Loading...
HobbySportUroda

Motywacja do treningów – oto 10 sprawdzonych sposobów na większą chęć do ćwiczeń

Kobieta mająca motywację do treningów

W dzisiejszych czasach nikomu już nie trzeba tłumaczyć, jak ważne dla zdrowia naszego ciała i psychiki jest utrzymywanie organizmu w dobrej kondycji fizycznej. Wielu z nas boryka się jednak nieustannie z problemem, który, prędzej czy później, na różnych etapach dotyka praktycznie każdego. Zwłaszcza jeśli znajduje się on dopiero na początku swojej sportowej drogi. Doskwiera nam brak motywacji do ćwiczeń. Warto pamiętać, że motywacja jest fundamentalnym czynnikiem, nie tylko dla osiągania sportowych sukcesów, ale także dla codziennego, rutynowego dbania o formę. Poniżej przedstawiamy listę skutecznych sposobów na przypływ energii do podjęcia treningów, a przede wszystkim do wytrwania w postanowieniu bycia aktywnym.

1. Kieruj się zasadą małych kroczków

Konsekwentność w treningach to fundament osiągania dobrych wyników. Dlatego ważne jest, by uzbroić się w cierpliwość i nie oczekiwać natychmiastowych efektów. Pośpiech popycha nas do wykonywania bardzo ambitnych lub wręcz wycieńczających treningów. Takie podejście procentuje tym, że następnego dnia czujemy się obolali, pozbawieni sił oraz zniechęceni do podejmowania wysiłku.

Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest postawienie na kilka mniej obciążających sesji treningowych w tygodniu, niż doprowadzanie się do kresu wytrzymałości raz na kilkanaście dni. Co więcej, nie ma nic złego w tym, by od czasu do czasu pozwolić sobie na tzw. „cheat day”, czyli dzień, w którym rezygnujemy z ćwiczeń, zamiast się do nich zmuszać, i pozwalamy sobie na regenerację ciała i umysłu. Każdy z nas potrzebuje czasem resetu!

2. Zrezygnuj z zakupów z dostawą przez kuriera

Jednym z pomniejszych, ale zaskakująco skutecznych sposobów na zmobilizowanie się do ćwiczeń jest porzucenie nawyku zamawiania zakupionych w Internecie przedmiotów z dostawą do domu. Jeśli wiesz, że musisz odbyć spacer do punktu odbioru, to równie dobrze możesz pójść tam z kijami do nordic walking, zdecydować się na marszobieg lub nawet po drodze zajść na siłownię. Okazuje się, że najtrudniejszy bywa nie sam wysiłek podczas treningu, lecz znalezienie motywacji, by wstać z kanapy i wyjść z domu. Nawet zwykłe robienie zakupów w galerii handlowej, podczas którego nierzadko robi się wiele tysięcy kroków, jest bardziej efektywne niż bierne spędzanie czasu ze względu na brak motywacji.

3. Przełamuj rutynę

Rutynowe czynności na dłuższą metę są w stanie odebrać radość z ich wykonywania, a więc także i z ćwiczeń. Jednym z nieoczywistych sposobów na motywację jest zadbanie o różnorodność w swoim planie treningowym. Nawet jeśli jesteś fanem biegania, staraj się przeplatać tę formę treningu z innym rodzajem aktywności. Może zamiast joggingu następnym razem wybierzesz ćwiczenia siłowe?

Wpłynie to dobrze nie tylko na Twoją motywację, ale również pozytywnie odbije się na Twojej formie. Rezultaty Twoich działań będą lepsze, jeśli postawisz na zróżnicowane treningi. A Ty widząc lepsze efekty poczujesz się zachęcony do kontynuowania swoich działań. A może przypadkiem, próbując włączyć do swoich ćwiczeń nowe aktywności, znajdziesz nową pasję i sposób na życie?

Warto przełamywać również rutynę w ramach uprawianej dyscypliny. Siłownia i fitness, choć na pozór mogą się wydawać nudne, wcale nie muszą takie być, jeśli postarasz się za każdym razem urozmaicać swoje treningi. Jeśli biegasz, zadbaj o różnorodność regularnie szukając nowych, miłych dla oka tras. Wprowadzaj nowe elementy, gdy tylko poczujesz pierwsze oznaki znużenia. W ten sposób unikniesz wypalenia i zwiększysz swoją motywację.

4. Zainstaluj aplikację

Na rynku dostępnych jest wiele aplikacji mobilnych, których celem jest wsparcie użytkownika w regularnym dbaniu o jego sprawność fizyczną. Cechują się one nie tylko rejestrowaniem poczynionych postępów, lecz także różnymi opcjami mającymi na celu dodatkowe zachęcanie do wysiłku.

