Loading...
Aktywność fizycznaHobby

Wakeboard – na czym polega, dla kogo, jak zacząć

Mężczyzna uprawiający wakeboard

Wakeboard jest stosunkowo nowym sportem ekstremalnym, który pojawił się pod koniec lat 70. wkrótce po snowboardzie. Jego ojczyzną jest Australia i Nowa Zelandia, gdzie lokalni ekstremalni zawodnicy po raz pierwszy próbowali podążać za łodzią na desce, utrzymywanej na jej powierzchni za pomocą pasów.

Pomysł rozprzestrzenił się i wkrótce kilku Australijczyków, wraz z Amerykaninem Tonym Finnem, wymyślili deskę skurfingową. Pierwszy prototyp nowoczesnego wake’a wyglądem przypominał deskorolkę.

Nieustannie eksperymentując z materiałami i konstrukcją, producenci starali się uczynić deskę lżejszą. Bardziej zwrotną i pewniej leżącą na nogach zawodnika.

Na początku lat 90. wakeboarding zaczął zyskiwać na popularności. Pojawiły się technologiczne deski o neutralnej pływalności, które ułatwiały wychodzenie z wody i wykonywanie różnych trików. Od tego czasu liczba wielbicieli tej ekstremalnej aktywności rośnie. A wakeboard staje się sportem wyczynowym.

Wakeboarding jest połączeniem nart wodnych, snowboardu, skateboardingu i surfingu. Istnieją dwie dyscypliny — wakeboarding na linach i wakeboarding za motorówką. W obu przypadkach zawodnik surfuje na desce zabezpieczonej wiązaniami i trzymanej przez fał-linę przymocowaną do łodzi lub do napędu elektrycznego. Wyszkoleni zawodnicy nie tylko z dużą prędkością przemierzają wodę, ale także wykonują różne triki: skoki, obroty, salta.

Od czego zacząć — jak znaleźć szkołę i wybrać instruktora?

Z reguły w pierwszej kolejności ludzie zwracają uwagę na lokalizację klubu. Pierwsze doświadczenie zdodbywa się zazwyczaj gdzieś blisko domu, w dogodnym miejscu. Potem, jeśli spodoba im się ten sport, zaczynają szukać „swojego” miejsca.

Dla jednych ważne są regalia instruktorskie, dla innych infrastruktura. Najciekawsze jest odwiedzanie różnych stacji, wzbogacanie zarówno swojego arsenału umiejętności jak i listy znajomych. Bo wakeboarding to nie tylko sport, ale raczej sposób na życie.

Mężczyzna i wakeboard
Źródło: Pixabay

Czy trzeba mieć jakieś specjalne przygotowanie, jakieś szczególne umiejętności, żeby uprawiać wakeboarding?

Podstawową umiejętnością w wakeboardingu jest umiejętność pływania i nurkowania. To naprawdę ważne. I to nie tylko z punktu widzenia bezpieczeństwa. Jeśli osoba nie umie pływać lub czuje się w wodzie nieswojo (zwłaszcza w zimnej wodzie), to po znalezieniu się w zbiorniku wodnym nie może skoncentrować się na niezbędnych czynnościach. Zaczyna panikować i w rezultacie nie robi postępów.

Jak długo zazwyczaj trwa sesja treningowa?

Dla początkujących wystarczy 10-15 minut — to odczucie porównywalne do dwóch godzin treningu na siłowni. Podczas jazdy angażowane są prawie wszystkie grupy mięśni, poważnie obciążone są ramiona, nogi, plecy, brzuch. Nawet wytrenowani sportowcy mają tylko około dwóch godzin treningu. Przy regularnych ćwiczeniach czas ten można wydłużyć do 20-30 minut.

W jakim wieku dzieci mogą uprawiać wakeboarding?

W wakeboardingu nie ma ograniczeń wiekowych — wszystko jest kwestią indywidualną i zależy od Twojej kondycji. Są narciarze wodni, którzy jeżdżą na nartach do późnego wieku. Jak na przykład słynny przedsiębiorca George Alfred Blair, który jeździł na nartach do 96 roku życia.

Jeśli chodzi o dzieci, wiele zależy od rodziców. Można spokojnie zacząć w wieku czterech, pięciu lat. Ale głównym warunkiem jest to, że dziecko umie samodzielnie pływać i nie boi się wody.

Kto dziś jeździ na wakeboardzie w Polsce?

Według sieci społecznościowych 60% stanowią dziewczyny, a tylko 40% mężczyźni. Napływ gości obserwuje się w weekendy i w dni powszednie w godzinach porannych. Wielu przychodzi na trening już o 7-8 rano, zastępując sesję wakeboardową siłownią lub joggingiem.

