Blog eksperckiJedzenieNowinki ze świata zdrowia

Piramida żywieniowa 2020 – na czym polega i jak ją odczytać? Poznaj zasady zdrowego żywienia!

Życie się zmienia, człowiek się zmienia, żywienie również się zmienia. Analiza zalecanych pokarmów na przestrzeni lat powoduje, że znacznie zmienia się podejście do sposobu odżywania się.

Jak powinniśmy się odżywiać?

O tym, jak powinien odżywiać się człowiek zaczęto zastanawiać się wraz z rozwojem przemysłu i nauki. W poprzednich wiekach żywienie człowieka było związane ściśle z szerokością geograficzną i zasobami matki Ziemi na danym obszarze. Nikt nie zastanawiał się nad tym, jakie pokarmy spożywać. Troską ludzkości było zabezpieczenie się w odpowiednią ilość pokarmów. Pamiętać należy, że zasoby żywnościowe są ściśle uzależnione od możliwości ich przechowywania. Kiedyś nie było lodówek, płody rolne i owoce przechowywano w ziemiankach lub piwnicach (w naszej szerokości geograficznej) oraz robiono zdrowe skądinąd kiszonki, marynaty i inne przetwory.

Zalecenia żywieniowe na przestrzeni lat

Pierwsze piramidy żywieniowe znacznie różniły się od współczesnych, lecz od początku zalecenia opracowywano w formie graficznej, gdzie u podstawy umieszczano produkty zalecane w największych ilościach, a na szczycie te najmniej akceptowane.

Białka, tłuszcze i węglowodany na początku XX wieku

Rozwój przemysłu i rolnictwa doprowadził do zmiany potrzeb żywieniowych. Mięso, w dawnych wiekach, niedostępne dla wielu grup ludności, stało się podstawą wyżywienia klasy robotniczej. Pierwsze piramidy żywieniowe u podstawy miały przede wszystkim mięso i jego przetwory. Białko, tłuszcze i węglowodany stanowiły rdzeń diet z początków ubiegłego wieku. Rozwinął się również przemysł przetwórczy, stąd konieczność utrwalania środkami konserwującymi.

Okazało się jednak, że wzrasta liczba zachorowań na mało popularne dawniej schorzenia – nowotwory i cukrzycę. Naukowcy szukając przyczyn znaleźli je w diecie. Od tamtej pory zaczęto konstruować piramidy żywieniowe, mające za zadanie modyfikację zdrowia za pomocą odpowiedniej diety. Ten proces trwa nadal. Kolejne produkty zmieniały swoje miejsce w piramidzie, niektóre całkowicie z niej wypadły.

Piramida żywieniowa 2020

W stosunku do poprzednich piramid, widać trzy kolosalne zmiany:

  • ruch to zdrowie,
  • cukier nie krzepi,
  • sól nie jest potrzebna.

Piętro 1

U podstawy piramidy żywieniowej 2020 nie ma żadnych pokarmów, lecz jest….aktywność fizyczna. Może być ona w dowolnej formie: sportu, spaceru, marszu, pływania, a nawet wchodzenia po schodach. Najważniejsze, by codziennie zapewnić sobie odpowiednią dawkę ruchu.

Piętro 2

Cukier znajduje się na drugim piętrze piramidy, lecz ….  ukryty w naturalnych produktach – warzywach i owocach, które poza sportem są podstawą aktualnej piramidy. Powinny stanowić połowę dziennej ilości pożywienia, w proporcjach 3/4 warzyw do 1/4 owoców.

Białego cukru przetworzonegow piramidzie na rok 2020 nie ma wcale. Nie ma ciast ani słodyczy. Cukier poza wszelką wątpliwością jest uznany za „białą truciznę”, odpowiedzialną za pandemię cukrzycy.

Piętro 3

Kolejne piętro to produkty zbożowe i orzechy. Najlepiej, według zaleceń specjalistów, by były one nieprzetworzone. Chleb pełnoziarnisty, płatki, orzechy i jadalne pestki przy zmniejszeniu spożywanej ilości białego pieczywa.

Piętro 4

Nabiał, czyli mleko i jego przetwory znajdują się bardzo wysoko. Nie należy przesadzać z jego ilością. Żywieniowcy zalecają ostrożność w spożywaniu tłustych serów, proponując zamianę na lżejsze twarogi i jogurty.

Piętro 5

Dopiero na tym piętrze znajduje się mięso i jaja oraz rośliny strączkowe. Przy czym z mięs najlepiej spożywać ryby i delikatne drobiowe, a z rzadka można pozwolić sobie na mięso czerwone.

Piętro 6

Na samym szczycie znajdują się tłuszcze z sugestią zamiany tłuszczy zwierzęcych na roślinne, czyli oleje.

Piramida żywieniowa 2020
Źródło: dietetycy.org.pl

Stałym zaleceniem jest picie wody, najlepiej około 2 litrów dziennie.

Na układ współczesnej piramidy żywieniowej ma wpływ rozwój nauki oraz problemy zdrowotne populacji ludzkich. Nauka nie ma wątpliwości – zdrowie publiczne jest silnie uzależnione od odżywiania się jednostek. Niektóre choroby, dziesiątkujące ludzkość – cukrzyca, otyłość, raki złośliwe, mają ścisły związek z dietą. Jedynym sposobem na poradzenie sobie z tymi problemami jest modyfikacja sposobu odżywiania się. Jak najwięcej warzyw i owoców, mało mięsa, najmniej  tłuszczy, rezygnacja z żywności przetworzonej. Wszystko to ma za zadanie powstrzymać plagę tych cywilizacyjnych schorzeń.

Autorka:
Dorota – specjalistka od żywienia publicznego.

Źródło:

  • http://www.izz.waw.pl/attachments/article/7/Piramida%20Zdrowego%20%C5%BBywienia%20i%20Aktywno%C5%9Bci%20Fizycznej%20Broszura.pdf

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.