Niektóre z nich wyposażone są w funkcję wysyłania przypomnień i nagradzania przy pomocy odblokowywania odznak oraz innych form wirtualnych nagród. Zaskakujące, jak skutecznym sposobem na motywację może być treningu komunikat informujący, że niewiele brakuje nam do osiągnięcia kolejnego poziomu lub do zdobycia następnego cyfrowego medalu. Zwykle wśród funkcjonalności programu znajdziemy też sposobność do podzielenia się swoimi wynikami treningów z gronem znajomych lub nawet porównywania ich osiągnięć z własnymi.

Istnieje możliwość dobrania mobilnego narzędzia dedykowanego konkretnej formie aktywności fizycznej lub takiego, które wspomaga wszechstronny trening różnych partii mięśni i nastawiona jest na ogólny, równomierny rozwój całego organizmu. Wiele z dostępnych aplikacji proponuje także dostęp do zestawów ćwiczeń opracowanych przez ekspertów oraz innych użytkowników, co pomaga w dobraniu formy treningu, która będzie dla nas najbardziej optymalna.

5. Odpowiednio rozplanuj treningi

Kluczem do utrzymania wysokiej motywacji może być również przemyślane układanie swojego harmonogramu ćwiczeń. Staraj się adekwatnie dopasowywać czas i rodzaj aktywności do innych obowiązków.

Wiedząc, że czeka Cię ciężki tydzień w pracy, możesz postawić na lżejsze ćwiczenia bądź też zmniejszyć ich częstotliwość. Pozwoli Ci to uniknąć frustracji z powodu niewykonanego zadania.

Mierz siły na zamiary. Jeśli masz za sobą chorobę, to nie zakładaj, że w następnym tygodniu przebiegniesz półmaraton. Postaw sobie realny do osiągnięcia cel. A jeśli mimo to ominiesz dzień treningowy, nie miej do siebie pretensji. Każdemu się to zdarza i nie jest to powód, by całkowicie rezygnować z ćwiczeń. Efekty Twojej pracy nie pójdą na marne, jeśli raz nie pójdziesz na siłownię.

Nawet najlepiej zaplanowany harmonogram treningów może być trudny do zrealizowania ze względu na czynniki losowe. Miej to na uwadze i nie obwiniaj się, gdy coś pójdzie po Twojej myśli. Najlepsi sportowcy nie odnoszą sukcesów, bo wykonują swoją pracę w 100%, a dlatego, że wytrwale dążą do celu, pomimo potknięć i niedoskonałości.

6. Zainspiruj się w sieci

Korzystaj z cudzych doświadczeń

Żyjąc w dobie Internetu mamy dostęp do nieograniczonej ilości treści związanych z aktywnością fizyczną. Warto skorzystać z tego wspaniałego narzędzia i dać się zainspirować dziesiątkom osób, które osiągają sportowe sukcesy i chętnie dzielą się swoimi sposobami na motywację na treningu.

Samo obserwowanie ludzi, którzy trwają w swoich postanowieniach, nie poddając się i przełamując własne słabości, potrafi bardzo silnie zdopingować nas do prób osiągania podobnych rezultatów. Wśród nieskończonej ilości poradników, blogów, czy materiałów wideo każdy znajdzie coś dla siebie – mogą mogą to być budzące natchnienie historie, luźne wskazówki lub pełne rozpiski treningów od pasjonatów bądź trenerów, których nie powstydziłaby się żadna siłownia i klub fitness.

Podziel się własną historią

Internetowa społeczność to rzesza ludzi, którzy chętnie wesprą Cię w Twoim własnym rozwoju, dlatego dobrym pomysłem jest dołączenie do portalu społecznościowego lub grupy, gdzie istnieje możliwość dzielenia się własnymi postępami oraz sukcesami. Czytanie przyjaznych, zachęcających do wytrwałości komentarzy innych użytkowników oraz otrzymywanie ich dobrych rad i sugestii może okazać się jednym z bardziej skutecznych sposobów na przetrzymanie kryzysowych momentów i powrotu do ćwiczenia.

