Loading...
Choroby

Samodzielna kontrola poziomu cukru – akcesoria dla diabetyków

Mężczyzna kontroluje poziom swojego cukru we krwi

Coraz więcej osób boryka się z cukrzycą, stała się ona obecnie plagą XXI wieku, jedną z najczęściej występujących chorób cywilizacyjnych. Niestety w większości przypadków jest to schorzenie nabyte, do którego rozwoju przyczynia się sam pacjent przez źle zbilansowaną dietę.

Bardzo ważne jest to, aby cukrzyca została jak najwcześniej zdiagnozowana, a chory rozpoczął prawidłowe leczenie, w przeciwnym razie może pojawić się szereg groźnych powikłań. Podstawowym wyposażeniem każdego diabetyka jest test paskowy, glukometr, nakłuwacz. Jest te wiele innych akcesoriów, które cukrzyk powinien mieć zawsze w zasięgu ręki.

Czego będzie potrzebować diabetyk?

Diabetycy noszą specjalne bransoletki na rękach, na których znajdują się ich dane personalne, informacje o typie cukrzycy i numer telefonu do bliskiej osoby. Istotne jest również to, aby na wszelki wypadek mieć zawsze pod ręką coś słodkiego do zjedzenia, aby nie dopuścić do hipoglikemii, czyli nagłego spadku poziomu cukru we krwi. Objawia się to osłabieniem organizmu, drżeniem ciała i zawrotami głowy. Niezbędny jest glukometr do samodzielnego mierzenia poziomu glukozy we krwi. W zestawie znajduje się już nakłuwacz, wymienne igły i paski testujące. Diabetyk powinien mieć przy sobie wstrzykiwacz zawierający określoną przez lekarza dawkę insuliny. Obecnie coraz częściej sięga się po pompę insulinową, dzięki której możliwe staje się utrzymanie stałego poziomu glukozy we krwi przez całą dobę. Za niskie stężenie cukru w krwiobiegu może doprowadzić do kwasicy ketonowej, dlatego warto mieć przy sobie paski testowe do pomiaru stężenia ciał ketonowych we krwi. Na liście rzeczy do kupienia znajduje się również ciśnieniomierz, bo cukrzycy bardzo często towarzyszy też nadciśnienie tętnicze krwi.

Jak obniżyć poziom cukru we krwi?

Wysoki poziom glukozy we krwi to w przypadku diabetyka bardzo niekorzystna, wręcz niebezpieczna sytuacja. Warto wobec tego wiedzieć, jak można go obniżyć i kontrolować. Nawet aktywność fizyczna na świeżym powietrzu pozwala na utrzymanie poziomu cukru we krwi na właściwym poziomie. Najwięcej korzyści daje zwiększona intensywność ćwiczeń. Bardzo ważne jest to, aby komponować właściwie posiłki, czyli łączyć ze sobą węglowodany z białkiem lub tłuszczem, co spowalnia trawienie i zapobiega nagłym skokom cukru we krwi. Z kolei po posiłku zaleca się spacer, szczególnie jeśli był bogaty w węglowodany. Znaczenie ma również to, aby wybierać warzywa niskoskrobiowe, a owoce niskocukrowe. Pomoże również picie większej ilości wody, sięganie po przekąski w postaci orzechów lub zjadanie ich z posiłkami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.