Loading...
Jedzenie

Pistacje – właściwości odżywcze, kalorie

Solone pistacje indeks glikemiczny

Pistacje to jasnozielone orzechy, które charakteryzują się nieco słodkim smakiem i aromatem. Drzewa pistacjowe uprawiane są głównie w Turcji, Iranie i Kalifornii. Rosną tylko w odpowiednich warunkach, czyli w klimacie, gdzie zima jest krótka, a lato długie. Stanowią doskonałą przekąskę i składnik wielu dań. Regularne spożywanie orzechów pistacjowych pozytywnie wpływa na urodę, zdrowie i samopoczucie. Dodatkowo obniżają ciśnienie i przeciwdziałają zakwaszaniu organizmu. Jakie są inne korzyści ze spożywania pistacji? Czy można spożywać je, będąc na diecie redukcyjnej? Sprawdźmy!

Pistacje – wartości odżywcze i indeks glikemiczny. Ile kalorii mają pistacje?

Pistacje posiadają wiele prozdrowotnych właściwości. Zanim jednak przejdziemy do ich dobrego wpływu na nasze zdrowie, zastanówmy się, ile kalorii mają pistacje?

Jak wszystkie orzechy, cechują się dosyć wysoką kalorycznością, gdyż w 100 g produktu znajduje się 550 kcal. Orzechy te w prawie 70% składają się z tłuszczy, 20% białka i 10% węglowodanów. Ich smak jest uzależniający, co może prowadzić do spożycia wielu nadprogramowych kalorii. Nie oznacza to jednak, że pistacje nie są polecane podczas diety redukcyjnej!

Dzięki wysokiej zawartości tłuszczu są bardzo sycące. Poza tym, są bogatym źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, które są sprzymierzeńcem zdrowej i zbilansowanej diety. Z tego powodu, stanowią doskonałą propozycję jako przekąska lub drugie śniadanie. Należy jednak pamiętać, aby przed zjedzeniem pistacji zważyć je na wadze kuchennej, gdyż jedna garstka dostarcza aż 200 kalorii. Co ciekawe, pistacje kcal mogą być spożywane przez cukrzyków i osoby na dietach w insulinooporności. Bowiem pistacje indeks glikemiczny wynosi 18. Orzechy te cechują się dużą ilością błonnika, witamin i minerałów.

Dlaczego warto jeść pistacje? Jak pistacje wpływają na organizm?

Włączenie pistacji do swojego jadłospisu niesie szereg pozytywnych skutków na nasz organizm. Oprócz tego, że mają świetny smak i można je łączyć z mięsami, serami i owocami, wpływają niesamowicie korzystnie na zdrowie.

Jak na nasz organizm wpływają pistacje?

  • Odpowiedzialne są za utrzymanie prawidłowej gospodarki wodnej organizmu. Pistacje przeciwdziałają zakwaszeniu organizmu.
  • Obniżają ciśnienie krwi.
  • Obniżają cholesterol.
  • Wspomagają koncentrację.
  • Są silnym antyoksydantem, więc hamują procesy starzenia.
  • Działają przeciwzapalnie.
  • Zmniejszają ryzyko wystąpienia przedwczesnej menopauzy.
  • Niwelują ryzyko występowania chorób układu krążenia oraz nowotworom prostaty.
  • Wykazują pozytywne działanie na wzrok.
  • Dzięki wysokiej zawartości błonnika przeciwdziałają zaparciom i przyspieszają przemianę materii.
  • Spożycie pistacji zwiększa ilość korzystnych dla jelit bakterii.

Jakie witaminy mają orzechy pistacjowe?

