Loading...
JedzenieUroda

Skąd bierze się nadmierny apetyt i jak skutecznie zmniejszyć uczucie ciągłego głodu?

Nadmierny apetyt u mężczyzny

W razie zauważenia u siebie nadmiernego apetytu warto sprawdzić, jakie są przyczyny tego objawu. Zbyt duże łaknienie prowadzi do powstania nieprawidłowych nawyków żywieniowych, polegających na dostarczaniu organizmowi większej ilości energii, niż jest potrzebna do jego harmonijnego funkcjonowania. Aby pohamować wzmożony apetyt, potrzebna jest odpowiednia dieta sycąca głód. Dieta o niskim poziomie kaloryczności. Pomocne są też skuteczne preparaty ziołowe i suplementy diety. W poniższym artykule znajdziesz odpowiedź na pytanie, jak zmniejszyć apetyt.

Czym może być spowodowane nadmierne łaknienie?

Na to odczucie mogą mieć wpływ zarówno czynniki fizjologiczne jak też psychologiczne oraz zmiany chorobowe w organizmie. W zależności od tego, co wywołuje ciągły apetyt i głód należy stosować odmienne sposoby na radzenie sobie z tym problemem.

Tryb życia a nadmierny apetyt

Osoby wykonujące pracę w nieregularnym rytmie, na przykład w systemie zmianowym albo głównie w porze nocnej, nie mają możliwości spożywania posiłków o stałych porach. W ciągu dnia mają uczucie senności i zmniejszenia wydolności fizycznej, któremu może też towarzyszyć zwiększenie apetytu. Są na to domowe sposoby. Zamiast ciągłego sięgania po jedzenie lepiej wypić filiżankę czarnej kawy, zielonej herbaty albo naparu z mięty. Właściwości hamujące łaknienie mają również surowe warzywa: marchew, ogórek lub rzodkiewka. Nie są one tuczące, a zawierają potrzebne dla organizmu witaminy i minerały.

Zaburzenia hormonalne i metaboliczne a wzmożony apetyt

Nieregularny tryb życia może też powodować zakłócenie rytmów biologicznych, wpływających na pracę gruczołów hormonalnych. Przyspieszenie procesów przemiany materii często występuje przy nadczynności tarczycy. Pojawia się wzmożony apetyt, ale mimo częstego zaspokajania uczucia głodu następuje utrata wagi.

Aby zadbać o swoje zdrowie, warto w takiej sytuacji zwrócić się do endokrynologa z prośbą o przeprowadzenie badań pod kątem pracy tarczycy. Nadmierne łaknienie może też być wywołane niezdiagnozowanymi schorzeniami metabolicznymi lub układu pokarmowego. Jest to sygnał o nieprawidłowym funkcjonowaniu organizmu na różnych poziomach. Nie wystarczy samo zmniejszanie apetytu, warto poddać się ogólnej diagnozie stanu zdrowia.

Choroby układu pokarmowego – jak zahamować apetyt?

Cukrzyca, kandydoza

Wzmożony apetyt występuje u osób chorych na cukrzycę. Wynika to z tego, że pomimo dużej ilości glukozy we krwi, organizm nie jest w stanie jej przetworzyć i wysyła do mózgu sygnał o braku niezbędnych do życia substancji energetycznych. W praktyce medycznej, oprócz leków diabetologicznych, lekarze przepisują również tabletki hamujące apetyt. Jednocześnie zalecana jest odpowiednia dieta bogata w witaminy i minerały oraz dostarczająca choremu wszystkich niezbędnych składników odżywczych.

Obecność w jelitach drożdżaków, odpowiadających za zmiany procesów metabolicznych, wywołuje skłonność do spożywania zbyt dużej ilości słodyczy. Pamiętajmy, że grzyby te żywią się się węglowodanami. Kandydoza, zwana też drożdżycą może być przyczyną różnych dolegliwości gastrycznych lub skórnych. Sposobem na to, jak zahamować apetyt na słodycze jest oczyszczenie jelita grubego z nadmiaru drożdżaków, które w niewielkich ilościach są pożyteczne dla organizmu.

Pasożyty a nadmierny apetyt

U dzieci, które mają zaburzenia łaknienia, często stwierdza się obecność w jelitach takich pasożytów jak: owsiki, glisty, tasiemce lamblie. U dzieci mających taki problem może wystąpić zwiększenie lub zmniejszenie apetytu, warto zatem przeprowadzić im badania, mające na celu wykrycie pasożytów powodujących infekcję układu pokarmowego. Dziecko może też mieć szczególną ochotę na potrawy słodkie lub kwaśne. Po stwierdzeniu takiego zjawiska można na początek zastosować domowe sposoby na pasożyty. Podawać mu czosnek, chrzan, sok z czerwonych buraków lub kiszonej kapusty, pestki z dyni. Dobrze jest też przyprawiać potrawy koprem włoskim, tymiankiem, szałwią, imbirem, pieprzem kajeńskim.

