Loading...
Jedzenie

Orzechy pekan – wartości odżywcze, kalorie

Orzechy pekan wlasciwości

Pekan to orzech pochodzących z północnego Meksyku i południowych Stanów Zjednoczonych. Orzechy pekany to odżywcza potęga pełna witamin i minerałów. Dzięki bogatemu, maślanemu smakowi i naturalnej słodyczy stanowią smaczną przekąskę. Mają szerokie zastosowanie w kuchni. Stanowią pyszną przekąskę i dodatek do wielu dań. Są tak uniwersalne, że pasują zarówno do potraw słodkich, jak i słonych. Jakie właściwości zdrowotne mają te orzechy? Jak można je wykorzystać w kuchni?

Historia orzechów pekan

Orzechy pekan po raz pierwszy stały się znane Europejczykom w XVI wieku. Pierwszymi Europejczykami, którzy zetknęli się z pekanami, byli hiszpańscy odkrywcy. Spotkali się z nimi na terenach dzisiejszej Luizjany, Teksasu i Meksyku.

Komercyjna produkcja orzechów pekan była powolna, ponieważ drzewa powoli dojrzewają i późno dostarczają owoców. Co ważniejsze, drzewa wyrosłe z orzechów jednego drzewa mają bardzo zróżnicowany charakter.

W Polsce na te orzechy mówi się też: orzesznik jadalny, orzesznik pekanowy oraz orzesznik owocowy. Słowo pecan pochodzi z języka Indian Algonkinów. Oznacza orzech, który jest zbyt twardy, aby zgnieść go dłonią. W Polsce gatunek ten jest niezwykle rzadko spotykany. Czasem jest sadzony w ogrodach botanicznych. Ze względu na zbyt trudne warunki atmosferyczne najczęściej przemarzają. Z tego względu w Polsce dostępne są w sklepach, do których są sprowadzane z innych krajów. Nie są najtańszymi z orzechów. Ich wartość odżywcza i korzyści zdrowotne są jednak tak duże, że warto je mieć w swojej kuchni.

Pecan. Wartości odżywcze i kalorie

Orzechy pecan zawierają aż 70 procent tłuszczu. Z tego aż 90% stanowią nienasycone kwasy tłuszczowe. Orzechy te zawierają białko (9%), błonnik (10%), węglowodany, wodę (5%).

W 100 gramach orzechów jest aż 690 kcal. Na 100 gram przypada aż 72 gram tłuszczu. 100 gram orzechów dostarcza: 410 mg potasu, 14 gramów węglowodanów, 10 gramów błonnika. To źródło witamin i minerałów.

Orzechy zawierają żelazo (2,3 mg), wapń (70 mg), magnez (121 mg). To źródło kwasy askorbinowego (1,1 mg), witaminy B6 (0,2 mg). Zwierają w sobie dużo witaminy E i kwasu elagowego. Ten typ orzechów zawiera najwięcej antyoksydantów spośród wszystkich przedstawicieli z rodziny orzechowatych. 

To właśnie te związki mają największy wpływ zdrowotny na nasz organizm. Wspomagają pracę wielu narządów, pomagają uniknąć wielu schorzeń i chorób cywilizacyjnych. Dodatkowo, wzmacniają skórę, włosy, paznokcie i spowalniają procesy starzenia.