Pistacje to skarbnica wielu niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu witamin i minerałów. Warto wprowadzić je do swojej diety jako samodzielną przekąskę między posiłkami, ale także dodając je do śniadania czy obiadu. Oto wykaz aminokwasów, które występują w pistacjach, będące powodem, by wprowadzić je do swojej diety:

  • Alanina, która wpływa pozytywnie na budowanie masy mięśniowej.
  • Arginina, regulująca pracę serca i działająca pozytywnie na układ pokarmowy.
  • Cystyna, odpowiedzialna za utrzymanie prawidłowego poziomu cukru we krwi.
  • Fenyloalanina, poprawiająca koncentrację i działająca antydepresyjnie.
  • Glicyna, niwelująca uczucie głodu i poprawiająca jakość snu.
  • Histydyna, stymulująca prawidłowe działanie układu odpornościowego.
  • Izoleucyna, podnosząca poziom energii.
  • Kwas asparaginowy, ułatwiający uczenie się i poprawę koncentracji.
  • Kwas glutaminowy, który zwiększa proces zapamiętywania.
  • Leucyna, poprawiająca odporność i przeciwdziałająca miażdżycy.
  • Lizyna, zwiększająca odporność i łagodząca objawy przeziębienia.
  • Metionina, pomagająca łagodzić bóle reumatyczne.
  • Prolina, przyspieszająca proces gojenia ran.
  • Seryna, wspomagająca kondycję umysłową.
  • Treonina, zapobiegająca gromadzeniu się w wątrobie tłuszczu.
  • Tryptofan, wspomagający proces odchudzania.

Co więcej, pistacje jako jedyne orzechy zawierają karotenoidy, które w znaczny sposób zmniejszają ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej, która odpowiedzialna jest za ostre widzenie. 

Pistacje w miażdżycy i chorobach serca

Udowodniono, że włączenie do swojej diety pistacji, znacznie zmniejsza ryzyko wystąpienia miażdżycy i chorób serca. Pistacje zawierają jednonienasycone kwasy tłuszczowe, głównie kwas oleinowy. Spożywanie produktów o takich właściwościach odżywczych powoduje, że minimalizujemy ryzyko wystąpienia choroby niedokrwiennej serca. Ponadto, kwas oleinowy odpowiedzialny jest za zmniejszenie stężenia złego cholesterolu całkowitego.

W diecie mającej na celu poprawienie funkcjonowania układu krążeniowego należy wprowadzić produkty o niskim ładunku glikemicznym, mianowicie zielone świeże warzywa, pełnoziarniste makarony, pieczywo oraz kasze i oleje.

Cena pistacji w Polsce

Drzewka pistacjowe w ciągu roku produkują zaledwie 30 kilogramów suchych orzechów. Najbardziej obfite plony pojawiają się dopiero po 20 latach! Z racji tego, że są one niezwykle delikatne, ich sortowanie nie odbywa się przy pomocy maszyn, a przy pomocy ludzkich rąk. Proces polega na potrząsaniu drzew, podczas którego należy uważać, by owoc nie uderzył o ziemię. Wówczas traci znacznie na jakości, gdyż jest zabrudzony. Co więcej, drzewa pistacjowe wydają nieregularne plony. Co to oznacza? Oznacza to, że jednego roku plony mogą być bardzo obfite, a innego niewielkie. Po zasadzeniu drzewa dopiero po upływie 5 lat można zauważyć pierwszy owoc pistacjowy.

Nie we wszystkich rejonach świata pistacja może rosnąć. Potrzebuje specjalnych warunków, szczególnie długiego i gorącego lata i jak najniższej wilgotności powietrza. Obecnie, USA (stan Kalifornia, Teksas, Nowy Meksyk i Arizona) i Iran stanowią aż 75% produkcji światowej tych jasnozielonych orzeszków. Pozostałymi krajami, gdzie rosną pistacje, jest Afganistan, Włochy, Chiny, Syria, Grecja i Turcja.

W Polsce możemy kupić solone pistacje paczkowane lub występujące na wagę, luzem. Ich cena nie jest niska i w dużej mierze zależy od tego, gdzie je kupimy. Najkorzystniejszym rozwiązaniem jest zakup przez Internet, gdzie ich cena jest znacznie niższa niż stacjonarnie. Kupując pistacje w opakowaniu zamkniętym, mamy gwarancję wysokiej jakości i tego, że smak i aromat orzechów będzie mocno wyczuwalny. Nie polecamy kupować pistacji w popularnych marketach, w których jest możliwość zakupu pistacji na wagę.

