Loading...
Jedzenie

Pierś z kurczaka kcal i wartości odżywcze. Pomysły na fit kurczaka w kuchni!

Dania z piersi z kurczaka

Kurczak jest najczęściej goszczącym mięsem w naszej kuchni. Nic dziwnego! Jego przygotowanie jest banalnie proste, a smak na tyle łagodny, że doskonale komponuje się z innymi składnikami dań. Może stanowić podstawę smacznego, pełnowartościowego posiłku, ale być również jednym z elementów potrawy. Jest niskokaloryczny i posiada niedużą ilość tłuszczu, dlatego jest chętnie spożywany przez osoby na dietach redukcyjnych. W jakiej formie pierś z kurczaka jest najzdrowsza? Ile kalorii ma filet, a ile pozostałe części kurczaka? Zapraszamy do lektury!

Ile kalorii ma filet z piersi kurczaka?

Kurczak jest mięsem niezwykle łagodnym w smaku, a jego wysoka zawartość białka pozwala na jego spożywanie nawet osobom na restrykcyjnych dietach odchudzających. Jest to mięso, które najczęściej gości w jadłospisie sportowców oraz osób dbających o linię.

Kurczak, a szczególnie pierś z kurczaka bez skóry, jest dobrym źródłem pełnowartościowego białka. Można go przyrządzić na wiele sposobów i to od nich zależy, czy potrawa będzie niskokaloryczna i dietetyczna.

Ile kalorii ma pierś z kurczaka i ile białka ma kurczak?

Filet kurczaka bez skóry w 100 g posiada niespełna 100 kcal. To tyle samo, co jeden banan, duże jabłko czy szklanka coli! W stugramowej porcji fileta z piersi kurczaka znajdziemy aż 21 g białka, co czyni go jednym z najbardziej bogatych w białko mięs. Co warto zaznaczyć, pierś z kurczaka bez skóry ma tylko 1 g tłuszczu, więc jest to mięso niezwykle chude i dietetyczne. Kurczak jest dobrym źródłem wielu składników mineralnych, takich jak potas, wapń, fosfor i magnez.

Ile kalorii mają pozostałe części kurczaka i czy także są tak niskokaloryczne? Ile białka ma kurczak?

Okazuje się, że nie każdy element kurczaka ma taką samą ilość kalorii i tłuszczu. Oto ilość kalorii w 100 g surowego produktu przed obróbką termiczną.

  • Udo z kurczaka ze skórą posiada 160 kcal, 17 g białka i 10 g tłuszczu.
  • Udo z kurczaka bez skóry to 125 kcal, 18 g białka i 18 g tłuszczu.
  • Podudzie z kurczaka ze skórą posiada 161 kcal, 19 g białka i 9 g tłuszczu.
  • Serca z kurczaka dostarczają 153 kcal, 15,5 g białka i 9,3 g tłuszczu.
  • Podudzie z kurczaka bez skóry dostarcza 120 kcal, 21 g białka i 3 g tłuszczu.
  • Ćwiartka kurczaka posiada 170 kcal, 17 g białka i 11,6 g tłuszczu.
  • Skrzydełko z kurczaka dostarcza 186 kcal, 19 g białka i 12 g tłuszczu.
  • Żołądki z kurczaka mają 115 kcal, 18 g białka i 4 g tłuszczu.

Jak widać, każda część kurczaka posiada stosunkowo niedużą ilość kalorii, w porównaniu do wieprzowiny i wołowiny. Pierś z kurczaka bez skóry to mięso najmniej kaloryczne. Natomiast by zachowało swoje dietetyczne właściwości, nie powinno się go podawać z tłustymi i ciężkostrawnymi dodatkami.

Jeżeli nie dbamy o linię i nie jesteśmy na diecie odchudzającej, wybór metody przygotowania i dodatków do mięsa zależy do naszych osobistych preferencji. Wybór części z kurczaka bez skóry pozwoli nam na dostarczenie niezbędnych aminokwasów i białka do naszej diety.

W jaki sposób przygotować kurczaka?

Przygotowana pierś z kurczaka
Źródło: Pexels.com

Kurczak jest mięsem delikatnym, co pozwala na jego przygotowanie na wiele sposobów. Możemy go przyrządzić na patelni, w piekarniku, ugotować na parze lub wśród jarzyn w bulionie. Im mniej tłuszczu użyjemy do przyrządzenia dania z drobiem, tym mniejszą ilość kalorii dostarczy. Wiemy już, ile kalorii ma filet z kurczaka, natomiast musimy uświadomić sobie, jak dodatek oleju podczas smażenia lub marynowania wpływa na finalną zawartość kalorii w potrawie.