Czynniki psychologiczne wpływające na wzmożony apetyt

Tempo życia, stres towarzyszący obowiązkom zawodowym lub szkolnym, a także silne przeżycia osobiste mogą odbijać się niekorzystnie na stosunku do jedzenia. Problem ten dotyka dorosłych oraz coraz częściej dzieci i młodzież. Rodzice często zastanawiają się jak zahamować apetyt u dzieci, które przejawiają skłonność do jedzenia w odstępie krótkich odcinków czasu.

Jest to powód do niepokoju, ponieważ łączy się z utratą kontroli nad systemem racjonalnego odżywiania. Tabletki hamujące apetyt w takich przypadkach nie są całkowicie skuteczne, gdyż niepohamowane jedzenie ma charakter kompulsywny; nie wynika z uczucia głodu, lecz zaspokaja jakieś deficyty emocjonalne.

Jak zmniejszyć apetyt wywołany stresem?

Osoby przeżywające jakieś trudne sytuacje życiowe często przejawiają wzmożony apetyt na pokarmy z dużą zawartością kalorii. Są to potrawy ze sporą ilością tłuszczu i cukru. Jest to sposób na rozładowanie napięcia, powodującego dyskomfort psychiczny. Jedzenie chwilowo uspokaja, ale spożywane w nadmiarze odbija się niekorzystnie na zdrowiu. Może stać się przyczyną otyłości albo problemów gastrycznych.

Dlatego lepiej zastosować herbatki, zawierające uspokajające zioła lub znaleźć odpowiednie metody na odprężenie i relaksację. W medycynie naturalnej istnieją sposoby na ograniczanie skutków obciążenia układu pokarmowego. Są to na przykład takie suplementy diety jak te wytwarzane z ekstraktu karczocha, ostropestu i kurkumy, które skutecznie regeneruje wątrobę.

Trudności z tym, jak powstrzymać apetyt mają również osoby, które narzuciły sobie zbyt drastyczne tempo odchudzania. W dodatku nie realizują planu zalecanego przez dietetyków. Po utrzymaniu dłuższego postu uczucie głodu staje się tak dotkliwe, że po nim następuje niemożliwa do opanowania i kontrolowania chęć jedzenia. Jak powstrzymać apetyt w takiej sytuacji? Sposoby na ograniczanie jedzenia podczas odchudzania są bardzo proste w realizacji. Wystarczy zmniejszyć obfitość i kaloryczność posiłków i rozłożyć je w regularnych odstępach czasu. Nie dochodzi wtedy do obniżenia stężenia cukru we krwi, powodującego wzmożony apetyt.

Herbatka na wzmożony apetyt
Źródło: freepik.com

Uczucie ciągłego głodu, co robić aby zahamować nadmierny apetyt?

Chociaż głód jest mechanizmem obronnym organizmu, sygnalizującym niedobór składników wytwarzających energię, nieustające odczuwanie go jest bardzo przykrym doznaniem. Powoduje ogólny niepokój, nerwowość, drażliwość, rozkojarzenie. Zamiast skupić się na ważnych zadaniach do wykonania, człowiek ustawicznie myśli o jedzeniu. Czasem pomagają różne triki oszukujące żołądek, polegające na wprowadzeniu przekąsek w postaci surowych warzyw lub owoców. Takie pokarmy chwilowo hamujące łaknienie nie działają jednak na dłuższą metę. Szczególnie śliwki, jabłka i truskawki nie zaspokajają uczucia głodu, przeciwnie, powodują niekiedy wzmożony apetyt. Powstaje więc pytanie, jak zahamować apetyt i jednocześnie nie czuć się głodnym?

Co proponują lekarze na nadmierny apetyt?

W środowisku medycznym zdania są podzielone. Jedni zalecają zmianę nawyków żywieniowych, inni starają się skierować uwagę pacjenta na znalezienie alternatywnych metod rozładowywania napięć. Niektórzy starają się zdiagnozować nadmierny apetyt pod kątem zaburzeń endokrynologicznych.

Innowacyjnym sposobem na to, jak opanować apetyt i głód jest dieta dr Dąbrowskiej. Jest to rodzaj terapii opartej na minimalizowaniu spożywanej ilości pokarmów i odpowiednim ich doborze. Taka kuracja ma doprowadzić do uruchomienia samooczyszczania, odtrucia i regeneracji organizmu. Dieta dr Dąbrowskiej wykorzystuje do sporządzania posiłków głównie warzywa i niskocukrowe owoce. Nie jest to sposób na odchudzanie, pomimo że jadłospis składa się głównie z potraw niskokalorycznych. Są to dania sycące i przez to hamujące łaknienie. Nie są też pozbawione witamin, mikroelementów, minerałów i enzymów wspomagających trawienie.

Z diety opracowanej przez dr Ewę Dąbrowską powinien w zasadzie co jakiś czas skorzystać każdy, kto chce zadbać o swoje zdrowie. Stosuje się ją maksymalnie przez 42 dni i w tym czasie wyeliminowane są wszystkie inne składniki pokarmowe jak mięso, nabiał i produkty zbożowe, obciążające procesy trawienne. Są to wypróbowane sposoby na ograniczenie ilości kalorii, przy zachowaniu wszystkich wartości odżywczych.

