na pewno żaden makaron nie powinien mieć kolorowych plamek. Makaron ma być lekko szklisty, a także i nie powinien zbyt łatwo się łamać. Jeśli makaron, który wzięłaś w sklepie do ręki bardzo szybko się kruszy, znaczy to tyle, że najwyraźniej leży już w markecie długo.

Makaron cena

Jeśli chodzi o koszt makaronu, im lepsza będzie jego jakość, tym będzie adekwatnie bardziej droższy. Warto zainwestować czasem nieco więcej pieniędzy. W wypadku makaronów będzie to średnio 4-7 zł. Należy zaznaczyć, że najlepszej jakości makarony będą produkowane z semoliny, czyli z mąki, którą uzyskuje się z odmiany pszenicy twardej durum. Co ciekawe, taki rodzaj pszenicy jest bardzo podobny do naszej, polskiej pszenicy. Uprawiana jest w warunkach ciepłych, gdzie panuje korzystny dla nich, ciepły klimat, na przykład w Australii. Ta odmiana zboża ma bardzo specyficzny złocisty, kolor.

Z kolei druga odmiana tej pszenicy, miękka, pochodzi z upraw o nieco chłodniejszym klimacie. Wyróżnia ją także inny odcień, bardziej jasny. Miękka mąka w porównaniu do tej twardej, szybciej się rozkleja. Ta twarda, zawiera w sobie cenne proteiny, które powodują, że ciasto o wiele łatwiej jest wyrobić. To właśnie odmiana kanadyjska zboża, zwana Amber Durum nr1 jest zbliżona do tej polskiej pszenicy. Makaron o większej zawartości jaj, jest nieco droższy od zwykłego makaronu.

Jak przygotować idealny makaron?

Nie tylko makaron wystarczy wrzucić do gorącej wody i gotować w odmierzonym czasie, zwykle około 8-12 minut. Aby makaron był idealny, warto zastosować się do kilku prostych wskazówek.

100 g makaronu, gotuj zawsze w litrze wody. Przygotuj odpowiednio wcześniej proporcje, jeśli planujesz ugotować mniej lub więcej makaronu. Przygotuj także do tego najlepiej szeroki garnek. Nie wlewaj do wody z gotującym się makaronem oliwy. Jest tutaj niepotrzebna. Za to warto, a nawet trzeba osolić wodę i wrzucić makaron zawsze, gdy będzie się gotowała (bulgotała). Po ugotowaniu nie należy też makaronu przelewać zimną wodą. Chyba że przygotowujemy z niego sałatkę. Makaron, al dente, nie jest ani zbyt miękki, ani zbyt twardy, Jeśli dodajemy do makaronu sos, nie trzeba przesadzać też z jego ilością.

Przepis na domowy makaron

200 g mąki pszennej połącz z 2 jajkami, solą oraz kilkoma kroplami oliwy. Spróbuj zagnieść ciasto. Możesz dodać odrobinę wody, jeśli będzie za twarde. Warto dalej zawinąć go w folię spożywczą i odstawić na 20 minut. Później, po upływie tego czasu, trzeba podzielić ciasto na kilka części, i po kolei każdą z  nich rozwałkować, na grubość 1 mm. Następnie trzeba pokroić ciasto nożem, na krótkie paski. Tak zrobione kluski, wrzuć do wrzącej, gotującej się wody i odczekaj 5 minut, aż się ugotują. Dalej trzeba odcedzić i ewentualnie przelać zimną wodą.

Robienie domowego makaronu
https://www.pexels.com

Podsumowanie

Makarony zjadane oczywiście w rozsądnych ilościach na pewno nie tuszą. Spokojnie więc mogą je jeść osoby chore na cukrzyce, czy zmagające się z otyłością, nadwagą czy inne, które przebywają na diecie. Można nieco ograniczyć ilość spożywanego makaronu do trzech porcji tygodniowo.

Idealnym dodatkiem do makaronu będzie sos, najlepiej ten domowej roboty, z wykorzystaniem sezonowych warzyw, oliwy z oliwek zamiast tłustego oleju, mięsa oraz warzyw strączkowych. Osobom, które cierpią z powodu otyłości oraz cukrzykom bardziej polecane są ciemne makarony, które mają nie tylko mniej kalorii, są zdrowsze, pochodzą z ciemnej mąki, o wysokiej zawartości błonnika.

Osobom, przebywającym na diecie bezglutenowej polecane są makarony ryżowe, kukurydziane, czy sojowe. Warto wiedzieć, że makarony dwujajeczne dostępne na rynku, to takie, które zawierają 2 jajka na kilogram mąki. Co ciekawe, we Włoszech produkuje się zwykłe makarony, zaś w całej Europiee, te często te dwujajeczne. Sos boloński do makaronu pochodzi z Bolonii, zaś pesto z Genui. Makarony są idealnym pomysłem na obiad, ale też na kolację, czy śniadanie. Można je zapiec w piekarniku z dodatkiem sera żółtego i warzywno-mięsnego farszu, dodać do sałatki, czy do zupy. Pomysłów na przyrządzenie potrawy z makaronem w roli głównej jest naprawdę wiele.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.