Loading...
JedzenieZdrowie

Sałata – kalorie i wartości odżywcze

Zielona sałata wartości odżywcze

Sałata dodaje koloru naszym potrawom. Z przyjemnością używa się jej do sałatek i kanapek, czy koktajli witaminowych. Oprócz przyjemności estetycznych sałata jest korzystna dla naszego organizmu. Ma wiele właściwości zdrowotnych.

W poniższym artykule artykule opowiemy szczegółowo o pożytecznych właściwościach tej rośliny. Dowiesz się komu zaleca się spożywanie sałaty, a kto powinien unikać jej konsumpcji.

Sałata wartości odżywcze

Sałata to roślina lecznicza. Jest bogata w witaminy, minerały i aminokwasy. Regularne spożywanie wzmacnia układ odpornościowy i nerwowy, poprawia funkcjonowanie układu trawiennego oraz jest pomocna w walce z bezsennością.

W walce z nadwagą należy włączyć do diety sałatę. Poprawia ona metabolizm lipidów i tłuszczów oraz sprzyja utracie wagi.

Sałata: wartości odżywcze, minerały i aminokwasy

Sałata jest bogata w mikro- i makroskładniki odżywcze, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Zatem na 100 gramów sałaty przypada:

  • Makroskładniki odżywcze: Ca — 36 mg; Mg — 13 mg; Na — 28 mg; K —194 mg; F — 29 mg;
  • Pierwiastki śladowe: Fe — 0,9 mg; Zn — 0,2 mg; Cu — 30 µg; Mn — 0,25 mg; Se — 0,6 µg.

Sałata zawiera ponad dwadzieścia aminokwasów. Są one niezbędne w produkcji białek i enzymów w celu utrzymania stabilnego stanu psychicznego. Aminokwasy poprawiają jakość snu i aktywność seksualną. Wspomagają też gojenie się ran i naprawę mięśni, a także upiększają włosy i skórę.

Sałata zawiera aminokwasy BCAA — kompleks trzech niezbędnych aminokwasów:

  • leucyny (0,079 g),
  • izoleucyny (0,084 g),
  • waliny (0,070 g).

Nie są one wytwarzane przez nasz organizm i mogą być pozyskiwane wyłącznie z pożywienia.

Roślina dostarcza również glicynę (0,056 g), metioninę (0,015 g) i argininę (0,07 g), z których organizm wytwarza keratynę. Substancja ta zwiększa wytrzymałość organizmu i szybciej odbudowuje mięśnie po wysiłku fizycznym. Jest to szczególnie ważne dla sportowców.

Co jeszcze zawiera sałata?

100 g sałaty zawiera również inne aminokwasy:

  • Tryptofan — 0,01 g (1,1 procent dziennego spożycia).
  • Treonina — 0,06 g (2,5%).
  • Lizyna — 0,084 g (2,0 procent).
  • Cystyna — 0,0159 g (0,9%).
  • Fenyloalanina — 0,055 g (1,3%).
  • Tyrozyna — 0,032 g (0,7%).
  • Histydyna — 0,022 g (1,0%).
  • Alanina — 0,055 g (0,8%).
  • Asparagina — 0,142 g (1,2%).
  • Glutamina — 0,182 g (1,3%).
  • Prolina — 0,048 g (1,1%).
  • Seryna — 0,04 g (0,5%).

Witaminy

Oprócz minerałów i aminokwasów sałata zawiera prawie wszystkie witaminy potrzebne organizmowi. Na 100 g sałaty przypadają kolejno witamina:

