Sport

Rower szosowy, jak wybrać?

Rower szosowy

Jaki wybrać dobry rower szosowy? Nie jest to łatwe zadanie, obecnie rowery mocno różnią się od siebie ceną i rodzajem wyposażenia. Podpowiemy Wam jakie cechy powinna mieć dobra szosówka i jak dobrać ramę, która zapewni komfort jazdy.

Jaki wybrać dobry rower szosowy? Nie jest to łatwe zadanie, obecnie rowery mocno różnią się od siebie ceną i rodzajem wyposażenia. Podpowiemy Wam jakie cechy powinna mieć dobra szosówka i jak dobrać ramę, która zapewni komfort jazdy.

Dla kogo przeznaczony jest rower szosowy?

To z pewnością sprzęt dla wielbicieli zdrowego stylu życia, prędkości i wszystkim nam kojarzy się z poczciwą kolarzówką. Tak w istocie jest – rower szosowy jest lekki, ma cienkie opony z niskim oporem toczenia i kierownicę w kształcie charakterystycznego „baranka”. Z biegiem lat ten typ roweru mocno ewoluował i teraz poza klasycznymi modelami mamy: szosówki aero – tylko do ścigania, endurance, czyli rower szosowy z komfortową pozycją do jazdy, oraz Gravel, czyli szutrówkę – rower, którym pojedziesz zarówno po szosie, jak i po lesie.

Jaką szosówkę kupić?

Najlepiej zdecydować się na rower na miarę swoich potrzeb. Jeśli chcesz zacząć przygodę ze ściganiem kup szosówkę do tego przeznaczoną. Jeśli chcesz uprawiać kolarstwo szosowe dla przyjemności najlepszy będzie komfortowy endurance. Dla tych, którzy lubią zjechać z szosy do lasu najlepszy będzie Gravel.

Na co zwracać uwagę wybierając rower szosowy

Rama to podstawa, więc właśnie od niej zaczniemy. Powinna być jak najlżejsza, więc lepiej wybrać aluminiową, czy zainwestować w włókno węglowe? Carbonowe ramy rzeczywiście są niesamowicie lekkie i sztywne, przy czym carbon świetnie pochłania drgania, ale rowery na tych ramach to górna półka cenowa. Rowery tańsze będą zbudowane na ramie z aluminium. Nowoczesne techniki obróbki tego materiału np. hydroformowanie – pozwalają uzyskać masę ramy niewiele większą niż odpowiednik z carbonu.

Kolejnym istotnym aspektem jest geometria ramy. Od tego jakie długości mają poszczególne rury, z których składa się rama zależy to w jakiej pozycji będziemy jechać na rowerze. Im dłuższa górna rura, tym bardziej pochylona będzie sylwetka rowerzysty. Jeśli zatem chcemy skupić się na osiągach i zależy nam na szybkim rowerze szosowym wybieramy rower z długą rurą górną. Jeśli zależy nam na komforcie jazdy powinniśmy kupić rower z krótszą rurą główna i dłuższym wspornikiem kierownicy.

Osprzęt i wyposażenie roweru szosowego

Kupując rower szosowy zwróćmy uwagę na opony – powinny to być modele cienkie, a bieżnik musi zapewniać niskie opory toczenia. Dzięki temu nasz rower będzie gładko sunąć po asfalcie i szybko się rozpędzi.

Hamulce powinny być mocne, z płynną modulacją, która pozwoli na precyzyjną kontrolę prędkości. Niewielki nacisk na dźwignię hamulca powinien powodować, że rower zaczyna zwalniać. Rowery szosowe najczęściej wyposażone są w lekkie hamulce Dual Pivot, ale dostępne są również rowery szosowe wyposażone w hamulce tarczowe. Ich zaletą jest przede wszystkim odporność na działanie czynników zewnętrznych. Zdecydowanie skuteczniej hamuje się nimi na mokrej nawierzchni i nie powodują wycierania obręczy.

Napęd powinien zapewniać nam dobry transfer energii i płynną zmianę biegów. Najlepszym rozwiązaniem na początek będzie kompaktowa korba 50/34 i do tego kaseta o zakresie 11-30. Tutaj nie warto przepłacać – modele ze średniej półki mają osprzęt, który pozwala osiągnąć możliwości, jakie oferują rowery szosowe w cenach powyżej 10 tysięcy złotych. Żeby zapewnić sobie wygodne sterowanie napędem warto kupić szosówkę wyposażoną w klamkomanetki do zmiany biegów.

Jak dobrać rozmiar ramy roweru szosowego

Rower szosowy kupujemy po to, aby pokonywać duże odległości. Musi być dobrze dopasowany, żeby jazda sprawiała nam przyjemność. Ramy rowerów mają różne rozmiary, dlatego zanim wybierzemy odpowiednią dla siebie sami musimy się dokładnie pomierzyć. Szczególnie jeśli kupujemy rower w sklepie internetowym, powinniśmy dokładnie sprawdzić swoje wymiary przed zakupem. Warto skontaktować się z doradcą ze sklepu rowerowego, który udzieli nam niezbędnych informacji.

Nie tylko wzrost ma znaczenie, bo osoby tego samego wzrostu mogą znacznie różnić się anatomią. Najważniejszym wymiarem będzie tutaj przekrok, czyli długość nogi po stronie wewnętrznej. Stajemy w lekkim rozkroku, między nogi wkładamy książkę i przesuwamy maksymalnie w górę (ale tak, żeby nie powodowała dyskomfortu). Miarkę ustawiamy pod kątem prostym do podłoża i mierzymy odległość od podłogi do grzbietu książki. Do otrzymanego wyniku dodajemy ok 1,5 cm na buty szosowe. Następnym etapem jest przemnożenie wymiaru przez 0,26, aby otrzymać wynik w calach, lub przez 0,66, aby otrzymać wynik w centymetrach. Otrzymany wynik to rozmiar ramy naszego roweru. Prawidłowo dobrany sprawia, że jazda będzie bezpieczna i komfortowa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.