Jedna łyżka oleju rzepakowego dostarcza około 80 kcal. Taka ilość jest w zupełności wystarczająca, by usmażyć mięso. Niestety bardzo często olej na patelnię wlewamy na oko, nie zastanawiając się, jak może podbić to kaloryczność potrawy. Jeżeli chcemy mieć kontrolę nad dodawanym olejem do smażenia, warto zaopatrzyć się w wagę kuchenną lub miarkę. Pozwoli to zachować większą dyscyplinę podczas gotowania.

Pierś z kurczaka bez tłuszczu

Metodą gotowania, która nie powoduje wzrostu kaloryczności fileta z piersi kurczaka, jest smażenie bez tłuszczu, na patelni z powłoką teflonową. Smażona pierś zachowuje swoje walory smakowe, a dodatek ulubionych ziół rekompensuje brak dodanego tłuszczu. Innym rekomendowanym sposobem jest gotowanie piersi na parze. Może nam w tym celu posłużyć dedykowany do tego garnek lub po prostu metalowe sitko umieszczone nad garnuszkiem.

Kurczaka możemy również upiec w piekarniku, w całości lub podzielić na części. Jedną z najpowszechniejszych metod jest przyrządzenie mięsa z rożna. Mięso upieczone w ten sposób jest niezwykle soczyste, smaczne i aromatyczne. Kurczak z rożna w 100 g ma 260 kcal, a na jego wyższą kaloryczność wpływa to, że pieczony jest wraz ze skórą. Na szczęście, możemy bez obaw spożywać kurczaka w takiej formie, pozbywając się na talerzu upieczonej skóry.

Pomysły na fit przepisy z kurczakiem

Będąc na diecie, kurczak jest obowiązkową pozycją w jadłospisie. Filet z kurczaka jest dobrym źródłem białka, nie posiada węglowodanów i prawie w ogóle tłuszczu. Aby kurczak zachowywał swoje wszystkie cenne minerały oraz właściwości odżywcze, musi być kupowany w sprawdzonych miejscach.

Szczególne polecane są dobre sklepy mięsne oraz sklepy z żywnością ekologiczną, gdzie nabędziemy kurczaka bez antybiotyków i chemii. Niestety, drób kupowany w marketach cechuje się niską jakością, co objawia się gorszym wyglądem mięsa, a niekiedy także złym zapachem. Mięso z marketu jest o wiele tańsze i łatwiej dostępne, natomiast kurczaki są faszerowane antybiotykami, by rosły szybciej, co znacznie obniża cenę masowej hodowli.

W jaki fit sposób przygotować kurczaka, by był smaczny i łatwy w przyrządzeniu?

Pierś z kurczaka z rozmarynem
Źródło: Pexels.com

Poznaj najlepsze propozycje na fileta z kurczaka!

  • Filet z kurczaka bez skóry smażony bez oliwy w sosie jogurtowym. To doskonała obiadowa propozycja dla osób na diecie, ale nie tylko! Filet smażymy bez dodatku tłuszczu, a sos przygotowujemy z greckiego jogurtu naturalnego. Aby sos nie był mdły, warto dodać do niego ostrą paprykę, świeżo mielony pieprz i ulubione zioła. Komponuje się dobrze z ryżem lub ziemniakami.
  • Pierś z kurczaka w warzywach z piekarnika. W tym przypadku kurczaka należy doprawić ulubionymi przyprawami a warzywa takie jak marchew, kukurydzę czy cukinię pokroić. Wszystkie składniki trzeba umieścić w brytfance lub naczyniu żaroodpornym i piec w piekarniku nagrzanym do 220 stopni przez około 30 minut.
  • Filet z kurczaka w sosie BBQ. Jest to sposób bez wykorzystania oliwy, więc danie jest smaczne i niskokaloryczne. Wystarczy pierś dokładnie umyć, oczyścić z błonek i natrzeć sosem BBQ. Jeszcze lepszy efekt i bardziej wyrazisty smak uzyskamy, gdy zamarynowaną w sosie pierś odstawimy do lodówki na kilka godzin. Tak przygotowany drób pieczemy w rękawie do pieczenia w 200 stopniach przez około 40 minut.
  • Potrawka warzywna z kurczakiem. To dobry pomysł na wykorzystanie resztek warzyw z naszej lodówki. Kurczak dobrze współgra z większością warzyw, więc możemy go z powodzeniem użyć w potrawach jednogarnkowych. Wystarczy filet pokroić w kostkę, doprawić dowolnymi przyprawami i usmażyć. Smażona pierś z curry, papryką wędzoną i ziołami uzupełni każde warzywne danie. Potrawkę możemy przygotować z warzywami mrożonymi, ale także świeżymi, szczególnie sezonowymi. Dobrym dodatkiem do tego typu dań jest ryż.