  • A (retinol) — 370 µg. Wzmacnia wzrost i rozwój. Jest silnym przeciwutleniaczem.
  • B1 (tiamina) — 0,07 mg. Niezbędne dla prawidłowego rozwoju, funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego, pokarmowego i nerwowego.
  • B2 (ryboflawina) — 0,08 mg. Jego odpowiednia ilość zapewnia zdrowe włosy, skórę i paznokcie oraz prawidłowe funkcjonowanie tarczycy.
  • B3 (kwas nikotynowy) — 0,135 mg. Witamina ta bierze udział w tworzeniu enzymów i metabolizmie lipidów.
  • B4 (cholina) — 13,5 mg. Wspomaga pamięć i wzmacnia układ nerwowy.
  • B6 (pirydoksyna) — 0,1 mg. Niezbędne do budowy hemoglobiny, syntezy adrenaliny, serotoniny, dopaminy, histaminy. Innymi słowy, utrzymuje równowagę hormonalną.
  • B9 (kwas foliowy) — 38 µg. Bierze udział w budowie i funkcjonowaniu nowych komórek.
  • E (tokoferole) — 0,25 mg. Spowalnia proces starzenia się organizmu. Popularnie nazywana witaminą piękna i młodości. Zwiększa napięcie i elastyczność tkanki mięśniowej, wspomaga regenerację skóry.
  • C (kwas askorbinowy) — 10-18 mg. Wzmacnia układ odpornościowy, jest niezbędny dla tkanki kostnej i wchłaniania żelaza.
  • K (filochinon) — 125-170 mikrogramów. Niezbędny dla procesów metabolicznych w kościach i tkankach łącznych, dla prawidłowego funkcjonowania nerek. Zapewnia przyswajanie wapnia i witaminy D.

Sałata: kcal

Wartości odżywcze sałaty
Źródło: Freepik.com

Wartość odżywcza 100 g sałaty wynosi:

  • Kalorie — 15 kcal;
  • Białko — 1,36 g (2% dziennego zapotrzebowania);
  • Tłuszcze — 0,15 g;
  • Węglowodany — 1,49 g (1% dziennego spożycia).
  • Sałata składa się w 95% z wody, jest bogata w błonnik pokarmowy. Nie zawiera cholesterolu ani tłuszczów trans i nie zawiera skrobi.

Komu zaleca się spożywanie?

Sałata jest dobra zarówno dla dorosłych, jak i dla dzieci. Spożywanie sałaty uzupełnia witaminy, minerały i aminokwasy niezbędne dla zdrowia. Osoby dbające o zdrowie powinny koniecznie włączyć tę roślinę do swojego jadłospisu. Dodatkowo jest niskokaloryczna, poprawia perystaltykę jelit, zastępuje sztuczne dodatki do żywności i witaminy oraz pomaga utrzymać prawidłową wagę.

  • Dla kobiet w ciąży sałata, bogata w kwas foliowy i jod, jest niezbędna do prawidłowego rozwoju dziecka. Spożywanie sałaty odbudowuje układ odpornościowy i przyspiesza powrót do zdrowia po przebytej gruźlicy i chorobach zakaźnych, a także skraca okres rehabilitacji.
  • Sok z tej rośliny pomaga w zaburzeniach układu pokarmowego, w chorobach takich jak miażdżyca, nadciśnienie, działa moczopędnie.
  • Napar ze zmiażdżonych liści sałaty jest stosowany w leczeniu szkorbutu, przewlekłego zapalenia żołądka i wątroby. Wysoka zawartość mikro- i makroelementów obniża poziom cukru we krwi.
  • Z nasion sałaty metodą tłoczenia na zimno przygotowuje się olej, który ma właściwości lecznicze. Olejek jest stosowany jako środek uspokajający w depresji, bezsenności, zapaleniu nerwów, do naprawy wątroby, leczenia żołądka. Spożywanie oleju tonizuje skórę, poprawia jej kondycję, przyspiesza wzrost włosów i wzmacnia ich korzenie. Jako środek do stosowania miejscowego, olejek jest używany do masażu i odżywiania skóry.

Możliwe zagrożenia dla zdrowia

Pomimo niewątpliwych korzyści, jakie sałata przynosi człowiekowi, w niektórych przypadkach jej spożywanie może być szkodliwe dla zdrowia. Obecność kwasu szczawiowego w sałacie może powodować zaostrzenie chorób przewlekłych.

Przeciwwskazania

Przeciwwskazaniem do spożywania sałaty są zaburzenia jelitowe, zapalenie okrężnicy i jelit, podagra i kamica moczowa. Stosowanie oleju nie jest zalecane w przypadku astmy oskrzelowej.

