Loading...
Choroby

Niedobór witamin z grupy B – co powoduje?

Tabletki z witaminami z grupy B leżą na stole

Witaminy z grupy B stanowią szeroką grupę substancji, które mają bardzo istotne znaczenie dla funkcjonowania wielu układów w naszym organizmie. Mimo tego, iż znajdziemy je w wielu produktach spożywczych oraz suplementach, niektóre osoby borykają się z objawami ich niedoboru. Skutki ich zbyt niskiej podaży mogą być zróżnicowane i niebezpieczne, więc warto potrafić je szybko rozpoznać.

Zróżnicowanie witamin B

W grupie tej wyróżniamy kilka najważniejszych substancji, których za niski poziom może się manifestować w różny sposób. Wspólną cechą większości z nich jest znaczący wpływ na zdrowy układ nerwowy. Jeśli chcemy wesprzeć produkcję naszych erytrocytów i działanie układu nerwowego, a także zmniejszyć ryzyko wystąpienia udaru czy zawału, wyborem jest witamina B12. Ponadto, jeżeli w zamiarze mamy poprawę kondycji naszej skóry i jej wytworów, możemy pomyśleć o witaminie B2 czy B7. Znaczącą rolę w oddziaływaniu na silny układ immunologiczny ma z kolei witamina B6 oraz B2. Na tym jednak lista się nie kończy. Witaminy z grupy B nie pozostają również obojętne na prawidłową produkcję wielu ważnych hormonów, odpowiedni metabolizm, a także na procesy kostnienia i funkcję układu krwiotwórczego. 

Objawy niedoborów

Wystąpienie określonej gamy objawów i ich nasilenie zależy od wielu czynników i ich dostrzeżenie może nastręczyć nieco problemów. Mimo tego warto mieć jednak wiedzę na ich temat, by zwiększyć swe szanse na szybkie wstępne podejrzenie co do źródła naszych problemów.

  • Witamina B1 (tiamina) – jej niedobór może objawiać się obniżeniem koncentracji, nadmierną sennością i zmęczeniem.
  • Witamina B2 (ryboflawina) – ta ważna witamina wpływa również na odpowiednie działanie innych witamin, takich jak B3 i B6, więc objawy jej niedoboru mogą być bardziej rozległe. Jej brak może manifestować się wystąpieniem zmian skórnych, bólami głowy i rozdrażnieniem, a nawet zaburzeniami wzrostu czy obniżeniem zdolności intelektualnych.
  • Witamina B3 (niacyna) – przy zbyt niskim jej poziomie możemy z kolei spodziewać się oznak ze strony naszych mięśni, które mogą być osłabione, a także ze strony naszej skóry, na której mogą wystąpić zmiany w formie pelagry.
  • Witamina B5 (kwas pantotenowy i koenzym A – aktywna forma) – w tym przypadku niedobór może dać się nam we znaki w formie m.in. skurczy, wypadania włosów, zmian skórnych, problemów ze wzrokiem i snem. 
  • Witamina B6 (pochodne pirydyny) – oprócz niektórych wspólnych objawów z witaminą B5, możemy wyróżnić jeszcze apatię lub nerwowość, drętwienie kończyn, kłopoty z koncentracją i zaburzenia snu.
  • Witamina B7 (biotyna) – za niska podaż biotyny w naszej diecie może spowodować u nas spadek nastroju, zmęczenie i senność, pogorszenie kondycji skóry i włosów, wymioty oraz biegunkę i wiele innych.
  • Witamina B9 (kwas foliowy) – niedobór kwasu foliowego wyraża się w postaci anemii, zaburzeń budowy nabłonka jelitowego oraz ryzykiem zaburzeń rozwoju ciąży.
  • Witamina B12 (kobalamina) – zbyt niski poziom witaminy B12 powoduje szereg objawów ze strony układu nerwowego (w tym także psychiatryczne) oraz pokarmowego i skóry. 
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.