Loading...
Uroda

W czym pomaga kąpiel solankowa i kiedy warto ją zastosować?

Kobieta w kąpieli solankowej czyta książkę

Gorąca kąpiel po stresującym dniu to jeden z najlepszych sposobów na odprężenie. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę, że leżenie w wannie to nie tylko metoda relaksu, ale również wiele korzyści zdrowotnych. Dlatego dziś podpowiadamy jak urządzić domowe SPA we własnej łazience – bez masakrowania swojego budżetu. Opowiemy jak przygotować specjalną, solankową kąpiel oraz opiszemy jej zalety. Zdradzimy również kilka sposobów na inne kąpiele lecznicze. Zaczynajmy!

Kąpiele lecznicze, czyli SPA we własnej łazience

Nazwa SPA zawiera w sobie bezpośrednie nawiązanie do naszego dzisiejszego tematu, czyli do kąpieli. Z łaciny oznacza to sanus per aquam, co w wolnym tłumaczeniu oznacza… zdrowie poprzez wodę. Chyba wszyscy pamiętamy, że już Kleopatra kąpała się w ciepłym mleku, a w starożytności ludzie korzystali z term.

W tamtych czasach nikt nie badał właściwości, które dawały kąpiele lecznicze. Ludzie dostrzegali efekty, a przy tym odkrywali sposoby na relaks. Dziś już wiemy, że kąpiele lecznicze to nie tylko efekty zewnętrzne, ale i wewnętrzne – dla całego organizmu. Odpowiednio przygotowana kąpiel może nas pobudzić lub odprężyć. Jeśli zrobimy to umiejętnie, to można nawet osiągnąć te dwa stany jednocześnie. Kąpiele potrafią wyleczyć nas z różnych dolegliwości oraz poprawić naszą odporność. Korzyści jest naprawdę wiele.

Domowe SPA

W sklepach znajdziemy całą masę produktów, które reklamowane są jako idealne do stworzenia swojego domowego SPA. Są to jednak dość drogie produkty, a ich cena może skutecznie nas odstraszać. Nie każdy jednak wie, że wcale nie musimy wydawać na nie masy pieniędzy. Do stworzenia świetnej kąpieli leczniczej posłużyć nam mogą produkty, które bez problemu znajdziemy w domu, a których nie planowaliśmy używać w tym celu.

Jednym z najpopularniejszych sposobów na stworzenie domowej, leczniczej kąpieli jest zastosowanie soli. Niektórzy twierdzą, że sól, której na co dzień używamy w kuchni, nie nada się do tego celu. Jest to błędne. Sól kuchenna świetnie sprawdzi się również w łazience. Oczywiście, w sklepach znajdziemy przeróżne artykuły, które dedykowane są do tego typu zabiegów, ale o nich opowiemy więcej za moment.

Kobieta w solankowej kapieli
https://www.pexels.com

Warto również sprawdzić czy w domu mamy zioła, miód, olejki eteryczne, mleko, siemię lniane, goździki, olejki roślinne, owoce oraz imbir. To również podstawowe produkty dobrego SPA, które chcemy stworzyć.

Kąpiel solankowa – korzyści

Kąpiel solankowa to znana od pokoleń najpopularniejsza i najtańsza metoda regeneracji. To świetne rozwiązanie, ponieważ nie wymaga od nas wiele, a jest ona niezwykle skuteczna. Dzięki niej usuniemy toksyny z organizmu, polepszymy krążenie krwi oraz odpowiednio rozszerzymy naczynia krwionośne, nawilżymy, odżywimy i oczyścimy skórę. Co więcej, rozluźnimy mięśnie i zlikwidujemy ewentualne mikrorazy oraz stany zapalne. Nie każdy również wie, że solankowy płyn przyspieszy regenerację po wysiłku sportowym, czyli pomoże pozbyć się popularnych zakwasów.

Podobnie jak sauna, kąpiel mineralna w solance zahartuje nasz organizm i będzie on lepiej radził sobie z przyszłymi infekcjami.

Płyn solankowy – przygotowanie

Rynek oferuje wiele rodzajów soli, a ich konkretne charakteryzacje przeczytacie poniżej. Jeżeli inwestujemy w dedykowaną do kąpieli sól, warto również zapoznać się z treściami, które zamieszczone są na opakowaniu. Dowiemy się z nich jak odpowiednio przygotować kąpiel i jak powinna ona przebiegać. Jeżeli natomiast brakuje nam takich wiadomości, a do kąpieli mineralnej zdecydowaliśmy się użyć soli kuchennej, to już spieszymy z pomocą, ponieważ niektóre zasady – niezależenie od produktu, zawsze będą stałe.