Jakie jeszcze pomysły na kurczaka w kuchni wykorzystać?

  • Dietetyczne kotlety mielone z kurczaka. Kto powiedział, że mielone zawsze muszą być kaloryczne i tłuste? Wystarczy, że wieprzowe mięso zastąpimy zmielonym kurczakiem, na przykład piersią, by znacznie odchudzić kotlety. Nie musimy do mięsa dodawać namoczonej bułki. Wystarczy zeszklona cebulka, sól, pieprz i dobrej jakości mięso, bez antybiotyków. Kotlety można panierować w bułce tartej i mące, natomiast to dodaje im prawie 150 kalorii. Polecamy spróbować kotletów bez panierki, tzw. oszukanych mielonych. Wystarczy z mięsa uformować kształt przypominający mielone i usmażyć na niedużej ilości oleju rzepakowego. Do mięsa możemy dodać świeżą natkę pietruszki, koperek czy drobno posiekane warzywa. To zupełnie odmieni nasze danie i pozwoli delektować się mielonymi, bez obawy o wagę.
  • Pierś bez skóry smażona z serem i pieczarkami. Każdy z nas zna panierowanego kurczaka podawanego z pieczarkami i żółtym serem. Takie wydanie piersi jest przepyszne, ale bardzo kaloryczne i ciężkostrawne. Jeżeli lubimy połączenie pieczarek i sera z mięsem drobiowym, nie musimy z niego rezygnować. Wystarczy, że pieczarki usmażymy bez oliwy, na dobrej jakości patelni. Smażąc je na małym ogniu mamy gwarancję, że się nie przypalą i nie wysuszą. Żółty ser możemy zamienić na tej w wersji light, który ma znacznie mniejszą ilość kalorii. Mięsa z kolei nie panierujemy, a smażymy z dodatkiem przypraw, bez tłuszczu. W końcowym etapie wystarczy na filecie ułożyć pieczarki i pokryć je serem.

Kurczak z rożna — z czym podawać?

Kurczak z rożna jest jedną z naszych ulubionych potraw, na którą nie pozwalamy sobie codziennie, ponieważ jej przygotowanie zajmuje trochę więcej czasu. To świetna propozycja na niedzielny obiad z najbliższymi.

Z czym podawać kurczaka z rożna, by posiłek był pełnowartościowy i odżywczy? Przede wszystkim, serwując na talerzu mięso z rożna, nie możemy zapominać o zdrowych warzywach, które powinny stanowić podstawę każdego jadłospisu. Każde warzywo jest dobrym źródłem niezbędnych witamin i minerałów, co pozwala zachować zdrowie naszemu organizmowi. Sam kurczak z rożna jest skarbnicą białka. Zatem na talerzu nie może zabraknąć źródła złożonych węglowodanów, które są sprzymierzeńcem w diecie redukcyjnej. Mowa tu o ryżu pełnoziarnistym, kaszach oraz makaronach z pszenicy durum. Kurczak z rożna to również dobry dodatek do pełnoziarnistego pieczywa lub domowych frytek z piekarnika smażonych bez oliwy, lub z jej niewielką ilością.

Kurczaka z rożna można kupić na specjalnych stoiskach oferujących tego typu dania. My zalecamy przyrządzić kurczaka z rożna samodzielnie w domu! Nie jest to skomplikowane, więc poradzi sobie z tym nawet początkujący kucharz. Wystarczy dobrej jakości tuszka z kurczaka, sól, czosnek, majeranek, przyprawa do kurczaka bez glutaminianu sodu oraz dwie łyżki oliwy. Kurczaka należy dokładnie natrzeć oliwą wymieszaną z przyprawami i wstawić do nagrzanego do 180 stopni piekarnika na 1,5 godziny. Kurczak z rożna gotowy!

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.