Korzyści zdrowotne wynikające z jedzenia orzechów pekan

Orzechy pekan mają liczne korzyści zdrowotne. Surowe orzechy pekan są naturalnym źródłem białka, zdrowych tłuszczów i błonnika. Te składniki mogą pomóc Ci zachować energię i dobre samopoczucie przez cały dzień. Orzechy pekan są dobrym źródłem wapnia, magnezu i potasu, które pomagają obniżyć ciśnienie krwi.
Większość tłuszczu znajdującego się w orzechach pekan to zdrowy tłuszcz, nazywany tłuszczem jednonienasyconym. Spożywanie pokarmów zawierających tłuszcze nienasycone może pomóc obniżyć poziom złego cholesterolu.
Utrzymywanie niskiego poziomu cholesterolu zmniejsza ryzyko udaru lub zawału serca. Orzechy mogą pomóc w zapobieganiu chorobom serca u osób z cukrzycą.
Zjedzenie porcji orzechów zapewnia uczucie sytości. To ułatwia unikanie pokarmów o wysokiej zawartości węglowodanów i kontrolowanie poziomu cukru we krwi. Orzechy pekan mają bardzo niski indeks glikemiczny. Ich spożywanie nie powoduje skoku poziomu cukru we krwi, nawet u osób z cukrzycą. Spożywanie orzechów pekan może zrównoważyć skutki pokarmów o wyższym indeksie glikemicznym. Wtedy, gdy są spożywane jako część tego samego posiłku.
Orzechy pekan zawierają również tłuszcze Omega-3, które mogą pomóc złagodzić ból związany z zapaleniem stawów. Przyczyniają się one do zmniejszenia stanu zapalnego.
Swoje właściwości zdrowotne zawdzięczają minerałom i witaminom. Magnez, wapń, błonnik, witamina E i cynk w orzechach pekan również nadają orzechom właściwości przeciwzapalne.

Witaminy w orzechach pekan

Witamina A, witamina E i cynk, które znajdują się w orzechach pekan, wspierają układ odpornościowy. Dzięki temu organizm może zwalczać infekcje i naprawiać uszkodzenia. Orzechy pekan dostarczają również kwasu foliowego, są źródłem antyoksydantów. Mają one działanie przeciwnowotworowe. Przeciwutleniacze mogą pomóc chronić organizm przed uszkodzeniem komórek, które powoduje chorobę Alzheimera, chorobę Parkinsona i nowotwory. Ich korzyści zdrowotne są nieocenione. Dzięki nim wolniej starzeją się nasze komórki. To ma wpływ zarówno na to jak wyglądamy, jak i na to jak się czujemy. Im więcej będziemy ich przyjmować, tym lepiej będzie sobie radził nasz organizm.

Korzystny wpływ na funkcjonowanie mózgu

Spożywanie orzechów pekan ma korzystny wpływ na pracę mózgu. Wynika to z dużej zawartości kwasów tłuszczowych, które wspomagają regenerację komórek.

Dzięki zawartości witaminy E oraz wapnia orzechy pekan korzystnie wpływają na nastrój. Wspomagają redukcję uczucia niepokoju, koją nerwy. Można je spożywać w czasie napięcia przedmiesiączkowego. Uspokoją, poprawią samopoczucie. Polifenole zawarte w orzechach mają korzystny wpływ na funkcje pamięci. Dzieje się tak ze względu na zwiększenie poziomu dopaminy, która ma kluczowe znaczenie dla funkcji pamięci. Orzechy mogą wspomagać koncentrację, korzystnie wpływają na umiejętności rozwiązywania problemów.

Należy je spożywać regularnie. Najlepiej, jeśli są częścią zdrowej i zbilansowanej diety oraz zdrowego trybu życia. Mają one liczne korzyści zdrowotne. Wspomagają pracę całego organizmu i przyczyniają się do poprawy jego funkcjonowania. 

Orzechy pekan. Przepisy na słodko

Orzechy pekan są bardzo dobrym dodatkiem do różnego typu słodkich przekąsek i deserów. Kawałkami orzechów można posypać lody o dowolnym smaku. Najlepiej jednak będą się łączyły ze smakami: orzechowymi, śmietankowymi, bakaliowymi. Idealnie pasują do lodów o smaku słony karmel. Szczególnie jeśli same zostaną skarmelizowane.

Karmelizacja orzechów jest niezwykle prosta i polega na odpowiednim smażeniu ich na maśle. Orzechy można też dodawać do słodkich obiadów i kanapek. Można nimi posypać naleśniki.