Aby odpowiednio przygotować płyn solankowy, do wanny należy wsypać odpowiednią ilość soli. O tym ile konkretnie decyduje wybrany przez nas rodzaj. Poszczególne sole opiszemy poniżej.

Woda nie powinna być zbyt słona, ponieważ wtedy „przedobrzymy”, a efekt nie będzie taki jakiego oczekujemy. Ważne, by wlewana do wanny woda była gorąca. Uważajmy jednak, żeby się nie poparzyć. Eksperci twierdzą, że pierwsze kąpiele solankowe mogą odbywać się w nieco chłodniejszej wodzie, a z czasem warto zwiększać jej temperaturę.

Warto pamiętać, żeby wody nie było ani zbyt mało – ani za dużo. Musi być jej jednak tyle, by była w stanie ona przykryć całe nasze nogi. Tak, by w całości były one zanurzone pod wodą. Pamiętajmy, że wodę przed kąpielą powinniśmy wymieszać, ponieważ w innym przypadku sól może się nie rozpuścić.

Z reguły potrzebować będziemy od 1 do 3 kilogramów soli na każdą kąpiel. Chyba, że na opakowaniu napisane jest inaczej.

Gatunki soli, a płyn solankowy

Każdy gatunek soli różni się od siebie właściwościami, a więc również bezpośrednim wpływem na nasz organizm. Zebraliśmy kilka najpopularniejszych i podpowiemy jakie mają funkcje i jak odpowiednio przygotować z nich kąpiel solankową.

Przygotowanie kąpieli solankowej
https://www.pexels.com
  • Sól wielicka, to nasz rodzimny, polski minerał. Jak sama nazwa wskazuje – pochodzi z Wieliczki. Pomoże nam ona w walce z cellulitem i rozstępami, a także pomoże przyspieszyć niektóre procesy regeneracji. Spowoduje ona również, że organizm zacznie wytwarzać więcej kolagenu. Co ciekawe, podczas kąpieli solankowej będziemy również wdychać opary, co zadziała na nas jak najlepsza inhalacja. Nasz układ oddechowy na pewno na tym skorzysta.
  • Sól bocheńska, czyli sól jodowo-bromowa. To również polski produkt, który najlepiej sprawdzi się w leczeniu podrażnień skóry, a także różnego rodzajów stanów zapalnych. Sól jodowo-bromowa pomoże również osobom cierpiącym na reuamtyzm, zapalenia korzonków, urazami narządów ruchu, a także tym, którzy zmagają się ze schorzeniami przemiany materii. Do przygotowania solanko z soli bocheńskiej potrzebować będziemy około 2-3 kilogramów tego minerału.
  • Sól himalajska, to najbogatsza w minerały sól na świecie. Zawiera ich w sobie ponad 80 i to różnego rodzaju. Uznawana jest za jedną z najczysztyszych na świecie i wyróżnia się swoją jasnoróżową barwą. Świetnie nada się szczególnie dla osób, które chcą pozbyć się cellulitu, a także tych, którzy chcą zregenerować swoją skórę i poprawić jej napięcie. Sól himalajska pomoże również załagodzić podrażnienia.
  • Sól z Morza Martwego, czyli z najbardziej zasolonego zbiornika na świecie. Pozyskuje się ją właśnie stamtąd, ale jej właściwości można porównać do soli z Morza Śródziemnego. Dzięki tym minerałom krążenie krwi w naszym organizmie zostanie pobudzone, a komórki – lepiej dotlenione. Podobnie jak wszystkie wyżej wymienione sole, również te poprawią kondycję skóry, przyspieszą jej regenerację. Szczególne zastosowanie znajdą u osób, które borykają się z reakcjami alergicznymi oraz innymi zmianami skórnymi. Jeśli ktoś cierpi na zapalenie stawów, również może zainteresować się solą z Morza Martwego.
  • Sól Epsom, to sól o smaku… gorzkim. Pomoże na siniaki, obrzęki, bóle mięśni i świetnie zregeneruje skórę. Ten pochodzący z Anglii minerał bardzo szybko rozpuszcza się w wodzie, a więc zapewni naszej skórze dość sporą dawkę magnezu oraz innych minerałów, które w sobie zawiera.

Jak wykąpać się w solance?

Kiedy już wiemy jak działają na organizm poszczególne rodzaje soli, powinniśmy dowiedzieć się jak odpowiednio przeprowadzić kąpiel solankową. Warto pamiętać, że nie jest to zwykła wieczorna kąpiel i należy zwracać uwagę na pewne kwestie, które na co dzień nie mają dla nas większego znaczenia.