7. Spróbuj ćwiczenia w towarzystwie

Trening w zespole
Źródło: Pixabay.com

Samotne treningi bywają monotonne i usypiające, może to doprowadzić do całkowitej utraty skupienia i silnego spadku motywacji do podejmowania wysiłku fizycznego. Lekarstwem na tę sytuację może okazać się dobrze dobrane towarzystwo ludzi, którzy tak jak my, wyznaczyli sobie konkretne cele i chętnie wesprą Cię na drodze do regularnych ćwiczeń. Wspólne sesje treningowe często obfitują w spontaniczne wybuchy energii i nierzadko iskrzą się humorem, co zwiększa ich atrakcyjność i sprawia, że każdy kolejny dzień ćwiczeń przywitasz z werwą i uśmiechem.

Dodatkowo, dla osób ceniących sobie zdrową rywalizację, obecność innych ludzi może wpłynąć bardzo mobilizująco i zachęcać do wzmożonego wysiłku. Najlepszym dowodem na to, jak dobre efekty przynoszą sesje treningowe w towarzystwie jest popularność zajęć grupowych w siłowniach i klubach fitness. To miejsca, gdzie nie tylko poznasz ludzi dzielących Twoje zainteresowania, ale też gdzie możesz liczyć na silny zastrzyk motywacji wynikający z naturalnej ludzkiej potrzeby przynależności do grupy.

Jeżeli zaś Twoja introwertyczna natura lub chęć maksymalnego skupienia sprawia, że wolisz trenować w pojedynkę, możesz rozważyć by Twoim towarzyszem stał się pies. Wielu z naszych czworonożnych przyjaciół potrzebuje bardzo dużo ruchu i z wdzięcznością przyjmie możliwość biegu dookoła osiedla lub obok Twojego roweru. Jeżeli nie posiadasz swojego zwierzęcia, możesz spróbować zostać wolontariuszem w lokalnym schronisku dla zwierząt lub sprawdzić, czy ktoś wśród Twoich sąsiadów lub znajomych nie potrzebuje pomocy z wyprowadzeniem psa.

8. Kup sprzęt sportowy

Choć może się to wydawać banalne, dla niektórych silną motywacją do ćwiczeń jest posiadanie sprzętu, którego użytkowanie będzie po prostu sprawiało przyjemność. I nie ma w tym nic złego! W walce o dobrą kondycję fizyczną wszystkie chwyty są dozwolone!

Nierzadko mało co dopinguje lepiej niż pachnące nowością sportowe  akcesoria czekające, by z nich skorzystać. Mogą to być nowe buty do biegania, profesjonalna skakanka, oddychająca koszulka z inspirującym napisem lub barwna mata do ćwiczeń. Jeśli chwilowo jesteś w sytuacji finansowej, która nie pozwala Ci na takie zakupy, na razie jedynie dodaj je do swojego wirtualnego koszyka. Już sama ta czynność może podziałać na Ciebie mobilizująco.

Akcesoria motywujące do trenigów
Źródło: Pixabay.com

9. Postaw sobie dalekosiężny cel

Inspirująca wizja przyszłego sukcesu niejednemu już dodała skrzydeł, dlatego spróbuj postawić sobie atrakcyjny cel na przyszłość. Może to być wzięcie udziału w zawodach, przebiegnięcie maratonu lub zapisanie się na obóz wędrowny w trudnych warunkach przyrodniczych.

Każdy cel, który będzie napędzał Twoją motywację jest wart uwagi i rozpatrzenia, a robienie postępów na drodze ku spełnieniu swojego marzenia stanowi niekończące się źródło inspiracji oraz potrafi dodać energii w nawet najbardziej flegmatyczne dni. Skuteczną pomocą może być również wizualizowanie sobie siebie osiągającego cel, na przykład tuż przed zaśnięciem lub podczas chwil relaksu w ciągu dnia.

10. Pobudzaj się do ćwiczeń muzyką

Odpowiednio dobrana muzyka do ćwiczeń potrafi zdziałać cuda. Dlatego błędem jest bagatelizowanie jej wpływu na motywację na siłowni i w każdym innym miejscu, gdzie możemy skorzystać z głośnika lub słuchawek. Trafnie skomponowana playlista z pewnością niejednego wyrwie z marazmu i poczucia niemocy.

Każdy z nas potrafi przecież wymienić choć kilka utworów, które sprawiają, że mięśnie same naprężają się w gotowości do podjęcia kolejnych wyzwań, a podbudowany umysł zaczyna snuć śmiałe wizje przyszłych sukcesów. Warto skorzystać z tego przypływu energii i przekuć go w efektywną pracę nad swoją kondycją fizyczną.

Muzyka to doskonałe tło do biegania, jazdy na rowerze czy wykonywania interwałów, jej motywujące działanie jest nie do przecenienia. Poza tym nie zapominajmy, że taniec również może stanowić formę treningu!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.