Jeśli chcesz jeździć w ciszy, bez wścibskich oczu, zaleca się zapisać się między 12:00 a 14:00 w dni powszednie. Są to zazwyczaj „martwe” godziny na stacjach i jest znacznie mniej ludzi.

Instruktor uczący dziecko wakboardu
Źródło: Pexels

Kto szybciej się rozwija — mężczyźni, kobiety, dzieci?

Oczywiście, że dzieci. Niczego się nie boją, szybko zapominają o porażkach i upadkach, dodatkowo ich cechy fizyczne — lekkość, gibkość — pozwalają im szybciej rozwijać się w tym sporcie.

Jak bardzo traumatycznym przeżyciem jest wakeboarding?

Jest to dość traumatyczne, zwłaszcza jeśli nie chodzi tylko o jazdę, ale o wykonywanie skoków i innych elementów.  Najczęściej dotknięte są kolana i więzadła. Z reguły wysoki odsetek kontuzji spowodowany jest brakiem przygotowania fizycznego. Aby uprawiać wakeboarding na poważnie, trzeba dbać o kondycję na siłowni, biegać i rozciągać się.

Jeśli chodzi o jazdę amatorską, robi się wszystko, aby ograniczyć obrażenia do minimum. Używa się wysokiej jakości sprzętu, kasków i kamizelek ratunkowych. Pod okiem doświadczonego instruktora początkujący praktycznie nic nie ryzykują.

Ile trwa sezon?

W ciepłe, słoneczne dni ludzie zawsze lgną do zbiorników wodnych. Sezon trwa średnio około pięciu miesięcy — od maja do września. Dzięki mokrym kombinezonom, które utrzymują ciepło nawet w zimniejszych wodach, wakeboardziści zaczynają jeździć jak tylko stopnieje lód. Kończą sezon wraz z pierwszym śniegiem.

Jakie są odpowiednie warunki klimatyczne do uprawiania wakeboardingu?

Spokojna woda, w większości słodka (niektóre doniesienia mówią, że woda morska jest bardziej bolesna przy upadku) i spokojna bezwietrzna pogoda.

Przydatne wskazówki dla początkujących

  • Najlepsza pozycja dla początkujących to jak najdalej do tyłu, prostopadle do osi podłużnej deski i pod kątem 15-30 stopni do przodu.
  • W kurortach nadmorskich można skorzystać z oferty wakeboardu ze skuterem. Nie jest to najlepszy sposób na wprowadzenie do tego sportu, ponieważ skuter zazwyczaj ściąga deskę w dół.
  • Nigdy nie próbuj „holować” łodzi. Nie zginaj ramion przy ruszaniu i podczas jazdy, trzymaj je prosto.
  • Nie próbuj wyprostować nóg zanim deska nie obróci się w kierunku jazdy. W przeciwnym razie Twoja górna część ciała znajdzie się przed deską i masz gwarancję upadku.
  • Zadbaj o swoją ochronę. Noszenie kasku i kamizelki odpornej na wstrząsy jest koniecznością, jeśli nie chcesz doznać obrażeń.
  • Wakeboarding na linach kosztuje mniej więcej połowę ceny wakeboardingu z łodzi.
  • Trzymaj kolana zgięte podczas pokonywania wake’a (jest to zaburzony pas wody, który pozostaje za rufą łodzi).
  • Dla początkujących najlepsza jest deska z łagodnie zaokrąglonymi krawędziami i średniej wielkości płetwami. Jest łatwiejsza w obsłudze.
  • Jeśli zaczynasz uprawiać wakeboarding, upewnij się, że Twoja łódź jest wyposażona w silnik stacjonarny, a nie zaburtowy. Silnik zaburtowy pozostawia za sobą piankowy rowek, w który łatwo można się zaplątać na linie.
Męzczyzna uprawiający wakeboard
Źródło: Pexels

Zalety wakeboardingu

Wakeboarding pomaga rozwijać koordynację, elastyczność ciała i wytrzymałość. Podczas wakeboardingu ciężko pracują mięśnie brzucha, nóg, pośladków, skośne mięśnie, plecy, ramiona i przedramiona.

Podczas wykonywania sztuczek obciążenia są bardzo wysokie, więc wystarczy 10 minut zajęć na desce, aby ciało było w pełni rozłożone. Dla osób z nadwagą to skuteczny i przyjemny sposób na odchudzanie — tydzień aktywnego pływania na wakeboardzie pozwala zrzucić 4-5 kg.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.