Loading...
Jedzenie

Suszone śliwki – kaloryczność, składniki odżywcze i właściwości prozdrowotne

Suszone śliwki na czarnym talerzu na stole

Suszone owoce, stanowią zdrowszą alternatywę dla słodkich przekąsek. Pośród tych, po które sięga się zdecydowanie najczęściej, dominują śliwki suszone. Warto, abyśmy włączyli je do swojego jadłospisu, gdyż zawierają one bardzo cenne odżywcze składniki i mogą nas ochronić przed różnymi nowotworami. Co należy wiedzieć na temat suszonych śliwek? Jakie są ich właściwości odżywcze i prozdrowotne? Czy są one bardzo kaloryczne? Na te pytania, postaramy się odpowiedzieć w poniższym artykule.

Suszone śliwki – jakie składniki odżywcze zawierają?

Nierzadko, staramy się ograniczyć ilość spożywanych słodyczy, albo całkowicie z nim zrezygnować. W dotrzymaniu takich postanowień, pomocne mogą być owoce w formie suszonej, jak chociażby śliwki. Chociaż one także zawierają spore ilości cukru w formie naturalnej, dostarczają również do naszego organizmu cenne składniki odżywcze. Między innymi, będzie to pokarmowy błonnik (w 100 gramach śliwek suszonych, znajduje się ok. 10 gramów czystego błonnika). Poza tym, śliwki zawierają też duże ilości miedzi, żelaza, cynku, magnezu, potasu, jaki i beta-karotenu.

Suszone śliwki wspomagają utrzymywanie prawidłowej wagi

Jeśli zależy nam szczególnie na utrzymywaniu prawidłowej wagi, kiedy następnym razem dopadnie nas mały głód warto, abyśmy sięgnęli po suszone śliwki. Duże ilości błonnika, które są w nich zawarte, pomagają ustabilizować ilość cukru we krwi. Po tego rodzaju przekąsce dłużej odczuwamy sytość, a dzięki temu możemy rzadziej podjadać pomiędzy posiłkami. Poza tym pektyny będące ważnym składnikiem tych suszonych owoców, spowalniają proces wchłaniania cukru i zmuszają nasz organizm do skorzystania z rezerw tłuszczowych celem uzyskania większych ilości energii. Musimy mieć jednakże na uwadze, iż 100 gram śliwek, to aż 300 kalorii, dlatego musimy mieć umiar w ich spożywaniu.

Suszone śliwki są pomocne w przypadku różnych chorób

Zbawienny wpływ śliwki wykazują na nasz układ pokarmowy, co związane jest ze sporą zawartością naturalnego błonnika pokarmowego, który zapobiega wchłanianiu się nadmiernych ilości złego cholesterolu do organizmu. Z kolei zaś potas wspomaga obniżanie ciśnienia krwi, nierzadko towarzyszącemu chorobom w zakresie układu sercowo-naczyniowego. Susz ze śliwek, sprawdzi się nie tylko w roli składnika dietetycznych dań albo świątecznego kompotu, ale również w sosie mięsnym, sałatce albo w roli elementu farszu, przykładowo w pierogach. Jest nie tylko bardzo smaczny i zdrowy, ale również potrafi uspokoić i wpływa korzystnie na nasz nastrój.

Suszone śliwki a kłopoty z zaparciami

Błonnik, w który bogate są suszone śliwki wykazuje także przeczyszczające działanie – ułatwia nam wypróżnianie i wspomaga pozbywanie się zaparć. Nie każdy jednakże ma szansę po niego sięgnąć, jeżeli ma kłopoty z trawieniem. Z uwagi na długi czas trawienia i opcję spowodowania wzdęć, suszone śliwki nie powinny być spożywane przez dzieci do 3 roku życia, jak i przez osoby mające nierzadkie kłopoty o charakterze gastrycznym (między innymi cierpiące na tak zwany zespół jelita drażliwego). Jeżeli nie zaliczamy się do wymienionych tutaj grup, nie mamy także alergii na susz owoców, nie będzie przeszkód do spożycia śliwek w formie suszonej.

Właściwości przeciwnowotworowe

Naukowcy ze Stanów Zjednoczonych udowodnili, iż spożywanie śliwek suszonych, może stanowić część antyrakowej profilaktyki. W czasie analiz bardzo szybko okazało się, iż opisywany produkt może chronić nas przed zmianami nowotworowymi w obrębie jelita grubego. Dzieje się tak za sprawą obecności w suszu śliwek sporej ilości fenolowych związków, które wykazują działanie przeciwzapalne, a ponadto mogą też zneutralizować wolne rodniki.
Podsumowując powyższe warto jest zauważyć, iż śliwki suszone są świetną alternatywą dla niezdrowych słodyczy. Ponadto wykazują wiele właściwości prozdrowotnych. Z uwagi na zawarte w nich składniki odżywcze, możemy poprawić swój stan zdrowia. Na sporą uwagę zasługuje zawarty w nich błonnik pokarmowy, który reguluje perystaltykę jelit, dzięki czemu przyczynia się do lepszego trawienia.
Partnerem artykułu jest sklep Gomigo.pl.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.