Po zmieleniu stworzą masło orzechowe. Takim masłem można smarować kanapki dziecku albo potraktować je jako nadzienie do naleśnika. Masło orzechowe można w gotowej formie kupić w sklepie. Ma ono słodki, maślany smak. To świetna przekąska dla dziecka.

Orzechy pekan na słodko – tarta

Tarta z orzechami Pekan
Źródło: https://pixabay.com

Orzechy pekan świetnie się nadadzą do zrobienia tarty orzechowej. Potrzebne składniki to: jajka, masło, mąka, woda, cukier i odrobina soli. Składniki łączymy i wyrabiamy z nich ciasto.

Na taką podstawę nakładamy masę przygotowaną z orzechów pekan, migdałów, masła, rodzynek, mleka i melasy. Można dodać przyprawy do smaku. Najlepiej sprawdzą się: kardamon, cynamon i pieprz. Może je dodać do innych ciast. Świetnie smakują, jako uzupełnienie babeczek bananowych. Warto je także dodać do słodkich placków przygotowywanych z batatów. Bataty należy upiec i ostudzić. Do puree dodaje się jogurtu naturalnego, jajek, oleju kokosowego, cukru, a także gałki muszkatołowej i skórki z pomarańczy.

Następnie należy dodać mąkę wymieszaną z proszkiem do pieczenia i solą. Wszystko należy dokładnie wymieszać, aż stworzy jednolitą masę. Potem masę należy rozlać na rozgrzanym oleju i smażyć. Do gotowych placków doskonale pasują orzechy pekan w połączeniu z bananem i rodzynkami. Można je też dodawać do koktajli, owsianek, jogurtów.

Różne wersje pekanów

Orzechy pekan można również opiekać. Zyskują one wtedy niesamowity smak i aromat. Zwykłe lub przyprawione orzechy pekan można upiec bardzo szybko w piekarniku albo usmażyć patelni. Należy je smażyć tak długo, aż się zrumienią i będą chrupiące. W zaledwie 10 minut z łatwością przygotujesz tę zdrową i chrupiącą przekąskę.

Orzechy w tej formie sprawdzają się też jako dodatek do wielu dań. Opiekanie orzechów pekan w piekarniku wydobywa wiele z ich naturalnego, orzechowego aromatu i nadaje chrupkości.

Pyszna jest sałatka z siekanego jarmużu z orzechami pekan, pomarańczą, szynką parmeńską i oliwą z oliwek. Przed pieczeniem wrzuć orzechy pekan do roztopionego masła lub oliwy z oliwek, aby uzyskać maślany smak. Dodaj trochę soli morskiej, aby nadać prażonym orzechom więcej smaku. Świetnie sprawdzą się też przyprawy: sól czosnkowa, papryka, przyprawa czarna lub przyprawa do taco. Jeśli dodajesz masło, olej lub przyprawy, wrzuć orzechy pekan do tej mieszanki przed pieczeniem. Upieczone orzechy można też zmiksować. Z tak przygotowaną masą świetnie smakują tosty.

Orzechy pekan doskonale komponują się z różnymi sałatkami. Pasują do wędzonego łososia, szpinaku i pestek dyni. Świetnie sprawdzą się, jako dodatek do mięs i ryb. Pokruszonymi orzechami można posypać żeberka w sosie miodowym. Razem z żurawiną mogą stać się dodatkiem do polędwiczki. 

Orzechy pekan mają swoje zastosowanie w kuchni bezmięsnej. Stanowią istotne źródło składników odżywczych. Dobrze się komponują z wege mięsem z grochu. Takie wege mięso wystarczy odpowiedzi doprawić i wrzucić na patelnię z dodatkiem oliwi i czosnku. Do tego należy dorzucić pokruszone orzechy pekan. Można podawać z buraczkami ćwikłowymi i ziemniakami. Można je wkomponować w potrawy kwaśne, ostre, słone, słodkie. Pasują do wszystkiego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.