Więcej na temat diety dr Ewy Dąbrowskiej przeczytać możesz w innym naszym artykule – https://www.zdrowy-styl-zycia.pl/dieta-dabrowskiej-jadlospis-efekty-wady-i-zalety/.

Praktyczne rozwiązanie na wzmożony apetyt

Nie każdy potrafi poradzić sobie z codziennym przyrządzaniem posiłków zgodnie z wyznaczonymi zasadami. Wynika z nich, że na zmniejszenie apetytu warto używać do potraw warzyw korzeniowych i liściastych oraz niskocukrowych owoców. Dają one poczucie sytości oraz dostarczają sporo błonnika ułatwiającego trawienie. Ale jak z takich produktów przygotować smaczne i urozmaicone menu na każdy dzień? Dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z dostaw specjalistycznego cateringu dietetycznego. Taka dieta pudełkowa zapewnia pełne zbilansowanie wartościowych składników. Potrawy są smaczne, odpowiednio przyrządzone i wyglądają efektownie. Jedzenie dostarczane jest w takich ilościach, że może zaspokoić nawet nadmierny apetyt. Uzupełnieniem dań są przyprawy i zioła na zmniejszenie łaknienia pomiędzy posiłkami. Dzięki temu nie zagraża wzmożony apetyt osobom, które chciałyby zachować optymalną masę ciała.

Aspekty zdrowotne

Osoby, dla których wzmożony apetyt jest powodem do niepokoju, powinny bezwzględnie zasięgnąć opinii lekarza. Badania diagnostyczne mogą wykluczyć podłoże chorobowe. Wyznacza to sposób podejścia do problemu, czy należy powstrzymywać nadmierny apetyt, czy najpierw zastosować leczenie schorzenia właściwego.

Wzmożony apetyt bywa też wywołany stosowaniem niektórych leków, zwiększoną aktywnością związaną z wysiłkiem fizycznym albo intensywnym wzrostem dziecka w okresie dojrzewania. Nie należy się wtedy zastanawiać jak zahamować apetyt, lecz wprowadzić do jadłospisu zestaw posiłków zbilansowanych pod względem odżywczym i energetycznym.

Lekarze wskazują, jak powstrzymać apetyt pacjentom ogólnie zdrowym, którzy jednak charakteryzują się ponadprzeciętną tuszą, utrudniającą prawidłowe funkcjonowanie w życiu codziennym. Nadwaga może też mieć wpływ na powstanie w przyszłości chorób serca lub układu kostnego. W takich przypadkach preparaty hamujące łaknienie odgrywają zasadniczą rolę w działaniach profilaktycznych.

Względy wizerunkowe

Nadmierny apetyt powoduje zwiększenie ilości, częstotliwości lub obfitości posiłków. Przy umiarkowanej aktywności ruchowej, organizm nie jest w stanie wykorzystać nagromadzonej energii. Dochodzi wtedy do odkładania się w różnych miejscach ciała tkanki tłuszczowej, która deformuje sylwetkę.

Osoby chcące zadbać o swój wygląd muszą więc znaleźć sposób na to, jak zahamować apetyt, by nie tyć coraz bardziej. Stosują więc różne triki i inne domowe sposoby hamujące łaknienie. W każdej aptece można kupić zioła na zmniejszenie chęci sięgania po tuczące przekąski lub słodycze.

Dla zachowania lub uzyskania smukłej sylwetki warto zrobić wysiłek, aby opanować wzmożony apetyt i jednocześnie wdrożyć zdrowy styl życia. Będzie to z pożytkiem dla ogólnego samopoczucia i zewnętrznego wizerunku.

Działania na nadmierny apetyt muszą być racjonalne

W planowaniu działań mających na celu powstrzymać nadmierny apetyt nie należy popadać w przesadę. Wszystkie kroki muszą być podjęte mądrze i z umiarem. Powstrzymywanie się od jedzenia nie zawsze przynosi dobre skutki. Może prowadzić do osłabienia sił witalnych, obniżenia wydolności organizmu, kondycji i odporności na infekcje. Nie zawsze wzmożony apetyt jest przeszkodą w zachowaniu dobrego zdrowia. Wystarczy zbilansować posiłki i wykorzystać uzyskaną energię podczas zajęć ruchowych na świeżym powietrzu. Dostarczenie organizmowi większej dawki tlenu ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej.

Gwarancja skuteczności

Uczucie ciągłego głodu można zwalczać na rozmaite sposoby. Muszą to jednak być działania pozwalające zahamować nadmierny apetyt, równocześnie uwzględniające przyczynę tego objawu. Na ich skuteczność wpłynie konsekwentne stosowanie się do przyjętych założeń oraz wybór środków wspomagających bezpiecznych dla zdrowia, takich jak zioła i atestowane suplementy diety. Tylko przy przestrzeganiu zalecanych i sprawdzonych zasad, możliwe jest uwolnienie się od dokuczliwego problemu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.