Jednym z ważniejszych czynników – tuż po samej soli, jest woda, a konkretniej jej temperatura. To właśnie od niej zależy jaki wpływ na nasze ciało będzie miał cały zabieg oraz to, po jakim czasie powinniśmy wyjść z wanny.

Najkrótsza kąpiel to taka, gdzie woda ma temperaturę od 25 do 30 stopni Celsjusza. Trwa ona maksymalnie trzy minuty i świetnie pobudza krążenie całego organizmu. Dzięki niej nabierzemy sił, energii, a nasze mięśnie poprawią swoje napięcie. Warto przed nią sprawdzić, czy sól odpowiednio się rozpuściła.

Jeżeli borykamy się ze zmęczeniem i jesteśmy po trudnym, stresującym dniem, warto przygotować sobie kąpiel o temperaturze wody około 36 stopni. Przyjemnie nas ona odpręży, ale i nieco pobudzi. To szczególnie dobra opcja dla osób, które po kąpieli chciałyby jeszcze przeczytać na przykład książkę lub oddać się innym przyjemnościom. Kąpiel w wodzie o takiej temperaturze nie powinna przekraczać 15 minut.

Jeśli natomiast lubimy gorące kąpiele, powinniśmy nalać sobie wodę, której temperatura wyniesie ponad 37 stopni. Polecana jest ona głównie przed snem. Uspokoi i rozluźni mięśnie, pomoże na bóle i bardzo nas zrelaksuje. W tym przypadku warto jednak brać pod uwagę przeciwskazania. Jeżeli doskwierają nam żylaki lub mamy nadciśnienie oraz problemy z sercem, najpierw powinniśmy zapytać lekarza o możliwe przeciwskazania. Czas kąpieli w wodzie o takiej temperaturze wynosi od 15 do 20 minut.

Sól do kąpieli
https://www.pexels.com

Płyn solankowy, a reakcja organizmu

Wiemy już jakie wartości niesie za sobą kąpiel w solance. Opowiedzieliśmy również wszystko o odpowiedniej temperaturze wody oraz czasie trwania zabiegu. A jak w praktyce wygląda kąpiel w płynie solankowym?

Warto przygotować się na to, że podczas kąpieli bardzo się spocimy. To normalna reakcja, a nasz organizm będzie pocił się jeszcze długo po wyjściu z wanny. Należy przy tym pamiętać, żeby odpowiednio się nawadniać, ponieważ stracimy sporo wody. Po samej kąpieli nie powinno się spłukiwać ciała, ale pozwolić soli na pozostanie na skórze. W ten sposób utworzy się płaszcz solny, dzięki któremu sól będzie wchłaniała się do naszego organizmu. Po jakimś czasie można spłukać ciało letnią wodą.

Nie warto kąpać się w solance rano, ponieważ będziemy czuli się po niej zrelaksowani i trudno nam będzie przejść do obowiązków dnia codziennego. Jeżeli planujemy oddać się temu zabiegowi, zaplanujmy go na porę wieczorną – kiedy nie będziemy już musieli wychodzić z domu. Ważne, by nie robić tego bezpośrednio przed snem, ponieważ nasz organizm powinien wcześniej mieć możliwość regeneracji. Nie poleca się również kąpieli solankowych osobom, które dzień później mają prace fizyczną lub treningi. Organizm będzie osłabiony, co może wpłynąć na jakość pracy lub wyniki.

Kąpiel mineralna

Pamiętajmy również, że jedna kąpiel solankowa nie sprawi, że odczujemy jakikolwiek efekt. Będzie przyjemnie, ale dla organizmu nie będzie stanowiło to większej różnicy. Jedną z podstawowych zasad pielęgnacji, które dotyczą kąpieli leczniczych, jest… systematyczność. Dlatego też warto pamiętać, że jeśli chcemy zobaczyć efekty zabiegu, należy je regularnie powtarzać.

W przypadku kąpieli w płynach solankowych warto je przeprowadzać około 2-3 razy w tygodniu. Jest to absolutne minimium. Jeżeli kąpiel w samym roztworze nie sprawia nam przyjemności można uatrakcyjnić ją dodając do wody różnego rodzaju olejki lub zioła. Nagietek, macierzanka, miód, suszone kwiaty akcji, mięta, tymianek, melisa, szałwia – to tylko nieliczne z bardzo wielu pomysłów i dodatków, które warto dodać do swojej kąpieli. Sprawdzajmy co daje nam największą przyjemność i jest najlepsze dla organizmu, a na pewno będzie nam on wdzięczny i posłuży nam przez długie lata.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.