Pistacje prażone występują w plastikowych witrynach, gdzie mogą być dotykane przed zakupem przez wiele klientów sklepu. Takie pistacje mają mniej wyczuwalny zapach, a ich świeżość pozostawia wiele do życzenia. Ponadto, pistacje z marketów nie mają określonej daty, do kiedy orzechy należy spożyć. Co więcej, nie wiemy, jak długo są już narażone na działanie sklepowego oświetlenia i kurzu.

Jak wykorzystać pistacje?

Pistacje kalorie
Źródło: Pexels.com

Pistacje prażone mogą być spożywane jako samodzielna przekąska, która wielu osobom na dietach zastępuje niezdrowe przekąski, takie jak chipsy czy popcorn. Warto jednak zaznaczyć, że ich zastosowanie i niski ładunek glikemiczny, pozwalają na uzupełnienie nimi każdego posiłku w ciągu dnia.

Pistacje solone mogą być dodatkiem do tradycyjnej deski serów. Świetnie komponują się ze słonymi wędlinami oraz winogronem czy oliwkami. To również dobry i smaczny dodatek do sałatek. Dokłada smaku awokado i nadaje zupełnie nowego wyrazu sałatce z kurczakiem. Z racji tego, że pistacje kcal mają sporo, warto zestawiać je z produktami o niskiej zawartości kalorii, na przykład z arbuzem, rukolą czy odtłuszczonym serem typu feta.

Oprócz dodatku do dań wytrawnych, pistacje warto jeść w daniach na słodko. Orzeszki pistacjowe to dobre uzupełnienie deserów, szczególnie ciast. Jako jedyne tak rewelacyjnie komponują się z kruchym ciastem i karmelizowanymi gruszkami, tworząc deser podbijający nawet najbardziej wysublimowane podniebienie. Pistacje solone są chętnie komponowane z daniami wegańskimi i wegetariańskimi, w których stanowią dobre źródło tłuszczu.

Pistacje to podstawowy składnik mrożonego włoskiego deseru, w którym idealnie komponują się z bitą śmietaną i białkiem w postaci bezy. Równie dobrze urozmaicają tradycyjny sernik czy tartę na kruchym cieście. Pamiętajmy jednak ile kalorii, mają pistacje. Jeden kawałek ciasta z pistacjami może dostarczyć nawet 500 kalorii!

Masło pistacjowe – przepis

Jedną z najpopularniejszych metod wykorzystania pistacji jest zrobienie z nich masła pistacjowego. Każdy z nas zna masło orzechowe z orzeszków ziemnych, którym można urozmaicać śniadaniową owsiankę czy omlet. Jeżeli znudził nam się smak tradycyjnego masła, możemy samodzielnie w domu zrobić masło z pistacji! Wystarczy solone pistacje bez łupin umieścić w kielichu blendera i zmielić na gładką masę. W tym celu również mogą nam posłużyć pistacje bez soli, które pozwolą zrobić masło pistacjowe o niższej zawartości soli. Takim masłem pistacjowym możemy posmarować kromki chleba, dodać do śniadań na słodko lub naleśników z serem. Należy jednak pamiętać, że przygotowując samodzielnie masło pistacjowe, musimy posiadać blender o wysokiej mocy, gdyż urządzenia o niskiej mocy mogą podczas mielenia się przegrzać i spalić.

Pistacje a uroda

Oprócz tego, że pistacje wykazują pozytywny wpływ na zdrowie, warto je jeść również ze względu na naszą urodę. Orzechy te, dzięki zawartości wielu witamin i minerałów, znacznie opóźniają procesy starzenia skóry. Niwelują negatywne działanie wolnych rodników, które powodują wiotczenie skóry i utratę elastyczności.

Pistacje solone posiadają również pochodne witaminy E, które przyczyniają się do hamowania rozwoju nowotworów, w tym raka skóry. Miedź zawarta w orzechach pistacjowych pozwala utrzymać włosy w nienagannej kondycji, hamując utratę koloru i matowienie kosmyków. To najważniejsze z argumentów, świadczących o tym, dlaczego warto jeść pistacje. Wprowadzając je do swojej diety mamy gwarancję, że dostarczymy niezbędnych kwasów tłuszczowych i witamin, wpływających korzystnie na kondycję całego organizmu.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.