Leki i suplementyNowinki ze świata zdrowia

Probiotyk. Jaki wybrać?

probiotyki

Zacznę od wyjaśnienia czym jest probiotyk. Według obowiązującej definicji FAO/WHO z 2001 roku: Probiotykami są żywe drobnoustroje, które podane w odpowiedniej ilości wywierają korzystny wpływ na zdrowie gospodarza.

Jakie cechy powinien wykazywać probiotyk?

Do cech probiotyku zaliczamy:

  • Dobre właściwości adhezyjne ( przyczepia się) do nabłonka jelita.
  • Łatwo kolonizuje przewód pokarmowy.
  • Jest bezpieczny dla człowieka i wywiera korzystny wpływ na organizm.
  • Jest odporny na niskie pH soku żołądkowego oraz działanie żółci.
  • Wykazuje działanie antagonistyczne wobec bakterii patogennych przewodu pokarmowego.

Jak wybrać najlepszy probiotyk?

Przede wszystkim wybierajmy LEK a nie suplement diety!

Cechy leku:

  • Producent gwarantuje do końca daty ważności określoną, minimalną ilość żywych bakterii w produkcie,
  • udowodnione działanie i bezpieczeństwo mikroorganizmów,
  • dokładnie określona nazwa i oznaczenie szczepu, np. Lactobacillus helveticus R0052, Saccharomyces Boulardii CNCM I-745; ( nie wystarczy samo Lactobacillus helveticus czy Saccharomyces Boulardii),
  • na opakowaniu powinna widnieć informacja na temat zastosowania oraz sposób przechowywania.

Obecnie na rynku spotykamy przede wszystkim probiotyki jako suplement diety. Dlaczego?Przede wszystkim jest to łatwiejszy i szybszy sposób dla producenta, aby wprowadzić produkt na rynek.

Czy każdy suplement diety jest zły?

Niekoniecznie. Jednak ze względu na brak wystarczających danych owe produkty są wielką niewiadomą. Nie mamy wiedzy na temat zawartości danej tabletki, kapsułki czy proszku. Nie wiemy czy zostały użyte odpowiednie szczepy, we właściwej ilości oraz czy dane bakterie są żywe.

Wskazania do zażycia probiotyku leku:

  • przebyta antybiotykoterapia,
  • zarażenie patogenami,
  • kuracja wspomagająca leczenie biegunek.
bakterie, probiotyki
Źródło: pixabay.com

Ogólnie dostępne leki probiotyki do doustnego stosowania:

  • Lakcid,
  • Lakcid Forte,
  • Enterol,
  • Lacidofil.

UWAGA: Nie znajdziemy probiotyku LEKU na wzmocnienie odporności.

O czym należy pamiętać?

Probiotyki należy przechowywać w niskiej temperaturze (lodówce)!, która bezpośrednio wpływa na wydłużenie przeżywalności bakterii. Wyjątkiem jest szczep Saccharomyces Boulardii CNCM I-745 (wystarczy temp. pokojowa).

Unikajmy mieszanek wielu szczepów. Mogą źle na siebie oddziaływać. Lepiej zażywać probiotyk zmieniając co jakiś czas (kilka tygodni/ miesięcy) szczep bakterii.

Obserwujmy organizm i jego reakcję na dany probiotyk.

Wybierajmy produkt po badaniach klinicznych.

Jak już napisałam powyżej, probiotyki wywołują dobroczynne działanie na stan mikroflory jelitowej a tym samym na stan naszego zdrowia. Zdecydowanie zachęcam po sięganie za lek z udowodnionym działaniem i składem.

Jeżeli już decydujemy się na suplement diety, miejmy świadomość, iż im świeższy produkt tym lepiej dla nas. Wraz z upływem czasu ilość bakterii może zanikać. Niestety ten proces nie jest objęty kontrolą.

Artykuł napisała:
Dietetyk kliniczny, Psychodietetyk,
Katarzyna Szatiło,
Tel. 737165528,
FB Dietetyk kliniczny, Psychodietetyk Katarzyna SZatiło.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.