Niewielką ilość leku należy stosować ostrożnie w przypadku nadkwasoty, choroby wrzodowej żołądka i dwunastnicy, kamicy żółciowej.

Sałata kategorycznie nie powinna być spożywana w przypadku:

  • Podagry;
  • Zapalenia jelit;
  • Ostrego zapalenia jelita grubego,
  • Ostrej kamicy moczowej, ostrego zaostrzenia kamicy moczowej.

W jaki sposób spożywać sałatę i w jakich ilościach?

Po zapoznaniu się z korzyściami i ewentualną szkodliwością sałaty dla zdrowia można przejść do zaleceń dotyczących jej stosowania. Do przygotowywania sałatek najlepiej jest rwać liście ręcznie, unikając kontaktu z metalem.

Należy stosować naczynia szklane lub ceramiczne. Nie zaleca się przechowywania sałaty przez dłuższy czas, a ugotowane jedzenie powinno być natychmiast spożywane. Wysoka zawartość wody w liściach prowadzi do szybkiej utraty ich wyglądu.

Sałatę można wprowadzać do jadłospisu dzieci od półtora roku życia. Ze względu na uspokajające działanie sałaty, które sprzyja dobremu snu, aktywnym dzieciom można ją podawać na kolację. Do dwunastego roku życia dzienne spożycie sałaty wynosi 50 gramów.

Zalecane dzienne spożycie dla dorosłych wynosi 100 gramów. Jak określić ilość sałaty, jeśli nie można jej zważyć? Można to zrobić za pomocą szklanki. Zalecana ilość dla dorosłych to dwie szklanki, dla dzieci — jedna.

Przepisy z sałatą

  • Na kaszel

  1. Do przygotowania lekarstwa potrzebne jest 20 gramów sałaty (1/2 filiżanki).
  2. Liście należy rozgnieść ręcznie.
  3. Wlej jedną szklankę wrzącej wody.
  4. Nalegaj przez dwie godziny.
  5. Następnie napar należy przecedzić.
  6. Stosować 50 ml otrzymanego płynu trzy lub cztery razy dziennie.
  • Maseczka na twarz

Maseczka do twarzy z sałaty pomaga zwalczać nadmierne sebum i stany zapalne.

  • Na jedną maseczkę potrzeba 2 łyżki stołowe sałaty.
  • 2 łyżki stołowe kwaśnej śmietany.
  • 1/2 łyżeczki oliwy z oliwek.
  1. Liście sałaty utrzeć w moździerzu do uzyskania jednorodnej masy;
  2. Dodać kwaśną śmietanę i olej;
  3. Dobrze wymieszać;
  4. Nałożyć na oczyszczoną skórę twarzy na 20 minut;
  5. Następnie spłukać ciepłą wodą.
  6. Kwaśną śmietanę można zastąpić kefirem lub jogurtem.
  • Kompozycja tonizująca

Ludowi uzdrowiciele zalecają napar z sałaty w przypadku silnego napięcia psychicznego, stresu, depresji i zaburzeń snu. Napar pomaga przywrócić prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego.

Do przygotowania naparu potrzeba 20 gramów liści i 200 gramów wody.

  1. Liście utrzeć w moździerzu.
  2. Liście zalać wrzącą wodą.
  3. Zaparzać przez pół godziny.
  4. Następnie należy odcedzić.
  5. Pić 100 ml na godzinę przed snem. Aby uspokoić układ nerwowy, olej z sałaty można stosować wewnętrznie. Wystarczy pić 2 łyżki stołowe na godzinę przed snem i jedną łyżkę stołową przed snem.
  • Dla lepszej laktacji

Można przygotować następujący napar: 20 gramów nasion sałaty zalać dwiema szklankami wrzącej wody, naparzać przez dwie godziny, a następnie przecedzić. Przyjmować 30 ml dwa razy dziennie.

Sałata jest niewątpliwie bardzo zdrowym produktem. Spożywanie tej rośliny w pożywieniu uzupełnia zasoby pożytecznych substancji w organizmie i poprawia stan zdrowia. Należy to jednak robić z myślą o swoim organizmie i z umiarem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.